GT

GT World Challenge Europe: Fraga, Gounon & Marciello domineren in Catalunya en Iron Lynx-trio wint kampioenschap

211010 Start
46 GT3-auto's namen deel aan de finale van de 2021 GT World Challenge Europe

De laatste race van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS werd verreden op Circuit de Barcelona-Catalunya. Felipe Fraga, Jules Gounon en Raffaele Marciello (AKKA ASP) leidden van start tot finish. Net als Dries Vanthoor en Charles Weerts (Team WRT) kwamen zij uiteindelijk vier punten te kort. De titel ging naar Côme Ledogar, Nicklas Nielsen en Alessandro Pier Guidi (Iron Lynx). De strijd met Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli en Marco Mapelli (Orange1 FFF Racing Team) maakte het kampioenschapsgevecht nog spannender. Rik Breukers (Madpanda Motorsport) lag op podiumkoers, totdat een lekke band roet in het eten gooide. Robin Frijns pakte samen met Vanthoor en Weerts wel een podium.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Bortolotti pakte met zijn teamgenoten pole positie, maar de Italiaan bleek niet genoeg afgeremd te hebben voor gele vlaggen in de kwalificatie. Zij werden teruggezet naar P4 op de grid. Marciello ving de race aan vanaf de voorste startrij naast Earl Bamber (GPX Martini Racing) en voor Silver Cup-polesitter Óscar Tunjo (Toksport WRT). Frijns begon in zijn Audi vanaf de tiende plek voor Nielsen. Breukers' teamgenoot Juuso Puhakka stond dertiende op de grid en derde in de Silver Cup, een paar posities voor Steijn Schothorst (Attempto Racing). De auto's van Nicky Catsburg (Walkenhorst Motorsport), Indy Dontje (HRT) en Jeroen Bleekemolen (Rinaldi Racing) startten dieper in het veld.

211009 NewAudiBMW
De nieuwe BMW M4 GT3 en de Evo II-versie van de Audi R8 LMS raceten mee als test, maar werden gezien als gastteams en konden dus geen punten scoren

Marciello maakte een prima start mee. Mapelli schoof op naar de derde plek, terwijl Tunjo terugviel naar P9 algemeen en voor de neus van Thomas Drouet (AKKA ASP) die tweede in de Silver Cup lag, terechtkwam. Frijns maakte drie posities goed. De Safety Car kwam op de baan, nadat Sam De Haan (Ram Racing) vast kwam te staan in de grindbak. De Brit had contact gemaakt met Francesco Zollo (Kessel Racing) en Bleekemolens teamgenoot Manuel Lauck. Na de herstart crashte Hiroshi Hamaguchi (Orange1 FFF Racing Team) tegen Alexander West (Garage 59), voordat hij Karim Ojjeh (Boutsen Ginion) van de baan ramde in een veel te ambitieuze inhaalmanoeuvre. De kans op het Pro-Am-kampioenschap ging voor de Japanner samen met Phil Keen in rook op. Martin Tomczyk bracht zijn BMW na tien ronden naar binnen en moest opgeven, dus Catsburg kon niet in actie komen.

211010 Gounon
Voor Fraga, Gounon en Marciello was dit de enige Endurance Cup-zege van het seizoen

Fraga nam de Mercedes-AMG van Marciello, die een voorsprong van meer dan tien seconden had opgebouwd, over bij de eerste geplande pit stops. Caldarelli spinde Lauck in de rondte, waardoor de Lamborghini terugviel van de derde naar de twaalfde positie. Drouets teamgenoot Konstantin Tereschenko pakte de leiding in de Silver Cup na een lekke band voor Berkay Besler (Toksport WRT). Breukers' teamgenoot Ezequiel Pérez Companc profiteerde hier ook van en kwam op P2 in de klasse terecht. Mathieu Jaminet kreeg een drive-through penalty, omdat GPX Martini Racing de Porsche bijtankten, terwijl deze nog niet volledig op de krikken stond bij de pit stop. Bamber, Matt Campbell en Jaminet zagen het podium door hun handen glippen. Ledogar had in zijn stint stilletjes een paar plekken goedgemaakt en lag zevende, een positie die hij nodig had om het kampioenschap te winnen.

211008 DrouetGachetTereschenko
Drouet, Gachet en Tereschenko wonnen voor de tweede maal in de Silver Cup

Na de laatste geplande pit stops had Gounon een voorsprong van meer dan twintig seconden op Matteo Cairoli (Dinamic Motorsport) en Nico Bastian (HRT). Vanthoor kwam naar voren in de top vijf net als Jack Aitken (Emil Frey Racing). Pier Guidi, Bortolotti en Antonio Fuoco (Iron Lynx) zaten achter de Williams Formule 1-testrijder. De Ferrari van SKY – Tempesta Racing lag sinds de start op kop in de Pro-Am Cup, maar ze kregen een straf. Dominik Baumann (SPS automotive performance) passeerde vervolgens Louis Machiels (AF Corse) voor de eerste plek in de klasse. Breukers nam de Mercedes-AMG van Pérez Companc over en bleef netjes tweede in de Silver Cup. De Nederlander liep echter een lekke band op. Hij kwam uiteindelijk niet verder dan P9.

211009 Breukers
Madpanda Motorsport lag het hele weekend in de top drie, maar Breukers zakte terug van P2 naar P9 door een lekke band

De Safety Car rukte voor de tweede keer uit na een crash voor Joel Sturm (Allied-Racing) waar ook Dontje bij betrokken raakte. Bortolotti haalde Pier Guidi en Aitken in na de herstart om terug in de top vijf te komen, terwijl Vanthoor een weg voorbij Bastian vond voor een podiumpositie. Fuoco speelde Pier Guidi's bodyguard. Om ervoor te zorgen dat niemand bij Pier Guidi in de buurt kon komen, blokkeerde Fuoco iedereen die achter hem zat. Op een gegeven moment was Albert Costa (Emil Frey Racing) het zat en gaf de Ferrari-rijder een tikje. Fuoco kwam stil te staan met een kapot wiel. Er volgde een neutralisatie en dat zorgde voor een korte sprint naar de finish.

211010 BaumannKonradPierburg
Mercedes-AMG werd het vierde verschillende merk dat in vijf races zegevierde in de Pro-Am Cup

Ook na de herstart was Gounon niet te verslaan en de Fransman won de seizoensafsluiter samen met Fraga en Marciello voor Klaus Bachler, Cairoli en Christian Engelhart. Vanthoor kwam als derde over de streep samen met Frijns en Weerts. Bortolotti stal de vierde plek van Bastian in de allerlaatste ronde. Pier Guidi finishte zevende en dat was genoeg om het kampioenschap te winnen. De Italiaan is de eerste rijder in de geschiedenis van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS om twee overall titels achter elkaar te pakken. Ledogar is ook niet voor het eerst titelwinnaar. Hij werd in 2016 kampioen met Garage 59 en McLaren. Voor Nielsen is het wel zijn eerste kampioenschap in de Endurance Cup.

211010 LedogarNielsenPierGuidi
Ledogar, Nielsen en Pier Guidi vieren het kampioenschap na de race in het Spaanse Montmeló

In de Silver Cup won AKKA ASP ook. Simon Gachet zag als eerste in die klasse de zwart-wit geblokte vlag en zegevierde samen met Drouet en Tereschenko. Ricardo Feller, Alex Fontana en Rolf Ineichen (Emil Frey Racing) hadden in de openingsfase problemen. Gelukkig voor het Zwitserse trio kwamen ze naar Spanje met een ruime voorsprong in de puntenstand en een zevende plek was genoeg om het Silver Cup-kampioenschap te winnen. Het is Fontana's tweede titel. Ook in 2018 won hij met Emil Frey Racing, maar toen in de RACB G3-spec Jaguar XK.

211010 Ineichen
Ineichen, hier vechtend met Schothorst, won de Silver Cup-titel met Feller en Fontana

Mercedes-AMG won in alle klasses, dankzij de zege in de Pro-Am Cup van Baumann, Martin Konrad en Valentin Pierburg. Chris Froggatt (SKY – Tempesta Racing) pakte zijn eerste Pro-Am-kampioenschap. In het gecombineerde klassement van de Endurance en Sprint Cup waren het Henrique Chaves en Miguel Ramos, het Portugese duo uitkomend voor Barwell Motorsport, die daar de titel wonnen.

211008 Froggatt
Froggatt heeft verscheidene teamgenoten gehad door het seizoen heen en is daarom in zijn eentje Pro-Am-kampioen

Frijns eindigde dus op het podium, Breukers werd negende in de Silver Cup na een lekke band en Catsburg en Dontje kwamen niet aan de finish. De teamgenoten van Schothorst hadden problemen in de slotfase. Mattia Drudi, Christopher Mies en de Nederlander werden geklasseerd als veertigste. Bleekemolen had veel plezier in zijn stint en werd zevende in de Pro-Am Cup samen met Christian Hook en Lauck.

211008 Bleekemolen
Bleekemolen kwam eerder dit jaar al in actie met Rinaldi Racing, toen hij een Ferrari deelde met Ehret en Hook

UITSLAG RACE

Rik Breukers
"Het was erg balen. We begonnen het weekend redelijk goed. We hadden wel door dat we niet de pace hadden die we wel bij andere rondes van het kampioenschap wel hadden. We hadden het iets moeilijker. Toch lagen we best comfortabel op P2 na twee en een half uur rijden en kwam er een Safety Car later, wat we natuurlijk op dat moment niet wisten. Maar na die Safety Car hadden we dus eigenlijk om de overwinning kunnen strijden en dan is het wel heel zuur dat we dan een lekke band hebben. Dat is geen fijne manier om het kampioenschap af te sluiten. Ik denk dat het team heeft laten zien dat ze mooi mee kunnen doen en dat het echt een goed team is. Ik ben heel dankbaar dat ze vertrouwen in mij hebben gehad om mij in het team te nemen en ik hoop dat ik volgend jaar weer zo'n kans krijg. Dat zullen we nog zien. Toch wel jammer om het seizoen zo af te sluiten. Het positieve is wel dat we heel het jaar snel zijn geweest en echt mooie dingen hebben kunnen laten zien."

211009 Madpanda
De Nederlander die de Silver Cup won in de 24 uur van Spa, vertelde dat het zuur is om het seizoen af te sluiten met een lekke band, maar dat hij over het algemeen tevreden is met hoe het jaar is verlopen

In 2022 bestaat de kalender van de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS wederom uit tien weekenden. Monza, Paul Ricard, Spa-Francorchamps en Catalunya blijven in de Endurance Cup, maar de Nürburgring wordt vervangen door de Hockenheimring. De Sprint Cup zal Brands Hatch, Magny-Cours, Zandvoort, Misano en Valencia weer bezoeken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet