Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Weinig succesvolle kwalificatie voor VeeKay op Laguna Seca. Pole voor Colton Herta

Een "off" in de vrije training en problemen met het gaspedaal zorgden ervoor dat Rinus VeeKay helaas geen kans had om zich in voor de Top 12 te kwalificeren. Maar ook de Penske-rijders Josef Newgarden en Scott McLaughlin slaagden daar niet in terwijl laatstgenoemde in de laatste vrije training de snelste was geweest. Uiteindelijk was het Andretti Autosport-coureur Colton Herta die zich van de pole wist te verzekeren terwijl Oliver Askew met P5 in de Firestone Fast Six verrassend snel was. Voor de titelstrijd lijken Alex Palou en O'Ward nu gwoon de beste papieren te hebben.

2021 Herta
De zevende Indycarpole voor Colton Herta.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Weinig succesvolle kwalificatie voor VeeKay op Laguna Seca. Pole voor Colton Herta
Scott McLaughlin liet tijdens de tweede vrije training vandaag verrassend de snelste tijd noteren terwijl zowel Rinus VeeKay als Takuma Sato een "off" hadden. Maar ook McLaughlin zou de Firestone Fast Six niet halen. Romain Grosjean crashte tijdens de vrijdag met de Honda Civic Type-R pace-car bij de ingang van de pitlane De crash was vermoedelijk te wijten door een probleem met de remblokken. Zowel Grosjean als zijn passagier Ed Jones bleven ongedeerd. Colton Herta behaalde in Laguna Seca zijn zevende Indycar-pole. Van de titelkandidaten kwalificeerde Alex Palou zich met een vierde tijd als beste. Voor VeeKay zat er door allerlei problemen niet meer dan een 24e tijd in. Zijn teamgenoot Conor Daly.die in het begin zijn sessie nog snel was, moest met een 18e startplek genoegen nemen.

2021 Palou De titelstrijd zal tussen Herta en Palou beslist gaan worden.

Firestone Fast Six
De strijd om de pole ging aanvankelijk tussen Power en Palou terwijl O'Ward er met nog luttele seconden te gaan kortstondig vanaf ging. Uiteindelijk was Colton Herta met 1.10.7994 de snelste man op de baan. Will Power was met 0.273 secs. een fractie langzamer. Wel leuk dat rijders uit vijf verschillende teams voor de Firestone Fast Six wisten te kwalificeren. Andretti Autosport had met Herta en Rossi twee ijzers in het vuur. Will Power liet voor Team Penske de derde tijd noteren, Palou met 1.11.3317 de vierde voor Ganassi. Askew eiste voor RLL Racing met 1.11.8937 de vijfde tijd op en O'Ward ondanks een spin voor Arrow SP McLaren nog de zesde. De Mexicaan was er eigenlijk nog best wel tevreden over. (1.24.2715).

2021 Scott McLaughlin
McLaughlin was snel in de tweede vrije training maar slaagde er door een communicatiefout niet in om zich voor de Firestone Fast Six te kwalificeren.

De Groepsindelingen
Kwalificatiegroep 1: Colton Herta, Simon Pagenaud, Felix Rosenqvist, Ryan Hunter Reay, Josef Newgarden, Marcus Ericsson, Graham Rahal, Romain Grosjean, Scott Dixon, Pato O'Ward, Sebastien Bourdais, Jimmie Johnson, Takuma Sato.

In de eerste groep ging vrijwel iedereen op de harde compound naar buiten. Herta en Grosjean waren direct snel onderweg. Dixon, Rahal, Rosenqvist waren de eersten die naar de softe compound switchten. Met nog vrijwel twee minuten te gaan stond iedereen op de soft compound. Verbeteringen bij Jimmie Johnson die zich kortstondig zelfs in de Top 5 bevond. Van deze groep kwalificeerden Colton Herta, Graham Rahal, Pato O'Ward, Marcus Ericsson, Simon Pagenaud en Scott Dixon zich voor de Fast 12. Met 1.10.920 was Herta de snelste man. Penske-coureur Josef Newgarden kwalificeede zich andermaal niet voor de Firestone Top 12 evenals Felix Rosenqvist.

2021 VeeKay1
Teleurstellend kwalificatieresultaat voor VeeKay.

Kwalificatiegroep 2: Scott McLaughlin, Alex Palou, Will Power, Alexander Rossi, Ed Jones, Jack Harvey, James Hinchcliffe, Oliver Askew, Max Chilton, Callum Illott, Helio Castroneves, Conor Daly, Rinys VeeKay Dalton Kellett
Uit de tweede groep opteerden Callum Ilott, Helio Castroneves, Conor Daly en Dalton Kellett direct voor de rode compound. Hier waren Rossi, Palou, Hinchcliffe direct snel evenals Ed Jones. Daly, Castroneves en Kellett waren de eersten die met de rode compound begonnen. Met nog amper 3.07 te gaan bevond iedereen zich hier op de rode compound. Met nog 1.38 secs. te gaan verraste Oliver Askew met snelle tijden.

Maar die hielden tegen Rossi met 1.11.0691 geen stand. Askew, Rossi, Chilton, Power, Hinchcliffe en Palou maakten het richting Fast 12. VeeKay liet in zijn groep slechts de twaalfde tijd noteren. McLaughlin miste door een miscommunicatie met zijn team de Firestone Fast 12. Met een weinig optimale auto viel er voor VeeKay in zijn groep helaas ook weinig te halen.

2021 Alexander Rossi


Fast 12
Voor de Fast 12 opteerde Askew direct voor de rode compound en was ook als eerste het snelst met een tijd van 1.12.934. O'Ward verremde zich al vroeg in de sessie maar het had weinig consequenties. Met nog vijf minuten te gaan switchte Palou als tweede naar de Rode compound. Vervolgens stond iedereen met nog drie minuten te gaan op de soft compound. Askew, Rossi, Herta gaven vervolgens met snelle tijden direct de toon aan.

Een flyer van Pagenaud leverde hem tijdelijk P1 op. Maar werd direct acht man voorbijgestreefd. Een spin van Graham Rahal betekende dat de tijden in deze groep "provsional" waren. Zeker omdat Oliver Askew in zijn vijfde ronde niet van het gas afging waardoor zijn tijd geschrapt werd. De tijd uit zijn snelste ronde mocht Askew behouden. Herta, Power, Palou, Askew, Rossi en O'Ward maakten het richting Firestone Fast Six. Met een tijd van 1.10.5847 was Herta de snelste man in de "Fast 12"

O Ward
Ondanks een spin kwalificeerde O'Ward zich nog als zesde.


Kwalificatie Laguna Seca(provsional)
01. C. Herta Andretti Autosport with Curb-Agajanian 1'10"7994 -
02. A. Rossi Andretti Autosport 1'10"9951 +0"1957
03. W. Power Team Penske 1'11"1317 +0"3323
04. A. Palou Chip Ganassi Racing 1'11"3317 +0"5323
05. O. Askew Rahal Letterman Lanigan 1'11"8937 +1"0943
06. P. O'Ward Arrow McLaren SP 1'24"2715 +12"3778
07. M. Ericsson Chip Ganassi Racing 1'11"2581
08. S. Dixon Chip Ganassi Racing 1'11"2768
09. S. Pagenaud Team Penske 1'11"3067
10. M. Chilton Carlin 1'11"3088
11. J. Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Autosport 1'11"4567
12. G. Rahal Rahal Letterman Lanigan 1'12"4674
13. R. Grosjean Dale Coyne with RWR 1'11"5303
14. E. Jones Dale Coyne with Vasser Sullivan 1'11"4692
15. F. Rosenqvist Arrow McLaren SP 1'11"5446
16. S. McLaughlin Team Penske 1'11"5767
17. J. Newgarden Team Penske 1'11"5503
18. C. Daly Ed Carpenter Racing 1'11"5921
19. R. Hunter-Reay Andretti Autosport 1'11"6721
20. J. Harvey Meyer Shank Racing 1'11"6689
21. S. Bourdais AJ Foyt Enterprises 1'11"9776
22. H. Castroneves Meyer Shank Racing 1'11"8071
23. T. Sato Rahal Letterman Lanigan 1'12"1443
24. R. VeeKay Ed Carpenter Racing 1'12"2843
25. J. Johnson Chip Ganassi Racing 1'12"2865
26. C. Ilott Juncos Hollinger Racing 1'12"3558
27. D. Kellett AJ Foyt Enterprises 1'12"60
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet