Sportscars

Sportscars: Kobayashi ook snelste in laatste training, Racing Team Nederland met nieuwe motor snel

210819 FP4 Toyota
Ook in de laatste sessie eindigde de nummer 7-Toyota op de eerste plaats

Nadat hij in de Hyperpole-sessie de beste startplaats voor de race van dit jaar had veroverd, eindigde Kazuki Nakajima in de nummer 7-Toyota ook in de vierde en afsluitende vrije training bovenaan. De Japanner sloot af met een tijd van 3:28,466 minuten. In LMP2 was Franco Colapinto het snelst in de nummer 26-G-Drive-Aurus, die hij ondermeer deelt met Nyck de Vries, terwijl Job van Uitert in de Racing Team Nederland-Oreca met nieuwe motor gelijk de tweede tijd liet aantekenen. Laurens Vanthoor was snelste GTE-Pro-rijder met de Weather-Tech-Porsche, de snelste GTE-Am-tijd kwam op naam van Nicklas Nielsen in de nummer 83-AF-Corse-Ferrari. AUTOSPORT.NL verzamelde tevens de nodige reacties vanuit het Nederlandse kamp.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Ook de vierde en laatste vrije training werd onderbroken met de rode vlag. Ditmaal was het de Brit Olli Milroy, die in de nummer 71-Inception Racing-Ferrari bij de Ford-chicane de controle verloor en met de rechter zijkant van de auto hard in de bandenstapels knalde. De Brit kon zelf ongedeerd uitstappen, maar de schade was aanzienlijk. Na de onderbreking, met nog een kwartier te gaan, werd de sessie niet meer hervat.

210819 RTN FP4
Met nieuwe motor ging het een stuk beter voor Racing Team Nederland

De tweede tijd van Racing Team Nederland in de LMP2-klasse, tevens snelste in de Pro-Am-divisie, is de beste klassering van het team in Le Mans tot nu toe, al moet het belang van een vrije training natuurlijk niet worden overschat. "Toch voelt het wel lekker", zei teammanager Mark Koense. "Een prettige laatste training. We hebben twee dagen lang veel last gehad van een motor die niet goed liep. Die kun je op basis van het reglement niet zomaar even vervangen, je moet echt hard kunnen maken dat er sprake is van een probleem. Vanavond om half acht kregen we eindelijk het oké om de motor te mogen wisselen. We verloren op alle rechte stukken zichtbaar enorm veel. Half tien zat de motor erin: heel veel respect en hulde voor de monteurs, dat ze dat zo snel voor elkaar kregen! We hebben de hele laatste training met die nieuwe motor kunnen rijden en dat ging vanaf het eerste moment direct goed. De klassering geeft wel aan wat wij de hele tijd al vermoedden: de motor was niet goed. Nu zit er een fatsoenlijke motor in en staan we waar we normaal thuis horen. Dat is prettig, dat geeft vertrouwen voor de race!"

Renger van der Zande, uitkomend voor het team Inter Europol Competition, liet weten: "De auto is heel goed voor de long-run. We hebben wat kleine aanpassingen moeten doen om hem precies zo te krijgen als we wilden. We weten wat ons te doen staat en we hebben een goede strategie. Eigenlijk willen we allemaal dat het alvast zaterdagmiddag vier uur is, maar daarop moeten we nog wel even wachten!"

210819 Zande
Renger van der Zande

Ook Nicky Catsburg, in actie met de nummer 63-Corvette, blikte tevreden terug op de laatste trainingsdag: "Helemaal niet slecht! Het lijkt erop dat we de balans een beetje hebben kunnen verbeteren. We hebben geprobeerd of we dubbele stints met de banden kunnen doen. Dat voelt goed aan. In vergelijking met gisteren was het vandaag zeker een stuk beter. Ik denk dat we goede stappen hebben kunnen zetten, ik ben positief."

Jeroen Bleekemolen, rijdend met de Rinaldi-Ferrari, zei: "We hebben tot nu toe een goede week achter de rug, ik kan niet anders zeggen. Vandaag heb ik maar twee rondjes gereden. Daarmee stond ik er op dat moment meteen weer bij. Het gevoel is goed. De auto is echt super, die twee rondjes waren op oude banden en met volle tank, maar ik kwam maar anderhalve seconde tekort op mensen die al wat meer reden, dus ik had er zeker weer bij kunnen staan zoals gisteravond. De snelheid is top. De amateurs komen ook steeds beter in het ritme, maar het is niet makkelijk voor ze. Het wordt dan ook geen makkelijke race om voor de prijzen te gaan, dat weten we, maar ik weet wel dat ik persoonlijk tot de snelste rijders op de baan kan behoren. Daar heb ik heel veel zin in! Ik voel me heel goed in de auto, ook in het donker net weer. Het is echt genieten, rijdt heel makkelijk, heel relaxt. Een van de fijnste auto's die ik hier ooit gehad heb. Het is weer een prachtig evenement, gelukkig ook weer met wat publiek, dat is ook weer fijn."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet