VRM BMW M2 Cup

Div: Maxime Oosten in Duitse BMW M2 Cup op de Ring: "Heerlijk geracet!"

210824 M2 Cup Oosten portret
Maxime Oosten reed als gastrijder in de Duitse BMW M2 Cup op de Nürburgring

Toevallige ontmoeting in de paddock van de Nürburgring, afgelopen zondag. Maxime Oosten, nog gehuld in racepak, net klaar met de tweede wedstrijd van de dit jaar nieuwe Duitse BMW M2 Cup, die in het voorprogramma van de DTM rijdt. In de Duitse cup worden alle auto's, aangedreven door een 450 pk sterke twinturbomotor, centraal geprepareerd en gerund door Tolimit, het bedrijf van Hans Bernd Kamps uit het Noord-Duitse Lohne. Het veld is niet vol, zodat er per evenement de nodige gastrijders zijn. Dat gaf Oosten de gelegenheid om als eerste Nederlander in de Duitse cup aan de start te verschijnen. Reden genoeg dus om even bij te praten over het hoe en waarom.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Rebocar/R. de Boer, BMW M2 Cup/Gruppe C

Hoe kom je hier zo terecht?

"BMW-dealer De Beier, onze sponsor, had de vraag gekregen of ze wellicht een rijder hadden, en omdat ik op Zolder en Assen veel pech had gehad, zeiden ze: 'Wij regelen dat jij mee kunt rijden'. Dat was heel leuk dat dat zo tot stand kwam. Bovendien rijd ik hier over twee weken weer met de Lamborghini, helaas niet deze lay-out (het korte sprintcircuit, terwijl er over twee weken op het volledige Grand Prix-circuit gereden wordt, red.), maar het is toch goed om nu alvast wat voorbereidend werk te doen. Toen zijn we naar Lohne geweest om een gesprekje te hebben en dat was super positief. Het leek ons ook leuk om te kijken hoe het was met allemaal écht gelijke auto's."

210824 M2 Cup Actie frontaa

Dat is in de Duitse cup het concept, nietwaar?


"Ja, er is één team dat alles runt, dus gelijker dan dit wordt het niet. Aan het begin van het weekeinde krijg je een bak met sleutels voor je, je pakt een sleutel, en dat is jouw auto. Dus iedereen kan een keer die auto hebben met één of twee pk minder, of die iets minder goed ligt, of juist niet. Dat is wel superleuk."

210824 M2 Cup Oosten Actie

Hoe verliep je weekeinde?


"In de training was ik gelijk tweede. In de kwalificatie iets minder, want ik reed op regenbanden, maar het was aan het opdrogen. Ik was in eerste instantie het snelst, maar er zijn er nog twee onderdoor gekomen. Toen lag ik even op P3. Daarna switchten we naar slicks, daarmee lag ik op P1, maar het werd droger en droger en ik wist niet hoe lang we nog hadden, dus ik deed één cool-down-lap en wilde nog twee keer aanzetten, maar kon nog maar één keer aanzetten, daarom was ik zevende en achtste in de quali. Dat was wel jammer. In de eerste race lag ik zesde of zevende, maar toen wilde ik iemand voorbijsteken en die stuurde volop in, dus toen stond het linker wiel naar links en het rechter wiel naar rechts. Ik had geen topsnelheid meer, dus daarna heb ik hem maar stil gezet. In de race op zondag was ik na vier bochten al derde, één van mijn beste starts ooit! Dat was heerlijk! Toen kwam er een safety-car, dat was wel jammer, want ik had een klein gaatje naar P4. Na de safety-car werd ik ingehaald en lag ik op de vierde plek. Vervolgens liep ik wel weer in richting P3, maar toen probeerde ik een inhaalactie, maar de remmen waren op en ik verremde me een beetje. Daarna stak nog iemand me voorbij, dus dat was wel jammer, maar ik heb er heel veel van geleerd en erg genoten. Heerlijk geracet!"

210824 M2 Cup Start
Goede start, volgens Oosten "één van mijn beste starts ooit"

Zit er nog een vervolg in, of was dit een eenmalige actie?

"Dat weet ik nog niet, maar als zich de kans voordoet, waarom niet?"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet