DTM

DTM: Onverwachte winst en DTM-titel Maximilian Götz

211010 DTM Goetz walk
Maximilian Götz, twee keer racewinnaar dit weekeinde en de nieuwe DTM-kampioen

Of Maximilian Götz bekend is met het reportoire van Joe Cocker, vermeldt de overlevering niet, maar dat de Duitser in de 16e en laatste race kon rekenen op "a little help from my friends" staat buiten kijf. Nadat titelpretendenten Liam Lawson en Kelvin van der Linde na een aanrijding in de eerste bocht al zo goed als kansloos waren, moest Götz winnen om kampioen te worden. Dat gebeurde, mede met dank aan andere Mercedes-rijders, en zo schreef de bebrilde Duitser voor de tweede maal dit weekeinde op de Norisring en voor de derde keer dit seizoen een DTM-race op zijn naam. Omdat Van der Linde en Lawson beide geen punten scoorden, staat Götz, rijdend voor het HRT-team, als de nieuwe DTM-kampioen vast.

Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR

De uitgangspositie was wederom spannend, want net als gisteren stonden met Liam Lawson als pole-sitter en Kelvin van der Linde als tweede de twee voornaamste titelkandidaten op de eerste startrij voor de race. Maximilian Götz, die eveneens nog titelkansen had, startte slechts als achtste, waarmee zijn kansen niet al te groot leken. "Maar op de Norisring kan altijd alles gebeuren", had Götz gisteren na zijn overwinning al verklaard, en dat bleek weer eens tijdens deze wedstrijd.

211010 DTM R2 Start

Na de start ging het al mis: net als gisteren dook Van der Linde in de eerste bocht naar de binnenkant, ditmaal zelfs binnendoor over de kerbstones, en blokkeerde daarmee de weg voor de beide Ferrari-rijders Lawson en Cassidy, die geen andere keuze hadden dan rechtdoor te rijden. Lawson klaagde direct over schade aan de besturing van zijn Ferrari en reed aan het einde van de ronde de pits in, maar werd door zijn team weer naar buiten gestuurd, wellicht in de hoop dat er zich nog een mogelijkheid zou voordoen.

Auer, gestart als vierde, had na het incident de leiding in handen, voor Van der Linde, Ellis, Juncadella en Götz. Lawson kwam na de derde ronde andermaal de pits in, maar werd wederom naar buiten gestuurd. Van der Linde kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor de situatie in de eerste bocht. In de 17e ronde was Götz de eerste vanuit de kopgroep de binnenkwam voor zijn pitstop. Hij kwam net voor Van der Linde weer de baan op, maar had nog het nadeel van koude banden, waardoor Van der Linde hem in de Dutzendteichkehre kon passeren.

In de 25e ronde kwam Auer als virtuele leider de pits in en hield daarna de virtuele leiding in de race vast, voor Ellis, Götz, Juncadella en Maini, waarbij Ellis korte tijd later een tijdstraf van vijf seconden opgelegd kreeg vanwege een veiligheidsincident tijdens zijn pitstop. In de 45e ronde moesten alleen Van der Linde, Cassidy en Flörsch nog naar binnen. Vijf ronden later maakte Van der Linde zijn stop, inclusief vijf seconden tijdstraf vanwege het incident in de eerste bocht. Hij kwam net voor Götz weer de baan op, waarna zich een intens duel tussen de twee ontvouwde. De twee raakten elkaar bij de Dutzendteich en een halve ronde later ging Van der Linde in de Schöller-S in de rondte met een lekke linker achterband. Daarmee waren ook voor hem alle kansen definitief verkeken.

211010 DTM R2 podium

Wat velen vervolgens verwachtten, gebeurde inderdaad: Auer werd zienderogen langzamer en Ellis had al een vijf-seconden-straf te pakken vanwege een incident bij diens pitstop. In de 62e ronde passeerde Götz Ellis bij de Grundigkehre en was daarmee al tweede, een ronde later was hij Auer voorbij en had zo de leiding in handen. Verderop was er nog contact tussen Ellis en Cassidy, maar aan het eind van de 67e ronde werd Götz als winnaar afgevlagd stond daarmee vast als de nieuwe DTM-kampioen. Achter hem completeerden Auer en Maximilian Buhk het complete podium voor Mercedes-AMG.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet