Formule 1

Formule 1: Late bui gooit alles overhoop: Norris ontglipt de zege, Hamilton pakt zijn 100e, maar Verstappen sneakt naar p2

Hamilton

De Grand Prix van Rusland is in een waar spektakel geëindigd. Lando Norris leek alles onder controle te hebben om zijn eerste zege te hebben, terwijl Lewis Hamilton na een slechte start de hele race hard moest werken om op p2 terecht te komen. Norris kwam onder druk van Hamilton, maar net op het moment dat hij veilig leek, kwam er nog een laatste regenbui. Norris gokte om door te rijden, Hamilton koos voor intermediates. En Mercedes had gelijk. De regen zette door, Norris glibberde alle kanten op, en zag zijn eerste overwinning door zijn vingers glippen. Hamilton kon zo eindelijk zijn 100e overwinning binnenhalen.


Maar de grote winnaar van die late regenbui was Max Verstappen. De Nederlander startte als laatste, kende een zeer voortvarende openingsfase, maar in de tweede helft van de race stokte de opmars. Hij leek niet verder dan p7 / p8 te komen, maar schatte de late bui perfect in. Hij sloeg zijn slag en wist als een duveltje uit een doosje naar p2 te rijden. Na de gridstraf van Italië en met de nieuwe motor, levert p2, één plekje achter Hamlton, veel blije gezichten op bij Red Bull.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Bottas ook naar achteren
Dat Verstappen van achteren zou starten, was al enige dagen bekend. Dat Valtteri Bottas een paar plekken voor hem start, is een keuze die Mercedes in de ochtend heeft gemaakt. Alle mogelijkheden worden aangegrepen om Verstappen van punten af te houden. Verstappens auto lijkt ook al niet mee te werken, de Nederlander geeft bij de opwarmronde aan dat zijn batterij leegloopt. Dat moet je vandaag niet hebben.

Hamilton in de tussentijd moet aan het front eerst zorgen dat hij Norris, Sainz en Norris voorbij komt. Met de slipstream bij de start moet er wat mogelijk zijn, want die is sterk in Sochi. Poleman Norris komt heel goed van zijn plaats, maar wordt dan het slachtoffer van zijn eigen slipstream. Sainz lijkt eerst een plek te verliezen aan Russell, maar pakt dan de slipstream van Norris en stoomt zomaar naar de leiding.

Hamilton is niet zo goed weg, verliest een plek aan Ricciardo, maar pakt dan ook de slipstream. Net als hij wil oprukken gooit Norris het gat dicht. Hamilton moet van het gas en ziet ook Alonso en Stroll voorbijkomen. Op p7 ziet hij Ricciardo en Alonso vechten, maar hij kan niet profiteren.

Verstappen blijft ook uit de problemen, en wint bij de start drie plekken. Hij zit wel achter Bottas, en dat is niet ideaal. De Fin zal ongetwijfeld van Mercedes de opdracht hebben gekregen om zijn inhaalrace een beetje langzaam te doen. Liever minder punten voor Verstappen dan meer punten voor Bottas. Verstappen moet niet vast komen te zitten, en dat weet hij. Bottas schiet niet op, Verstappen pakt het moment. Hij pakt de lange buitenbocht, Bottas verdedigt nauwelijks, en Verstappen kan door. Voor de race van Verstappen is dit een heel belangrijke move voor Verstappen. Voor Mercedes is het op zijn minst opmerkelijk dat Bottas zich nauwelijks verdedigt.

Russell houdt op
Sainz en Norris leiden het veld. De Ferrari weet zich net te vrijwaarden van DRS, dat geeft rust. Daarachter kan Russell het tempo niet volgen. Maar hij houdt wel positie. Daardoor loopt de achterstand van Stroll, Ricciardo, Hamilton en Perez snel op. Hierdoor is na 10 ronden de achterstand van Verstappen op Hamilton nog geen tien seconden. Dat is positief.

Verstappen heeft geduld, maar dan ook weinig moeite, met Gasly. Volgende prooi heet Leclerc. En die is aan het vechten met Vettel. Verstappen kijkt het aan, steekt ergens even zijn neus tussen, maar wordt bijna de muur in gebeukt door Leclerc. Verstappen komt met de schrik vrij, zet dan door en pakt wel die plek van Leclerc. Met een complete voorvleugel.

Strijd om de leiding
Carlos Sainz had in de openingsfase een veilige voorsprong, maar die heeft Norris dichtgereden. De Brit ruikt bloed en gaat in de aanval. Sainz maakt zijn Ferrari breed en houdt de leiding. Russell weet hierdoor stiekem ook weer wat tijd van Norris terug te snoepen.

Norris laat het daarna even zitten, klaagt wat over zijn banden, maar gaat dan opnieuw in de aanval. En nu slaagt Norris wel. DRS op het rechte stuk is meer dan voldoende en zonder veel moeite pakt Norris de leiding.

Stroll eerste stopper
Na 13 ronden is Lance Stroll de eerste die zijn pitstop maakt. Hij wil misschien met een undercut een plekkie winnen. Hij komt in een mooi vrij gat en kan daar mogelijk snellere tijden rijden dan Hamilton. Russell stopt de volgende ronde, en verliest door die undercut inderdaad de plek aan Stroll.

De vraag is wat Hamilton gaat doen. Hij zal nu niet stoppen, want dan komt-ie zeker achter deze mannen weer terug. Hamilton zal hopen dat Ricciardo ook stopt zodat hij dan zijn eigen tempo kan rijden.

Sainz volgt
Carlos Sainz maakt de volgende ronde ook zijn pitstop. Ferrari heeft gezien hoe effectief de undercut is, dus Norris is kwetsbaar. Sainz' stop is niet geweldig, maar de Spanjaard komt wel vlak voor Stroll weer terug.

Verstappen stoomt op
Max Verstappen heeft weer even geduld en gaat dan vrij eenvoudig Vettel voorbij. Door de pitstops voor hem wint hij veel plekken en zo klimt Verstappen zomaar op naar p6. Op de hards hoeft hij nog even niet te stoppen. En Hamilton, op mediums op p3, zit maar 8 seconden voor hem.

Eenstopper voor Mercedes en McLaren
Mercedes heeft duidelijk gekozen om de vroege stops van Aston Martin en Ferrari niet te volgen. De eenstopper is de way to go. McLaren doet hetzelfde; ze trekken hun eigen plan. Het toont de volwassenheid van McLaren, dat zich niet uit de tent laat lokken door de situatie. En terwijl Norris een voorsprong van 10 seconden krijgt, speelt Ricciardo voor de tweede race op rij een hoofdrol. In Italië hield hij Verstappen op (en won hij uiteindelijk), nu maakt hij al bijna de halve race Hamilton het leven zuur.

En terwijl Hamilton vast zit, is Verstappen razendsnel. Hij rijdt snelste ronde na snelste ronde en rijdt het gat naar Hamilton gewoon dicht. Tussen hen zitten Perez en Alonso nog.

Slechte stop Ricciardo
Na 23 van de 53 ronden rent Mercedes naar buiten. Maar het is een dummy en Ricciardo hapt. De Australiër komt binnen, maar heeft een heel slechte stop. Hij staat veel te lang stil en komt terug achter Stroll, Russell, en Ocon. Dat is koren op de molen van Hamilton. Hij heeft nu eindelijk vrij veld. En natuurlijk gaat Mercedes nu geen pitstop maken.

Welke rol speelt Perez?
Sergio Perez zit al de hele race redelijk anoniem achter Hamilton – hij heeft nog geen actie gewaagd. Hij rijdt op hards, dus kan in principe langer door dan Hamilton. Maar nu Verstappen er ook bijna is, zou Red Bull ook kunnen proberen met een undercut Perez voor Hamilton te krijgen. Nu Hamilton vrij veld heeft, is het woord aan Perez. Maar hij verliest direct al de aansluiting. Hamilton rijdt de snelste raceronde.

Bandenproblemen Verstappen
Max Verstappen moet op zijn hards zo lang mogelijk door. Maar die inhaalrace in de openingsfase heeft natuurlijk veel energie van zijn banden gevraagd. Verstappen klaagt dat zijn banden eraan zijn, maar Red Bull zoekt een gaatje om hem terug te brengen.

Hamilton en Verstappen stoppen
Na 27 ronden maakt Hamilton zijn langverwachte pitstop. En Verstappen volgt meteen. Beide stops zijn prima, dat was in Italië wel anders. Hamilton komt cruciaal voor Ricciardo naar buiten – die slechte stop was dus weer een cadeautje voor de Brit. Verstappen komt achter Ricciardo en Russell terug. De Williams heeft redelijk oude banden en zal nog stoppen. Daar wacht Verstappen niet op, hij gaat de Brit snel voorbij.

Norris heeft nog prima banden, maar omdat Hamilton de snelste raceronde rijdt op nieuwe banden, komt de leider ook snel binnen. Ricciardo's stop mislukte, die van Norris is prima. Norris komt op een mooie vierde plek terug, voor Gasly, Sainz, Stroll en Hamilton.

Gaat Hamilton nog winnen?
Nu Hamilton eindelijk verlost is van Ricciardo, kan Hamilton in de aanval. Stroll, Sainz en Gasly op hun oude banden zijn geen partij. Hamilton is snel terug op p5, en dat is maar één plek achter Norris. De achterstand is nog 8 seconden, Hamilton heeft nog 22 ronden. In de eerste vrije ronde is hij 0,8 seconde sneller dan Norris. "Je kunt hem nog winnen", roept Toto Wolff tegen Hamilton.

Norris komt dan ook nog achter de nog niet gestopte Leclerc terecht. Dat kost tijd, maar Norris is er redelijk snel voorbij.

Welke rol speelt Perez?
Sergio Perez was gestart op hards, heeft er rustig aan mee gedaan in de openingsfase, en kan nu langer door. Datzelfde geldt voor Alonso en Leclerc, die tweede en derde rijden. De vraag is echter nog steeds: welke rol gaat Perez spelen in deze race? Achter Hamilton speelde hij geen rol, Red Bull deed strategisch nog niets met de Mexicaan, en als hij nu stopt, komt hij achter Hamilton terecht. Gaat hij roemloos eindigen, of toch nog een rol spelen?

Leclerc en Alonso daarentegen gaan zo lang door, dat ze mogelijk in de slotfase Verstappen het leven nog zuur kunnen maken. Verstappen moest immers eigenlijk te vroeg stoppen en rijdt een heel lange stop op mediums. Houdt hij zijn banden goed?

Leclerc stopt na 36 ronden. Zijn stop is niet heel goed en hij valt terug naar p13. Precies naast Bottas, maar die verdedigt niet zo hard.

Perez en Alonso stoppen de ronde daarna. De stop van Perez gaat ook nog eens verkeerd – die onbegrijpelijke reglementswijziging raakt Red Bull dus opnieuw. Perez valt hierdoor terug achter Ricciardo, voor Verstappen. Alonso komt achter Verstappen, maar weet zijn nieuwe banden te benutten en haalt de Nederlander in.

Norris eindelijk vrij
Lando Norris zat alweer even vast achter Alonso en is blij dat hij eindelijk verlost is. Maar Hamilton is in de tussentijd tot op 2 seconden genaderd. Het is duidelijk dat de Mercedes sneller is. Maar in de eerste stint zat Hamilton vast achter Ricciardo. Kan hij bij Norris wel aanvallen? Hij heeft nog 15 ronden.

Verstappen gaat niet lekker
Nu de slotfase is aangebroken, lijkt Verstappen nog een zware klus te hebben. Zijn mediums zijn er al aan en het tempo is niet goed. Alonso haalde hem in, Stroll achter hem is sneller. Moet Verstappen ook nog een tweede keer stoppen?

Houdt Sainz wel stand?
Carlos Sainz leidde in de openingsfase, maar stopte vroeg. Dat leek op een tweestopper te wijzen. Maar met nog 12 ronden te gaan, is zijn tempo nog prima. Het lijkt erop dat hij op deze set hards de finish gaat halen. En dan ligt het podium voor het oprapen. De voorsprong op Ricciardo is meer dan 2 seconden. Maar Ricciardo is niet degene waar Sainz voor moet vrezen; Perez weet eindelijk een gaatje te vinden.

Dreiging van regen
Met nog 10 ronden te gaan, is er nog altijd een dreiging van regen. Gaat die in de laatste rondjes nog vallen en gaat die de uitslag nog bepalen? Russell is de eerste die een paar druppels regen opmerkt.

Hamilton in DRS
Met nog 10 ronden te gaan, heeft Hamilton het gat gedicht tot een seconde. Kan hij met DRS de leidende McLaren aanvallen, of houdt Norris stand voor zijn eerste overwinning in de Formule 1? Eenmaal bij Norris blijkt het echter weer erg moeilijk om dichterbij te komen.

Daar is de regen
Na 46 van de 53 ronden gaan de poncho's aan. Er zijn nog 8 ronden. Wat gaat daar nog gebeuren? Een nachtmerrie voor Norris, die net weer grip op Hamilton leek te hebben. In deze moeilijkere omstandigheden weet Hamilton wel het gat te dichten. Norris verslikt zich al, gaat wijd, maar houdt Hamilton nog nipt achter zich. Maar nu is de aanval van Hamilton echt aan.

De omstandigheden lijken net te droog voor een stop, maar een ronde later is het verhaal heel anders. Norris en Hamilton glibberen. "Het is glibberig, maar het regent niet echt", zegt Hamilton. Wat te doen?

Met nog 5 ronden te gaan roept Mercedes Hamilton binnen. Maar Hamilton negeert de oproep en blijft buiten. DRS is inmiddels uitgeschakeld, dat is voor Norris dan wel weer lekker.

Verstappen stopt wel
Verstappen heeft veel minder te verliezen, werd zelfs al ingehaald door Leclerc, en haalt nog wel intermediates. Sainz en Ricciardo doen hetzelfde. Verstappen komt als zevende buiten.

Hamilton stop, Norris niet
Norris mag ook stoppen. Maar hij roept "NO!" Hamilton komt wel. De Brit komt als tweede weer buiten, ver voor Alonso die Perez heeft ingehaald.

De regen zet door en Norris glibbert elke bocht meer. De voorsprong van 25 seconden verdampt en er is geen tijd meer om te reageren. De baan wordt echt nat. Norris kan nergens meer heen, heeft verkeerd gegokt, en moet heel langzaam de pitstraat in. Hamilton neemt fluitend de leiding over en gaat na de lange strijd toch nog met de overwinning aan de haal. Norris spint nog, glibbert voorbij de ingang van de pitstraat, maar weet toch te stoppen. Zijn race is echter in het water gevallen.

Verstappen naar p2!
Hamilton heeft door de regen dus toch zijn honderdste overwinning binnen. Maar wie denkt dat hij de grote winnaar is van deze late regenbui, heeft het helemaal mis. Hij wint weliswaar, maar het is Max Verstappen die maximaal profiteert van dit buitje. Hij zou bij droog weer rond p7, p8 eindigen, maar komt in de intermediates helemaal tot leven. Hij schuift zomaar door naar p2 en verliest dus maar één plekje op Hamilton. Dat mag als een overwinning worden binnengehaald bij Red Bull. De gridstraf na Monza, de nieuwe motor. En dan tweede worden achter Hamilton ... dat noemen ze de schade beperkt houden.

Dubbel gevoel Hamilton
Mercedes vertrok naar Sochi in de wetenschap dat ze hier hun slag moesten slaan naar Red Bull. De overwinning is er, eindelijk nummer 100 voor de recordkampioen. "Het heeft lang geduurd voor die honderdste eindelijk binnen was. Gisteren was ik flink teleurgesteld, ik heb de herhaling vaak teruggekeken. En bij de start verloor ik ook veel plekken, ik probeerde vooral om uit de problemen te blijven. Lando had vandaag een geweldige snelheid. Ik ben blij dat mijn oude team het weer zo goed doet. Ik denk niet dat ik hem zelf had kunnen inhalen, tenzij verkeer een rol ging spelen, of hij een foutje zou maken – al doet hij dat niet vaak. Maar toen kwam de regen. De call van het team was perfect, ik wist niet wat het weer zou gaan doen. Ik ben hen erg dankbaar. En eindelijk nummer 100 ... Helaas heb ik niet onder controle wie er achter mij eindigt."

Verstappen heel blij
Want die tweede plek van Verstappen was zwaar boven verwachting. De ondeugende glimlach van Verstappen verraadt zijn gemoedstoestand. "Van laatste naar tweede ... Het was geen gemakkelijke race. De eerste stint was hectisch en dan moet je zorgen dat je geen schade rijdt. Inhalen is hier niet gemakkelijk en als je eenmaal vast zit, gaan de banden eraan. Toen de regen kwam, was onze call precies goed, en dat was precies wat we nodig hadden om die laatste jump te maken. Met de straf die we hadden en om dan maar één plek te verliezen, dat is niet slecht. Dit had ik niet verwacht toen ik vanochtend wakker werd."

Sainz behoudt p3
Carlos Sainz greep bij de start de leiding, maar daarna viel hij wat terug. Hij leek voor de bui op weg naar p3, en eindigde daar ook na de bui. "Ik had een goede start, dat was cruciaal. Ik moest eerst geen plek verliezen aan Russell en toen kon ik Lando buitenom voorbij. Maar daarna kwam de graining en ging de race steeds slechter. We moesten vroeg stoppen. Toen kwam de regen op het slechtste moment, want mijn harde banden waren op. Maar op de intermediates kwamen we perfect uit en kon ik p3 houden."

Net buiten het podium eindigt Daniel Ricciardo als vierde. Niet slecht, maar er leek meer in te hebben gezeten. P5 van Bottas verbloemt dat hij eigenlijk een kleurloze en teleurstellende race reed. Alonso verloor de slag van Verstappen bij de regen, maar eindigt nog wel als zesde.

Norris op p7 heeft een piepkleine pleister op de wonde met de snelste raceronde en de driver of the day. Maar zijn eerste overwinning was binnen handbereik. Deze zal hij nog wel even voelen. Bovendien zal hij nog wel naar de wedstrijdleiding moeten, want hij gleed uit de ingang van de pitstraat, moest over de lijn en zal daar nog wel een straf voor krijgen. Het zal hem worst wezen.

"Als ik deze frustratie en teleurstelling kwijt ben, ga ik misschien wat positieve kanten inzien van dit weekend," reageert de zichtbaar teneergeslagen Brit. "Deze is moeilijk te slikken. We maakten de beslissing en achteraf gezien bleek dat de verkeerde. Maar bij deze omstandigheden is het zo moeilijk, zeker als je aan de leiding ligt. Het miezerde al een paar ronden en Lewis en ik maakten allebei wat foutjes. Maar behalve de middelste sector waren de slicks nog steeds de beste band. Het team zei dat het niet erger zou worden, dus maakte ik zelf de beslissing om buiten te blijven. Maar toen begon het ineens toch harder te regenen. Blijkbaar wist Mercedes dat wel ... Het voelde niet eens als een risico om door te rijden, totdat de regen er echt uit kwam. Dan is het onmogelijk om met deze banden op de baan te blijven. Ik zal ook nog wel een straf krijgen voor dat pitsincident. Maar dat zal het niet erger maken dan het al is."

Räikkönen weet in de regen eindelijk weer eens een succesje te boeken, in zijn afscheidstournee.

P9 van Perez is uitermate teleurstellend. Niet eens zozeer zijn vanwege de klassering, maar meer omdat hij geen enkele rol speelde in de strijd met Hamilton. Noch op de baan – terwijl hij lang achter de Mercedes zat – noch strategisch leek Red Bull te weten hoe ze Perez konden benutten om Hamilton het leven zuur te maken.

Het laatste puntje is voor George Russell. Dat begint al bijna te wennen.

Uitslag Grand Prix Rusland
1. Lewis Hamilton, 53 ronden
2. Max Verstappen, op 53.271
3. Carlos Sainz, op 1:02.475
4. Daniel Ricciardo, op 1:05.607
5. Valtteri Bottas, op 1:07.533
6. Fernando Alonso, op 1:21.321
7. Lando Norris, op 1:27.224
8. Kimi Räikkönen, op 1:28.955
9. Sergio Perez, op 1:30.076
10. George Russell, op 1:40.551

11. Lance Stroll, op 1:46.198
12. Sebastian Vettel, op 1 ronde
13. Pierre Gasly, op 1 ronde
14. Esteban Ocon, op 1 ronde
15. Charles Leclerc, op 1 ronde
16. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
17. Yuki Tsunoda, op 1 ronde
18. Nikita Mazepin, op 2 ronden
Nicholas Latifi
Mick Schumacher
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet