Formule 1

Formule 1: Mercedes oppermachtig op Monza, Verstappen opgelucht derde

Red Bull bossen

De verwachting van Red Bull is uitgekomen: Mercedes is op Monza voorlopig ongenaakbaar. De pole voor de sprintrace ging verrassend niet naar Hamilton maar naar Bottas, maar die zal morgen gewillig aan de kant gaan. Max Verstappen kwam dankzij een dubbele tow van Gasly en Perez nog met de schrik vrij: p3.

Tekst: Daan Jeuken

Drukte begint al vroeg
De kwalificatie op Monza ontaardt bijna elk jaar in een puinhoop. Langzaam rijdende mensen zitten de snelle jongens in de klas, en in de jacht naar een slipstream zit iedereen op elkaar te wachten. Het gedoe begint dit jaar al in Q1: Verstappen zit in een snelle ronde, maar moet die afbreken als twee Alpines in hun outlap nalaten om de snelle man vrij baan te geven. Het kost Verstappen twee extra rondjes op softs, maar hij is wel veilig.

Kubica, Mazepin, Schumacher, Ocon en Vettel zijn dat niet als ze hun laatste run van Q1 beginnen. Vettel en Ocon weten het in die ronde nog goed te maken; ze rijden zich veilig en duwen beide Williams onder de streep. Het nieuwe Mercedes-contract van Russell heeft hem dus nog even geen vleugels gegeven, maar hij wordt geholpen vanaf de zijlijn: Tsunoda heeft bij zijn snelste de tracklimits overschreden en zijn tijd wordt geschrapt. Het geeft Russell een kaartje voor Q2.

Red Bull heeft het moeilijk
Na het succes in Zandvoort, verklaarde Red Bull al te verwachten in Monza niet de sterkste te zijn. Hamilton zei hetzelfde, maar zijn woorden blijken al snel bluf. Mercedes is veel sneller dan Red Bull. Sterker nog, Verstappen zal er hard voor moeten vechten om überhaupt op de tweede startrij te mogen starten. De eerste run in Q2, inclusief tow van Perez, brengt hem slechts op p6. Perez staat tiende en moet nog aan de bak om niet weer voor Q3 klaar te zijn.

Ook voor laatste run van Q2 is het weer dringen, nu al in de pitstraat. Iedereen wil zo laat mogelijk, en tegelijk, naar buiten. En zo rijdt Vettel bijna tegen Hamilton aan, en moet een monteur van Alpine uitwijken voor de auto's. Verstappen en Hamilton zijn het erover eens: dit is gekkenwerk.

Iedereen weet wel ruimschoots op tijd over start/finish te komen voor een snel rondje. Ocon, Vettel, Sainz, Russell en Alonso moeten zich veilig zien te rijden. Sainz is de enige die erin slaagt, Stroll is daarvan de dupe.

Tactische motorwissel bij Bottas
Valtteri Bottas neemt dit weekend een nieuwe motor, en start zondag de hoofdrace vanaf de achterkant van de grid. Maar Mercedes zet deze zet tactisch in: hij hoeft de straf pas na de sprintrace in te lossen. En dus kan hij in de sprintrace mogelijk nog één of twee punten van Verstappen afpakken.

Verstappen verrassend snel
Max Verstappen zat in Q1 en Q2 mijlenver van de tijden van Hamilton. Zijn eerste run in Q3 is echter verrassend goed. Hij krijgt een fijne Honda-tow van Gasly en Perez en dat helpt: Verstappen komt slechts 0.017 tekort op de tijd van Hamilton (die tijd laat liggen ten opzichte van Q2), maar pakt daarmee voorlopig wel p2. Norris zit de Nederlander op de hielen (op 0.048), Bottas rijdt een slecht rondje en komt niet verder dan p5. Perez speelt zijn rol als assistent van Verstappen en komt zelf tot p9.

Voor de tweede run begint het wachtspelletje weer; een tow is hier 0.7 seconde waard. Red Bull gaat echter niet tot het allerlaatste gaatje. Perez en Verstappen gaan als eerste – Verstappen krijgt dus één tow – maar heeft wel vrij baan. Door deze vroege beslissing van Red Bull kan ook de rest van start, en zien we niet de rotzooi voor de laatste bocht.

De vrije baan helpt Verstappen niet. Sector 1 is geel. Sector 2 is ook geel. En sector 3 is ook geel. Hij verbetert zijn tijd dus niet en is kwetsbaar.

Bottas rijdt twee paarse sectoren en herstelt zich met de voorlopige pole van zijn slechte eerste run. Hamilton is in de eerste sectoren zelfs langzamer dan zijn teamgenoot – die hem de tow gaf nota bene. Hij komt in de laatste sector nog dichtbij, maar komt 0.047 te kort. De pole voor de sprintrace is voor Bottas, al zal die morgen gewillig aan de kant gaan voor Hamilton.

Verstappen is dus kwetsbaar met die slechte tweede run, maar komt met de schrik vrij; ook Norris verbetert zijn tijd niet. Ricciardo wel, maar hij is 0.006 langzamer dan zijn teamgenoot. En dus start Verstappen de sprintrace als derde – het lijkt het best haalbare op deze baan.

Opluchting bij Verstappen
De voorspellingen kwamen uit: Monza is geen baan voor de Red Bull. "Op dit circuit hebben we het altijd moeilijk. We hadden in de training meer problemen dan we hadden gehoopt, maar die hebben we voor de kwalificatie wel opgelost. Ik ben blij met de derde plek. Hopelijk zitten we in de race wat dichterbij. We gaan zien wat we kunnen om zoveel mogelijk punten te halen."

Elk punt telt voor Hamilton
Lewis Hamilton wordt door interviewer Felipe Massa nog even herinnerd aan 2008, toen Hamilton in de laatste bocht op Interlagos met 1 punt de wereldtitel van de Braziliaan afsnoepte – blijkbaar zit het trauma bij de Braziliaan nog diep. "Je weet na 2008 dat elk punt telt." Maar Hamilton herinnert zich ook nog 2007, toen hij met 1 punt de titel aan Räikkönen moest laten. "Ik heb hem ook wel eens op één punt verloren."

Ergo: elk punt telt. En morgen in de sprintrace zijn er 3 te verdienen. "Het zag er goed uit vandaag, maar Valtteri was met zijn rondje net iets sneller. Max en ik hebben dit jaar allebei veel kostbare punten verloren, dus we weten dat voor de sprintrace ook elk punt waardevol is."

Last van Bottas' schouders
Valtteri Bottas heeft eindelijk wereldkundig gemaakt waar zijn toekomst ligt. En met die last van zijn schouders rijdt hij zowaar pole – al is het voor de sprintrace en moet hij zondag de gridstraf ondergaan. "De toekomst is nu duidelijk, er ligt weer een mooi avontuur voor me. Die kwalificatieronde was lekker. Het voelt zo goed als je zo'n lekker rondje rijdt. Ik heb ervan genoten. Morgen gaan we maximale punten halen en dan zondag er het beste van maken."

Uitslag kwalificatie GP Italië
1. Valtteri Bottas, 1:19.555
2. Lewis Hamilton, op 0.096
3. Max Verstappen, op 0.411
4. Lando Norris, op 0.434
5. Daniel Ricciardo, op 0.440
6. Pierre Gasly, op 0.705
7. Carlos Sainz, op 0.907
8. Charles Leclerc, op 0.955
9. Sergio Perez, op 1.056
10. Antonio Giovinazzi, op 1.253

11. Sebastian Vettel, 1:20.913
12. Lance Stroll, 1:21.020
13. Fernando Alonso, 1:21.069
14. Esteban Ocon, 1:21.103
15. George Russell, 1:21.392

16. Nicholas Latifi, 1:21.925
17. Yuki Tsunoda, 1:21.973
18. Mick Schumacher, 1:22.248
19. Robert Kubica, 1:22.530
20. Nikita Mazepin, 1:22.716
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet