Formule 1

Formule 1: Simpele zege Bottas, Verstappen loopt uit op Hamilton

Bottas

Valtteri Bottas heeft op een vochtig Istanbul Park vrij eenvoudig zijn eerste zege van het jaar behaald. Verstappen kon geen vuist maken en hoefde dat ook niet per se. Verstappens belangrijkste zorg was waar Hamilton eindigde. De Brit reed een sterke opmars, leek zonder pitstop met uiterst sterk bandenmanagement zelfs knap naar het podium te rijden, maar moest acht ronden voor het einde toch zijn pitstop maken. Het maakte de wereldkampioen woedend, en wierp hem terug naar p5. Extra teleurstellend omdat Mercedes op dit circuit zo dominant was. Verstappen neemt de leiding in het kampioenschap weer dankbaar over van de regerend wereldkampioen. De derde podiumplaats was loon na werken voor Perez, die eindelijk zijn waarde bewees en met een prachtig gevecht halverwege de race Hamiltons opmars stuitte.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Mercedes, Red Bull en Ferrari

Regen vloek of zegen voor Hamilton?
Net als tijdens de kwalificatie, is de baan nat bij aanvang van de GP van Turkije. Het regent niet hard, de baan is nat, iedereen start op intermediates, maar het omslagpunt naar slicks zal komen als de baan "droog" wordt gereden.

De vraag is of deze situatie een vloek of een zegen is voor Lewis Hamilton, die vanaf p11 een inhaalrace voor de boeg heeft. Nadeel: Mercedes was hier op de droge baan oppermachtig, dus dat voordeel wordt door deze situatie enigszins tenietgedaan. Voordeel: Inhalen was hier op de droge baan niet gemakkelijk, en dat is op de vochtige baan eenvoudiger. Nog een voordeel: omdat iedereen op mediums zou starten, zou iedereen ook ongeveer dezelfde strategie hebben – de veranderende omstandigheden geven Mercedes veel meer opties. Nog een nadeel: in het middenveld starten was op een droge baan al gevaarlijk, op het vochtige asfalt is het nóg meer oppassen geblazen. De enige veilige voorspelling: het kan alle kanten op vandaag.

Voor Verstappen vooraan biedt het vochtige asfalt een kans bij de start: het voordeel van de racelijn dat Bottas had is verdwenen. Maar dan moet Verstappen wel goed van zijn plaats komen. En dat lukt niet. Bottas is beter weg, maar Verstappen is goed genoeg om tweede te blijven. Hoe gevaarlijk bocht 1 is laat Alonso zien: hij spint na een klein tikje van Gasly. De Fransman kon de kon de bocht niet zo scherp aansnijden omdat Perez binnendoor kwam: p4 voor Verstappens teamgenoot.

Alle ogen op Hamilton
Hamilton heeft als hoofddoel bij de start: uit de problemen blijven. Dat lukt, maar hij wordt wel ingehaald door Vettel. Het duurt echter nog geen ronde voor de wereldkampioen die plek weer terug heeft.

Hamilton is snel en jaagt op Tsunoda, maar die is onvoorspelbaar. En dus is Hamilton twee keer zo voorzichtig. De eerste poging lijkt al te slagen, maar Tsunoda vecht terug en Hamilton haakt veilig af. Hamilton zit zeven ronden vast achter de Alpha Tauri, komt op de rechte stukken steeds tekort, maar doet een prachtige move buitenom in bocht 3. Mooie actie.

Lance Stroll is de volgende prooi, en die legt de rode loper uit voor Hamilton. P7.

Volgende man is Lando Norris – de man waar Hamilton vorige race bijna de hele race achter reed. Nu duurt het niet zo lang; binnen twee rondjes mag Hamilton met een simpele actie voorbij de McLaren.

De volgende man voor Hamilton is Gasly. Die heeft een tijdstraf van vijf seconden gekregen voor de startaanrijding met Alonso, dus Hamilton hoeft hem niet per se in te halen om die plek bij de pitstops cadeau te krijgen. Maar het snelheidsverschil is zo groot, dat Hamilton daar niet op gaat zitten wachten. Gasly wil wel misschien wel verdedigen, maar kan dat niet. P5 voor Hamilton, 7 seconden achter Perez, 18 seconden achter Bottas. En dat met pas 15 van de 58 rondjes gereden.

Rust aan het front
Hoe is het in de tussentijd aan het front? Rustig. Bottas leidt, zijn voorsprong op Verstappen loopt langzaam op boven de drie seconden. Verstappen is zijn banden aan het sparen, en krijgt te horen dat de banden van beide Mercedessen er slechter uitzien dan de zijne. Mede door dit managen kan Leclerc ook goed volgen, op twee tellen van de Red Bull. Perez valt langzaam terug naar zes seconden op de Ferrari.

Alle ogen op Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo startte vanuit de pitstraat, maar kan zijn opmars niet echt gestalte geven. Toch zijn na 22 ronden alle ogen op hem gericht. Hij maakt als eerste een pitstop. Niet naar slicks, want de baan droogt eigenlijk niet op. Maar welk verschil maakt een nieuwe set intermediates? Iedereen vraagt het zich af, Ricciardo gaat het laten zien. Het antwoord: de nieuwe banden maken niet heel veel verschil, al kan de Australiër nu wel zijn eigen tempo rijden zonder achterhoede auto's om zich heen. Hoe zijn de oude banden van de rest? "Het zijn nu eigenlijk slicks, maar dat is prima", analyseert de leider kalmpjes.

Perez mag zijn waarde bewijzen
Sergio Perez had 7 seconden voorsprong op Hamilton en ziet de Mercedes elke ronde met een paar tienden dichterbij komen. Na 29 van de 58 ronden – precies halverwege dus – zit Hamilton op twee seconden. Voordat hij Perez kan gaan aanvallen, wordt Hamilton nog bijna van de baan gereden door Mazepin, die blijkbaar nog steeds niet weet hoe blauwe vlaggen werken. Twee ronden later zit Hamilton op een seconde en gaat het gevecht beginnen.

Perez

Hoe duur verkoopt Perez zijn huid? Dit zijn de momenten dat hij zijn waarde voor Red Bull moet bewijzen. Het antwoord is: duur. Hamilton valt aan, maar Perez laat eindelijk zien wat hij waard is. Vijf bochten lang gaan de twee zij aan zij – zonder elkaar te raken, het mag ook gezegd worden – Hamilton dwingt Perez zelfs door de pitingang, maar de Mexicaan houdt stand. Dit is wat Red Bull van Perez verwacht.

Verstappen heeft het zwaar en stopt
Max Verstappen valt als de race over de helft is terug op zijn banden. Hij kan het tempo van Bottas niet volgen en ook Leclerc is sneller. Verstappen doet het onvermijdelijke: hij maakt een pitstop. Red Bull maakt geen fout, Verstappen komt vlak voor Perez en Hamilton terug de baan op.

Bottas volgt twee ronden na Verstappen en heeft ook een veilige stop.

Red Bull wacht niet af
Perez is na zijn gevecht met Hamilton weer even veilig, maar Red Bull wacht niet af wat de Mercedes nu gaat doen. Perez komt ook binnen voor nieuwe intermediates. Is dat verstandig? Nu kan Lewis zijn eigen tempo rijden. 

Dat de intermediates nog steeds de juiste keuze zijn, bewijst Vettel. Hij waagt een gokje met slicks, maar heeft geen enkele grip en komt na een rondje schaatsen weer binnen, spint in de pitstraat, en is blij als hij weer intermediates heeft. 

Stoppen Leclerc en Hamilton wel?
Leclerc en Hamilton hebben op p1 en p4 niet zo veel te verliezen. Leclerc is niet zo snel als Bottas, maar heeft wel 6 seconden voorsprong, met nog 18 ronden te gaan. "Kan ik op deze banden door tot de finish", vraagt Leclerc. "Ja hoor, geen probleem", krijgt hij te horen. Een gokje voor een overwinning is Ferrari wel waard.

Hamilton wordt wel gevraagd om de pits in te komen, maar daar heeft hij geen zin in. "Waarom?" "Nieuwe interes zijn de way to go." Maar daar heeft Hamilton geen boodschap aan. Hij rijdt door. Op dit moment lijkt het de juiste keuze. Hamilton is net zo snel als Verstappen en Perez. Als hij zijn banden goed weet te houden, kan hij zo één plekje achter Verstappen eindigen. En daar zal hij nu voor tekenen, aangezien een paar ronden geleden Leclerc en Perez nog tussen hen in zaten.

Leclerc

Leclerc gaat niet winnen
Charles Leclerc heeft het op zijn oude banden niet gemakkelijk. Hij maakt twee fouten en daardoor ruikt Bottas bloed. "Waar eindig ik als ik niet stop?", vraagt Leclerc. "Als je Bottas achter je houdt, win je", is het droge commentaar van Ferrari.

Maar dat lukt niet. Bottas is veel sneller, en eenmaal aan de staart is het voor Bottas een koud kunstje om de leiding terug te pakken.

Verstappen zit vijf seconden achter Leclerc, heeft problemen met zijn stuur, maar is ook een stuk sneller dan Leclerc. Ferrari weet genoeg. Leclerc komt binnen, met nog tien ronden te gaan. Zijn nieuwe band? Gewoon weer intermediates.

Leclerc komt vlak voor Perez op p4 terecht.

Houdt Hamilton wel stand?

Nu is het laatste woord aan Lewis Hamilton. Houdt hij zijn banden nog tien ronden heel? Dan eindigt hij derde, één plek achter Verstappen. En dat is een prima resultaat gezien de situatie. Als Hamilton na zo'n inhaalrace zijn banden ook nog het best weet te houden, dan is dat een groot compliment waard.

Leclerc heeft 11 seconden achterstand op Hamilton. Kan hij die in 10 ronden dicht rijden? De eerste ronde pakt hij meer dan een seconde. Dat kan nog spannend worden.

Hamilton inters

Maar Hamilton houdt geen stand. Met nog 8 ronden te gaan moet Hamilton toch binnenkomen – Mercedes wil ook geen klapband riskeren. De stop is perfect, Hamilton verliest twee plekken en komt op 6 tellen achter Perez terug op p5. Dat hij het er nog niet mee eens is, laat hij pas na de stop weten. "Waarom liet je me niet doorrijden?"

Perez naar het podium
Sergio Perez doet deze wedstrijd eindelijk wat Red Bull zo van hem verlangde. En nu hij Hamilton dus belangrijke punten gaat afsnoepen, mag hij het kunstje zelf afmaken. Hij is sneller dan Leclerc, zet de aanval in en pakt de derde plek.

Hamilton woedend
Leclerc gaat nog niet lekker op de nieuwe set intermediates – het duurt bij iedereen een paar ronden voor die op stoom komen. Na Perez komt hij direct onder druk van Hamilton. Maar die zit nog steeds te vloeken over zijn pitstop, en loopt aan de staart van Leclerc ook tegen dat punt aan dat zijn intermediates even door de dip moeten. Hij verliest de aansluiting en ziet zelfs Gasly nog gevaarlijk dichtbij komen. Een aanval zit er echter niet meer in. Hamilton blijft vijfde. En verliest kostbare punten. Verstappen pakt er 18, Hamilton 10. Met 6 punten voorsprong neemt Verstappen de leiding in het kampioenschap weer over. Maar dat kan de volgende race zomaar weer omdraaien.

Verstappen

Achter Hamilton en Gasly eindigt Norris redelijk anoniem als zevende. Achtste eindigt de driver of the day: Carlos Sainz. Als laatste gestart, opgerukt naar p8. Stroll eindigt negende. Ocon doet wat Hamilton niet lukte: uitrijden zonder pitstop. En dat levert hem het laatste punt op.

Bottas opgelucht
Valtteri Bottas zat dit jaar vaak in de hoek waar de klappen vielen. Maar vandaag viel alles goed voor de Fin. "Het voelt goed. Dit was een van mijn beste races. Ik had alles onder controle, de auto was goed in deze condities en ik had alle vertrouwen. Een foutje is snel gemaakt op zo'n natte baan, maar ik bleef gefocust en dat gebeurde niet. Het is in deze omstandigheden niet gemakkelijk om de goede strategie te kiezen; wanneer stop je en naar welke band? Maar eindelijk viel eens alles goed uit voor mij."

Verstappen bleef wakker
Wat was het moeilijkste vandaag? "Wakker blijven", grinnikt Verstappen. "Nee, het was niet gemakkelijk vandaag. We moesten de hele race de banden goed houden, ik heb geen enkel moment kunnen pushen. Valtteri was sneller en kon zijn banden misschien ook wel iets beter houden. Ik ben dus blij met de tweede plek. In Austin wordt het weer een nieuw gevecht."

Perez rustig
Sergio Perez stelde vandaag niet teleur, maar is met zijn ervaring niet uitzinnig met de podiumplek. "Het was een intense race. Het was zo'n race waarin je heel geduldig moet zijn, je banden heel moet houden en kunt pushen op het juiste moment. In de gevechten met Lewis en Charles bijvoorbeeld, het is altijd lekker om zo te vechten."

Red Bull podium

Uitslag Grand Prix Turkije
1. Valtteri Bottas, 58 ronden
2. Max Verstappen, op 14.584
3. Sergio Perez, op 33.471
4. Charles Leclerc, op 37.814
5. Lewis Hamilton, op 41.814
6. Pierre Gasly, op 44.292
7. Lando Norris, op 47.213
8. Carlos Sainz, op 51.526
9. Lance Stroll, op 1:22.018
10. Esteban Ocon, op 1 ronde

11. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
12. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
13. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
14. Yuki Tsunoda, op 1 ronde
15. George Russell, op 1 ronde
16. Fernando Alonso, op 1 ronde
17. Nicholas Latifi, op 1 ronde
18. Sebastian Vettel, op 1 ronde
19. Mick Schumacher, op 2 ronden
20. Nikita Mazepin, op 2 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet