Formule 1

Formule 1: Norris verwijst dominante Mercedessen terug met pole op Sochi, Verstappen laat kwalificatie lopen

norris

Een snel opdrogende baan heeft een stevige streep gezet door de dominantie van Mercedes op Sochi. Lando Norris profiteerde voor McLaren, terwijl ook Carlos Sainz (Ferrari) en George Russell (Williams) vóór Lewis Hamilton eindigden, precies op het moment dat het er écht om ging. De eerste pole van de jonge Brit kwam tot stand door een toch al late call van Mercedes om naar slicks over te stappen en daarna een enorme blunder van Hamilton: bij zijn laatste pitstop gleed zijn Mercedes in de pitmuur waardoor de Brit schade opliep en te laat naar buiten ging. De consternatie in de Mercedes-pits kostte ook Bottas zijn kans op een snelle ronde. Doordat de verwachte 1-2 voor Mercedes in het water viel, kon Max Verstappen lachen in zijn vuistje. De Nederlander start door zijn straffen als laatste en liet de kwalificatie feitelijk lopen, maar een Mercedes-walkover wordt de GP van Rusland dus niet zomaar.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: McLaren F1 Team, Scuderia Ferrari, Williams F1, Red Bull Racing, Mercedes AMG F1

De hele ochtend in Rusland stond in het teken van zwaar noodweer, met donder en bliksem en water dat centimeters hoog op de baan en in de paddock stond. Na een reeks afgelastingen in de Formule 2 en Formule 3 en het schrappen van de derde vrije training van de Formule 1 trok het weer aan het begin van de middag toch bij. Zo kon de kwalificatiesessie toch netjes op tijd van start gaan. Een enkele coureur – Fernando Alonso in zijn Alpine – ging nog op de full wets naar buiten, maar de rest ging meteen voor intermediates.
  SI202109250114 news

Ook Max Verstappen kwam op intermediates naar buiten, maar na een rondje had hij het wel bekeken. Met zijn dubbele gridstraf voor een motorwissel en de carambolage met Hamilton op Monza had het voor de Nederlander geen zin om in actie te komen: hij start met Charles Leclerc – ook een motorwissel – sowieso vanaf de laatste rij. Hamilton en Bottas zetten halverwege Q1 de toon, nadat Pierre Gasly voor AlphaTauri het bal had geopend, maar met vier minuten te gaan verdrong Pérez de twee Mercedessen van de top.

Met twee minuten nog op de klok dook Bottas krap onder de tijd van de Mexicaan, maar op de opdrogende baan zouden de snelste tijden altijd bij het vallen van de geblokte vlag binnenrollen. Hamilton vloog prompt naar de snelste tijd, terwijl Sebastian Vettel (Aston Martin) en Lando Norris (McLaren) zichzelf nog in de top-vijf hesen. De uitvallers waren de Alfa Romeo's van Kimi Räikkonen en Giovinazzi en de Haas-auto's van Mick Schumacher en Nikita Mazepin, met Verstappen op de laatste plaats, zonder tijd.
  M281860

Ook in Q2 droogde de baan verder op, maar door de kou ging dat niet hard. Gasly was de eerste met een snelle tijd, daarna nam de McLaren van Lando Norris het stokje over. Met zeven minuten nog over herstelde Mercedes de orde, eerst met Hamilton, daarna met Bottas, die nog een halve seconde sneller ging. Stroll (Aston Martin) en Ocon (Alpine) doken kort daarop onder de tijd van Gasly, terwijl Pérez vooralsnog op P6 bleef steken.

Met drie minuten te gaan was George Russell de eerste die zijn laatste set van verse inters opofferde, maar hij bleef buiten de top-tien. Een andere coureur deed sowieso geen moeite om daarin te komen: ook Leclerc gaf het nu op zonder een tijd te zetten. Terwijl Hamilton zijn snelste tijd nog eens verbeterde, reed Pérez naar P4 en Ocon naar P5. De laatste klappen kwamen van Alonso (derde) en Russell, die met P9 alsnog Q3 haalde. Stroll, Ricciardo en Sainz sprongen ook met hun hakken over de sloot, waardoor Gasly het prominentste slachtoffer werd van Q2. Samen met Vettel, Tsunoda (AlphaTauri) en Nicholas Latifi (Williams) viel de Fransman buiten de boot. Ook Latifi bleek nu een gridstraf te nemen voor een motorwissel, maar door zijn moeite kwam hij toch een plekje vóór Leclerc te staan.
  WilliamsF1 51832 LoRes

Op een deels zo goed als droge baan ging Q3 van start, maar al snel ontdekten een paar coureurs dat slicks mogelijk waren – zoals Russell, die niets te verliezen had. Toch zetten ze nog wel een tijd op het bord: Hamilton en Bottas waren uiteraard weer de snelsten, voordat Norris zich nét tussen de twee Mercedessen propte. Russell kwam intussen snel binnen, want de slicks moesten natuurlijk nog wel worden opgewarmd. Daarna volgden Sainz, Ricciardo, Stroll, Alonso en de rest.

Alles kwam op z'n kop te staan toen Hamilton met vier minuten te gaan binnenkwam en tegen de binnenkant van de pitmuur gleed! Dat kostte hem zijn voorvleugel – terwijl ook Bottas door de consternatie vrij laat naar buiten werd gestuurd op zijn softs. Hamilton kon pas met minder dan twee minuten terug naar buiten en had zo nog maar tijd voor één snel rondje, op te koude banden. Maar Russell ging intussen nog niet echt snel rond, dus hadden de slicks wel voldoende effect? Wel voor Sainz, die de voorlopige pole pakte, en daarna zeker Norris, die Sainz op zijn beurt verdrong! Niet voor Hamilton, die spinde in zijn laatste ronde, en weer wel voor Russell, die aan het slot nog P3 uit het vuur sleepte. Daardoor bleven de dominante Mercedessen zitten met een vierde en een zevende tijd: een groot verlies na een tot dan toe oppermachtig weekend. Eén meevaller hadden Hamilton en Bottas wel: ook Pérez bakte er aan het slot weinig van en kwam voor Red Bull niet verder dan de negende tijd.
  21005-russian-gp-thursday

F1, Sochi, kwalificatie, 25 september 2021

1. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'41"993 - Q3
2. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'42"510 - Q3
3. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'42"983 - Q3
4. Lewis Hamilton (Mercedes) . 1'44"050 - Q3
5. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'44"156 - Q3
6. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'44"204 - Q3
7. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'44"710 - Q3
8. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'44"956 - Q3
9. Sergio Pérez (Red Bull-Honda) - 1'45"337 - Q3
10. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'45"865 - Q3
11. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'46"573 - Q2
12. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'46"641 - Q2
13. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'46"751 - Q2
14. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - no time - Q2 **
15. Charles Leclerc (Ferrari) - no time - Q2 **
16. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'49"586 - Q1
17. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'49"830 - Q1
18. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'51"023 - Q1
19. Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) - 1'53"764 - Q1
20. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - geen tijd - Q1 **

** Vertrekken vanaf respectievelijk P18, P19 en P20
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet