Formule 2

Formule 2: F2 en F3 keren in 2022 goeddeels terug naar vertrouwde format

SI202009130122 news

Het experiment met gescheiden weekenden en drie races per keer heeft maar één seizoen geduurd. De Formule 2 en Formule 3 keren op hun schreden terug nadat de ontevredenheid over het nieuwe format in de loop van het seizoen toenam. In 2022 rijden beide kampioenschappen weer samen in hetzelfde GP-weekend, terwijl het aantal races per weekend terugkeert naar twee. Eén aspect van het nieuwe format wordt meegenomen: de race met de meeste punten blijft op de zondagochtend staan.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Dutch Photo Agency

Het nieuwe format van 2021 werd na het corona-seizoen 2020 ingevoerd met het oog op kostenbesparingen. F2 en F3 werden gescheiden en op die manier meer over de F1-kalender uitgesmeerd. Elk kampioenschap kreeg minder ronden, maar wel steeds een race extra per weekend. Omdat veel teams deelnemen aan F2 én F3, zouden zij meer van dezelfde monteurs gebruik kunnen maken, zo was de gedachte, terwijl de coureurs evenveel kilometers konden maken – of in het geval van F2 zelf meer kilometers.

De werkelijkheid bleek weerbarstiger. De eerste mopperende geluiden over de veranderingen waren al voor de zomerstop te horen en gingen niet meer weg. Het argument van 'minder weekenden, dus minder reizen' ging niet op, omdat gecombineerde F2/F3-teams nu 15 keer op pad moesten – acht keer voor de F2, zeven keer voor de F3. Voorheen was dat maximaal 12 keer, namelijk het vroegere aantal ronden van het langere F2-kampioenschap. De negen F3-ronden vielen automatisch in die 12 F2-ronden.

Daar kwam bij dat het F2-seizoen voor teams en coureurs dit jaar wel érg lang duurt: van maart tot december, met tussenpozen van soms twee volle maanden. Ook de besparingen op het aantal monteurs viel in de praktijk bij diverse teams nogal tegen. En dan was er nog de F1-rechtenhouder: die zag toch liever F1, F2 en F3 in één GP-weekend, net zoals bij MotoGP.

Een bijkomende klacht ging over het format waarin er eerst twee races met omgekeerde grid worden afgewerkt. Dat maakt het weekend moeilijker te volgen voor de toeschouwer, die het verband niet meer ziet tussen de uitslag van de kwalificatie en de startopstelling van de eerste races. Pas op zondag komt de uitslag van de kwalificatie weer om de hoek kijken.

Toch is nu besloten om aan het idee vast te houden dat de belangrijkste race op de dag van de Grand Prix wordt verreden, net zoals in de Formule 1. Met één sprintrace op zaterdag (opnieuw met omgekeerde grid, maar nu op basis van de kwalificatie) is de verwarring hopelijk minder groot. Voorheen vond de sprintrace altijd op zondag plaats, met een startopstelling op basis van de uitslag van de hoofdrace, met een reversed grid voor de eerste acht (F2) of eerste tien (F3). Nu worden dat de eerste tien (F2) of de eerste 12 (F3) uit de kwalificatie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet