Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT World Challenge America: Caldarelli en Pepper domineren op Watkins Glen en spanning in Pro-Am

210919 Start
Vijftien auto's nemen deel aan het weekend op 'The Glen', dat voor het eerst sinds 2019 weer op de kalender stond

De Fanatec GT World Challenge America powered by AWS bleef na Road America in het noorden van de Verenigde Staten. Vijftien auto's namen deel aan twee races van ieder anderhalf uur op Watkins Glen International in Upstate New York. Andrea Caldarelli en Jordan Pepper (K-PAX Racing) brachten hun Lamborghini als eerste over de streep op beide dagen. Dat hadden ze sinds Sonoma niet gedaan. Ze hebben nu een enorme voorsprong in het kampioenschap. In de Pro-Am-klasse werd hard gevochten. In de GT America powered by AWS gaat de strijd om de titel tussen Charlie Luck (Wright Motorsports) en Jeff Burton (Rearden Racing).

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

GT World Challenge America
Pepper ving Race 1 aan vanaf pole positie en na de start werd hij gevolgd door Michael Dinan (Turner Motorsport) die Corey Lewis (K-PAX Racing) voorbijging voor de tweede positie. Russell Ward (Winward Racing) en Pro-Am-polesitter Erin Vogel (DXDT Racing) bleven op plekken vier en vijf, respectievelijk. Al vroeg kwam de Safety Car op de baan na een crash voor Bill Sweedler (TR3 Racing) in de Esses. De Lamborghini die hij deelde met John Megrue, zou de rest van het weekend niet meer in actie komen.

210919 Caldarelli
Caldarelli en Pepper hebben al zeven van de tien races op hun naam geschreven

Na de herstart kon Dinan even de pace van Pepper bijhouden, dankzij de hoge topsnelheid van zijn BMW M6 GT3, totdat Pepper toch echt een voorsprong ging opbouwen. Michael Di Meo (Compass Racing) kwam vanaf P10 op de grid naar voren gereden en al gauw passeerde hij Vogel voor de leiding in de Pro-Am-klasse. Ook Taylor Hagler (Racers Edge Motorsport) ging haar voorbij om er een 1-2 voor Acura van te maken. Tijdens de pit stops hadden Lewis en Giovanni Venturini problemen met de gordels en ze zouden als vierde en laatste eindigen in de Pro-klasse.

210918 DinanFoley
Dinan en Foley pakten weer two podiums, maar verloren zeventien punten op de kampioenschapsleiders

Door een snelle rijderswissel kwam Caldarelli als leider weer op de baan en die plek zou hij niet meer opgeven. Hij won samen met Pepper voor Dinan en Robby Foley. Mikaël Grenier, de vervanger van Philip Ellis die in Assen was voor de DTM, en Ward maakten het podium af. Haglers teamgenoot Jacob Abel kwam voor Di Meo's teamgenoot Matt McMurry terecht bij het uitrijden van de pits. Na een mooi gevecht bleef Abel voor McMurry om samen met Hagler in de Pro-Am-klasse te winnen. In de slotfase waren de ogen gericht op Giacomo Altoè (TR3 Racing) en Jan Heylen (Wright Motorsports) die meerdere keren elkaar raakten, strijdend om P4 in de Pro-Am-klasse. Die positie ging naar Altoè die 0,033 seconden eerder dan de Belg over de streep kwam.

210918 Abel
Hagler pakte haar tweede zege van het seizoen in Race 1, maar haar eerste samen met Abel

UITSLAG RACE 1

Caldarelli deelde de eerste rij met Pro-Am-polesitter Heylen voor Race 2. Bij de start ging Grenier voorbij aan Heylen, maar de Canadees kon de openingsronde niet eens afmaken. Een kapotte remschijf bracht een vroeg einde aan de race van Winward. Na de verplichte pit stops kwam Heylens teamgenoot Fred Poordad eventjes voor Pepper terecht, maar al gauw ging de Zuid-Afrikaan voorbij aan de amateurrijder.

210919 HeylenPoordad
Race 1 op 'The Glen' was voor het eerst in 2021 dat Heylen en Poordad niet op het Pro-Am-podium eindigden

Caldarelli en Pepper waren wederom niet te verslaan. De tweede plaats ging naar hun teamgenoten Lewis en Venturini. Dinan en Foley lagen eerst op P2, maar Turner Motorsport deed iets fout tijdens de pit stop in de ogen van de stewards en dat leverde hun een drive-through penalty op. Door de uitvalbeurt van Grenier en Ward kwamen de BMW-rijders nog wel op het podium van de Pro-klasse.

210918 McMurryDiMeo
McMurry en Di Meo scoorden hun tweede zege in de Pro-Am-klasse van het seizoen

Di Meo passeerde Poordad in de slotfase om de Pro-Am-zege te pakken samen met McMurry. Heylen en Poordad werden als tweede geklasseerd voor Altoè en Martin Fuentes. De laatstgenoemde was tot aan de vlag verwikkeld in een felle strijd met Taylor Hagler om de podiumpositie. Conrad Grunewald en Jean-Claude Saada (AF Corse) wonnen relatief gemakkelijk in de Am-klasse in beide races na de pech van Megrue en Sweedler.

210918 GrunewaldSaada
Grunewald en Saada werden wederom niet uitgedaagd in de Am-klasse

UITSLAG RACE 2

Caldarelli en Pepper hebben nu een voorsprong van 63 punten op Dinan en Foley in het Pro-kampioenschap. Hagler heeft een paar puntjes goed kunnen maken op Heylen en Poordad, maar toch ligt zij nog 58 punten achter in de tussenstand van de Pro-Am-klasse.

KAMPIOENSCHAPSSTANDEN

GT America
Ook het sprintrace-kampioenschap voor amateurrijders met GT2-, GT3- of GT4-auto's was aanwezig op 'The Glen'. Luck was niet te kloppen in de eerste race. Hij won op zaterdag voor de Lamborghini's van Burton en Jason Harward (Zelus Motorsports). Jason Bell (GMG Racing) kreeg de zege in de GT4-klasse in handen na een straf voor Ross Chouest (3R Povoledo Racing), terwijl kampioenschapsleider Sean Quinlan (Stephen Cameron Racing) hard crashte na een tik van Robb Hollands Ford Mustang (Rotek Racing).

210918 Luck
Lucks zege in Race 1 was zijn tweede van het GT America-seizoen

UITSLAG RACE 1

In Race 2 op zondag haalde Burton de Porsches van Andy Wilzoch (Flying Lizard Motorsports) en Luck in op weg naar zijn allereerste overwinning in de GT America. Wilzoch en Luck duwden elkaar de vangrail in na een verhitte strijd om die tweede positie. Wilzoch kwam achter Burton over de finish, maar werd zwaar bestraft en achter Luck gezet in de klassering. Gastrijder Caesar Bacarella, die voor TR3 Racing uitkwam in een Lamborghini Huracán Super Trofeo, kreeg daarmee P2 in handen voor Harward. Bell won alweer in de GT4-klasse.

210919 Burton
Burton versloeg Luck en Wilzoch in Race 2

UITSLAG RACE 2

Omdat de races op Sebring niet meetellen voor de GT America, heeft Burton in feite nog twee races op Indianapolis over om met Luck te strijden om de titel. Het verschil tussen de twee is achttien punten. Harward ligt 49 punten achter Luck, dus die heeft heel veel geluk nodig dat Luck beide keren uitvalt om nog kans te maken.

210918 Bell
Bell heeft een achterstand van nog maar vijftien punten na een slecht weekend voor Quinlan

KAMPIOENSCHAPSSTANDEN

De Fanatec GT World Challenge America powered by AWS en GT America powered by AWS zullen dus verdergaan op Sebring International Raceway op 2 en 3 oktober. Het circuit in Florida is de vervanger van het gecancelde evenement op Canadian Tire Motorsport Park.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet