Formule 1

Formule 1: Verrassende dubbelzege McLaren na volgende aanrijding Verstappen en Hamilton [update]

McLarens


McLaren heeft op Monza een verrassende dubbelzege geboekt – de eerste sinds 2007. Ricciardo greep bij de start de leiding en versperde daarmee de weg voor een zorgeloze middag voor Verstappen. De race van de Nederlander liep van kwaad tot erger. Hij verloor de grip bij de start, zat vast achter de McLaren, zag zijn team de pitstop verprutsen en kwam daarna precies bij Hamilton uit. Het leidde tot een gevecht en net als in Silverstone – toevallig ook al een race na een sprintkwalificatie – eindigde dit gevecht in een aanrijding. Hamilton gaf Verstappen net te weinig ruimte, Verstappen wist ook niet van wijken en zat wellicht nog hoog in zijn boosheid na de mislukte stop. Hoe dan ook, Verstappen stuiterde over de worst-kerbs, en landde boven op de auto van Hamilton. Samen eindigden ze in de grindbak, en beide moesten uitstappen.

Het maakte voor McLaren niet alleen de weg vrij naar de eerste zege sinds 2012, met Norris erbij behaalde het opgeleefde team de eerste dubbelzege sinds Monza 2007. Deels dankzij de aanrijding, maar ook deels op eigen kracht. 

[update] Verstappen is na afloop van de race als hoofdschuldige aangewezen voor de aanrijding met Hamilton. De Nederlander krijgt voor de GP van Rusland een gridstraf van drie plekken. [/update]

Tekst: Daan Jeuken. Foto: McLaren

Overleven
Bij de start in Monza, met de twee krappe chicanes op een rij, ligt schade altijd op de loer. Voor Verstappen is het zaak om de druk van de McLarens te overleven, zodat hij zijn eigen tempo kan gaan rijden. Voor Hamilton is het zaak om mogelijk al een plek te winnen, en om niet in het gedrang van het middenveld terecht te komen.

Door de sprintkwalificatie heeft iedereen vrije bandenkeuze voor de start van de hoofdrace. Dit leidt tot een alternatieve strategie bij Lewis Hamilton; hij start op hards, terwijl de rest op mediums begint. Dat levert bij de start doorgaans geen voordeel, maar Hamilton zal een langere stint rijden en hopen met de pitstops plekken te winnen. En daarna misschien wel twee stints op softs rijden.

Verstappen startte gisteren perfect, vandaag minder. Ricciardo is veel beter weg, zit al voor de bocht voor Verstappen én aan de binnenkant, en gaat als leider de chicane in. Verstappen sluit aan als tweede. Daarachter heeft Hamilton geen last van zijn harde band; hij gaat buitenom bij Norris en sluit direct aan achter Verstappen. Hij pakt de slipstream in Curva Grande en valt aan de buitenkant van de tweede chicane aan. Verstappen laat zijn auto staan. De twee raken elkaar bijna, Hamilton gaat rechtdoor en haalt de chicane niet. Het doet denken aan Imola, en ook toen won Verstappen dat gevecht.

Nu mist Hamilton de goede exit uit de chicane en dat is de buitenkans voor Norris om snel de derde plek weer terug te pakken.

In het middenveld gaat het fout in de tweede chicane. Giovinazzi zit tussen de twee Ferrari's, maar haalt de chicane niet. Hij gaat rechtdoor, snijdt daarna de weg wat af voor Sainz en die tikt hem aan. Giovinazzi gaat linksaf de muur in, en kan zijn goede kwalificatie en sprint geen vervolg geven. De Italiaan kan wel door, via de pitstraat voor een nieuwe neus, en krijgt vijf seconden tijdstraf voor de aanrijding.

De virtuele safetycar wordt even uitgeroepen om de baan op te schonen, na een ronde kan de race vervolgen.

Verstappen zit te ver weg
Achter Ricciardo is Verstappen duidelijk sneller. Maar we zagen het gisteren al in de sprint: inhalen op Monza is ondanks de rechte stukken echt geen ABC'tje. "Erg moeilijk om dichtbij te komen", merkt hij al snel op. Hij heeft DRS, komt op het rechte stuk wel dichterbij, maar het is steeds niet genoeg voor een aanval.

Cruciaal voor het titelgevecht is dat Verstappen zo niet weg kan rijden bij Ricciardo en dus kwetsbaar blijft voor Hamiltons alternatieve strategie. Verstappen zou met vrij baan een seconde per ronde sneller kunnen, maar die vlieger gaat dus niet op. Bovendien kan Norris het tempo van Ricciardo wel volgen, dus houdt Hamilton Verstappen ook in het zicht.

Misschien belangrijk in deze strategie is wat de teamgenoten doen. Bottas knokt zich redelijk snel richting toptien, Perez is met een goede start naar p7 doorgeschoven. Hij valt aan bij Sainz, slaat een halve slag in de eerste chicane en maakt het af in de volgende. Met p6 zal Red Bull er alles aan doen om Perez ergens hinderlijk voor Hamilton te krijgen.

Hamilton wacht niet af
Hamilton moet zijn harde band goed houden, maar hij gaat niet zitten wachten. Als hij op start/finish dicht genoeg achter de McLaren zit, gaat Hamilton in de aanval. Norris verdedigt zich goed, ook in de tweede chicane en houdt de baanpositie. Norris weet ook dat Hamilton een beetje voorzichtig zal zijn.

Verstappen zit maar vast
De ronden vliegen voorbij op Monza en na 20 van de 53 ronden zit Verstappen nog steeds muurvast. Constant op ongeveer een seconde – te veel voor een aanval. Bovendien is de vieze lucht niet bevorderlijk voor Verstappens banden, maar Ricciardo heeft er ook last van. Verstappen verremt zich zelfs in de chicane

Wat zijn de opties voor Verstappen? Een undercut is hier niet heel effectief en bovendien zou Verstappen dan in het middenveld vast komen te zitten. Doorrijden en hopen dat Ricciardo eerder stopt dan Norris dus. Want als beide McLarens stoppen, kan Hamilton de aanval gaan openen op Verstappen.

Ricciardo als eerste
Na 22 ronden komt Daniel Ricciardo als allereerste binnen. Verstappen wilde ook stoppen, maar doet het tegenovergestelde van McLaren. Wat kan Verstappen nu met vrij baan? Kan hij nog zo snel mogelijk weg bij Norris? "Mijn banden zijn op!", beklaagt de Nederlander.

Verstappen heeft geen geweldige ronde, maar stopt wel de volgende ronde. Tot overmaat van ramp gaat de stop bij Red Bull volledig de mist in. Geen 2 seconden, maar 11. En dat is dramatisch. Verstappen valt helemaal terug naar p10, en vervolgt vloekend zijn race, achter Alonso.

Hamilton grijpt de macht
Als Hamilton een teken van boven krijgt, is de pech voor Verstappen ook het moment om een geslaagde aanval te zetten. Hij gaat Norris voorbij en heeft dus de leiding in handen. En vrij baan om zijn eigen tempo te rijden.

Norris stopt natuurlijk de volgende ronde, en komt voor de deur van Verstappen terug. Een plek verloren en de touwtjes niet meer in handen dus. En dat beseft de vloekende Verstappen.

Dramatische aanrijding Hamilton en Verstappen
Hamilton maakt de volgende ronde al zijn stop, en hoopt voor Verstappen weer de baan op te komen. Maar ook zijn stop is niet ideaal en Hamilton komt precies naast Norris en Verstappen weer de baan op. Norris is veilig, Hamilton en Verstappen gaan samen de chicane in. Bij het indraaien geeft Hamilton Verstappen de ruimte, in het tweede deel van de chicane niet meer. Verstappen – wellicht nog wat boos door de pitstop – laat natuurlijk zijn auto staan. Maar Hamilton doet dat ook.

En daar gaat het faliekant mis.

Verstappen gaat over de worst-kerb en stuitert bovenop de Mercedes. De twee gaan samen diep de grindbak in, het achterwiel van Verstappen lijkt zelfs het hoofd van Hamilton te raken. Boven op de Mercedes klimt Verstappen uit zijn auto. "Dat krijg je ervan als je geen ruimte geeft", foetert hij. Hamilton kan natuurlijk nergens heen met een wiel op zijn hoofd. Zo eindigt ook dit gevecht tussen de twee kemphanen in tranen. Voor de tweede keer eindigt de race na een sprintrace in een aanrijding tussen Verstappen en Hamilton.

Safetycar
De safetycar komt uiteraard de baan op om de gestrande auto's op te ruimen. Dat is voor de mannen die nog niet gestopt zijn het perfecte moment voor een pitstop. Leclerc profiteert en komt tussen de McLarens als tweede terug. Perez pakt de vierde plek, voor Sainz en Bottas.

Interessante herstart
Daniel Ricciardo mag na de safetycar het veld aanvoeren, voor een interessant gevecht om de sowieso verrassende winnaar. Ricciardo is veilig , Leclerc is dat niet. Norris pakt de slipstream, gaat in de chicane binnendoor, maar Leclerc parreert de aanval. Een kleine aanraking levert geen schade op en Norris kan de aanval doorzeten. In Curva Grande zit hij goed, hij gaat zelfs door het gras, en Norris pakt de tweede plek. Leidt dit tot een dubbelzege voor McLaren?

De Ferrari's kunnen hun topplekken niet waarmaken. Sainz wordt de volgende ronde ingehaald door Bottas, Leclerc wordt aangevallen door Perez. Die haalt de chicane net niet – dat gebeurde hem gisteren ook al. Toen moest Perez de plek teruggeven, nu doet hij dat niet. "Hij gaf me geen ruimte", antwoordt de Mexicaan. Het is leuk, maar de consequentie is onvermijdelijk: Perez krijgt een tijdstraf van vijf seconden.

Bottas naar het podium
Achter hem wordt Leclerc ook aangevallen, door Bottas. Leclerc haalt de chicane ook niet, maar geeft de plek meteen weer terug. Dat doet hij wel zo slim dat hij de volgende bocht meteen weer kan aanvallen en die plek terug kan pakken. Het stemt Bottas niet vrolijk, maar een ronde later vindt Bottas toch zijn weg voorbij de Ferrari.

De Fin is razendsnel in zijn Mercedes, en blijkt veel beter in staat om aan te vallen dan Hamilton eerder. Hoewel, bij de langzamere rijders dan. Want eenmaal achter Perez komt hij ook niet meer zomaar tot een inhaalactie. In principe hoeft dat ook niet, want dankzij de tijdstraf van Perez staat Bottas al op het podium. Maar wil hij nog hogerop, dan zal hij Perez toch in moeten halen.

Dat doet Bottas in de tweede chicane, maar hij remt net te laat. Hij haalt de bocht wel, maar komt er niet lekker uit en Perez pakt de plek weer terug.

McLaren gaat stug door
Bottas was enige tijd ontketend, maar het hield McLaren niet bezig. Norris zou Ricciardo kunnen helpen door hem uit te laten lopen, maar die opdracht krijgt de Brit niet. Sterker nog; Norris krijgt te horen dat Ricciardo de opdracht heeft gekregen om weg te rijden. "Ga met hem mee."

Met nog tien ronden te gaan, zit Bottas nog steeds vast achter Perez. En dus kan McLaren de dubbelzege steeds beter ruiken. De laatste zege van McLaren was

Eerste dubbelzege McLaren sinds Monza 2007
De laatste overwinning van McLaren was in 2012; Button won de slotrace in Brazilië. De laatste dubbelzege stamt uit 2007: nota bene op Monza won Alonso voor Hamilton. In 2021 kan niemand het opgeleefde team meer tegenhouden. Perez kan niet volgen, maar houdt wel Bottas achter zich. En dus komen Daniel Ricciardo en Lando Norris als eerste en tweede over de finish. En om het feestje af te maken, klokt Ricciardo ook nog de snelste raceronde. Voor de Australiër is het zijn eerste overwinning sinds Monaco 2018 bij Red Bull. En na diens moeilijke start bij McLaren, is dit zijn officieuze comeback.

"De zomerstop was goed voor een reset. Sindsdien voel ik me een stuk beter. En vanaf vrijdag had ik al het gevoel dat er hier iets moois ging gebeuren. Maar een overwinning, en dan ook nog een 1-2 ... dat is geweldig voor het team. Mijn start was goed, maar gaf nog geen garanties. Ik kon de eerste stint goed standhouden. Ik was niet megasnel, maar kon Max wel in toom houden. Toen kwam de safetycar en van alles ... om van start tot finish te leiden, dat had niemand verwacht natuurlijk."

Norris kent zijn plek
Je teamgenoot zien winnen is meestal niet zo leuk, maar in deze situatie viert Norris het feest volop mee. "Het is een geweldig weekend. Hier hebben we als team naartoe gewerkt sinds ik hier vier jaar geleden bij kwam. Eindelijk een 1-2. Ik ben heel blij voor Daniel en voor het team. Je wilt zelf natuurlijk voor de overwinning vechten, maar ik zit hier voor het team en voor de lange termijn. Mijn kans komt nog wel."

Bottas mag trots zijn
Valtteri Bottas moest vanaf de laatste startrij beginnen en eindigt het race op het podium, dankzij de tijdstraf van Perez. "Starten vanuit achteren is nooit gemakkelijk. Maar ik ben blij dat we meer punten hebben gehaald dan Red Bull. Jammer van de crash van Lewis en Max, maar voor mij was het een leuke race. "

Stroll en Russell in de punten
Perez valt door de tijdstraf twee plekken terug, achter Leclerc. Sainz eindigt als zesde, voor een toch best verrassende Stroll. Alonso op p8 is niet zo'n grote verrassing, Russell op p9 wel. De jonge Brit, met een vers Mercedes-contract op zak, hikte lang tegen punten aan, maar sinds het podium na de niet-race op Spa, is de ban gebroken. Het laatste punt is voor Ocon.

Uitslag Grand Prix Italië
1. Daniel Ricciardo, 53 ronden
2. Lando Norris, op 1.747
3. Valtteri Bottas, op 4.921
4. Charles Leclerc, op 7.309
5. Sergio Perez, op 8.723
6. Carlos Sainz, op 10.535
7. Lance Stroll, op 15.804
8. Fernando Alonso, op 17.201
9. George Russell, op 19.742
10. Esteban Ocon, op 20.868

11. Nicholas Latifi, op 23.743
12. Sebastian Vettel, op 24.621
13. Antonio Giovinazzi, op 27.216
14. Robert Kubica, op 29.769
15. Mick Schumacher, op 51.088

Nikita Mazepin
Lewis Hamilton
Max Verstappen
Pierre Gasly
Yuki Tsunoda

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet