DTM

DTM: Auer wint opnieuw, Lawson herovert leiding tussenstand

211003 DTM R2 Start
Start van de tweede race met Kelvin van der Linde voor winnaar Lucas Auer

Net als twee weken geleden in Assen won de Oostenrijkse coureur Lucas Auer met de Winward-Mercedes ook op Hockenheim de zondagsrace in de DTM. Vanaf de tweede plek op de grid nam hij al in de eerste ronde de leiding en stond die vervolgens ook niet meer af. Achter de Tiroler eindigde Liam Lawson met de Red Bull-Ferrari als tweede en heroverde daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Mercedes-rijder Maximilian Götz eindigde als derde en levered daarmee evenals racerwinnaar Auer een belangrijke bijdrae aan de merkentitel, die Mercedes-AMG met nog twee races te gaan voortijdig binnenhaalde.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR

In de kwalificatie – als altijd nog zonder ballastgewichten – behaalde Kelvin van der Linde, de racewinnaar van gisteren, in de ABT-Audi de pole-position, waarmee hij de eerste rijder werd die dit seizoen voor beide races in een DTM-weekeinde de eerste startplaats veroverde. Ook Lucas Auer herhaalde als tweede zijn kwalificatieresultaat van een dag eerder. Arjun Maini reed met de GetSpeed-Mercedes de derde tijd, maar had een gridstraf van vijf plaatsen te pakken voor het veroorzaken van de crash in de openingsronde van de zaterdagsrace, waardoor Liam Lawson in de Ferrari de derde startplaats erfde.

211003 DTM R2 duel
Intens duel tussen Van der Linde en Lawson

Bij de rollende start behield Van der Linde vooralsnog de leiding, maar nog in de eerste ronde stak Auer hem voorbij en bouwde gelijk al een voorsprong van 1,2 seconden op. Van der Linde en Lawson streden vervolgens hard om de tweede plaats, inclusief het nodige contact, waarbij de uitlaat van Lawsons Ferrari verbogen raakte. In de tweede ronde was Sheldon van der Linde de eerste uitvaller, nadat hij met de ROWE-BMW in de Sachskurve van de baan geraakt was. In de vierde ronde kwam Flörsch in het onderlinge dames-duel in botsing met Hawkey. De Audi-rijdster kreeg voor het incident een gridstraf van drie plaatsen voor de volgende race en staakte ook de strijd.

In de vijfde ronde waren er de eerste pitstops, waaronder Götz vanuit de kopgroep, een ronde later gevolgd door Lawson, terwijl Auer en Kelvin van der Linde in de zevende ronde stopte. Auer bleef na zijn stop virtueel aan de leiding, terwijl Götz Van der Linde passeerde. Die had inmiddels al een tijdstraf van vijf seconden te pakken voor zijn incident met Lawson, maar omdat hij die straf niet als stop-and-go bij zijn pitstop had uitgezeten, volgde er korte tijd later nog een straf van vijf seconden.

211003 DTM R2 Frijns
Bij het ABT-team bracht de aanwezigheid van Robin Frijns weinig geluk

In de 20e ronde stopte Rockenfeller, maar bij zijn pitstop kwam het tot een incident. Terwijl de auto nog op de pneumatische kriks omhoog stond, draaiden de achterwielen al, waarbij een monteur verwondingen aan twee vingers van zijn linker hand opliep. Later kreeg Rockenfeller voor deze situatie een tijdstraf van 30 seconden. De wedstrijdleiding was toch al erg scheutig met het uitdelen van tijdstraffen, ondermeer voor de vermaledijde 'track limits' en ook voor het niet zoals vereist met twee handen wegdragen van banden na de pitstop door monteurs.

211003 DTM BTW
Rondenlang duel tussen de beide BWT-Mercedessen van Götz (4) en Juncadella

Vooraan reed Auer zonder problemen zijn ronden, gevolgd door Lawson, Götz, Juncadella, Ellis en Van der Linde. Zo bleef uiteindelijk ook de volgorde tot de finish aan het eind van de 34e ronde, althans in de top drie. Verderop passeerde Ellis nog Juncadella in de strijd om de vierde plaats. Van der Linde kwam als zesde over de eindstreep, maar werd vanwege zijn tijdstraf slechts als tiende geklasseerd, waarmee er niet meer dan één punt voor hem in zat.

211003 DTM R2 podium
Podium na de tweede race

Zo nam Lawson weer de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over en staat nu op 206 punten, voor Van der Linde op 192, Götz op 180 en Wittmann op 165. Dat is de uitgangspositie voor de finale, die al komend weekeinde op de Norisring in Neurenberg verreden wordt. Daar zijn nog maximaal 56 punten te verdienen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet