Sportscars

Sportscars: Kamui Kobayashi behaalt pole-position, Dries Vanthoor verrast in hyperpole

210819 Le Mans Hyperpole
De pole-winnaars, vlnr Julien Andlauer, Dries Vanthoor, Kamui Kobayashi en António Félix da Costa

Nauwelijks verrassend bezetten de beide Toyota's de eerste startrij voor de 89e editie van de 24 Uur van Le Mans. In de Hyperpole-sessie reed Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/López) een tijd van 3:32,900 minuten en stelde daarmee de pole-position veilig. Voor de Japanner is het de vierde pole in Le Mans in vijf jaar. Snelste LMP2-rijder was António Félix da Costa in de JOTA-Oreca. De grootste verrassing was waarschijnlijk de pole voor Dries Vanthoor in de HubAuto-Porsche in de GTE-Pro-klasse. De Belg gaf alle fabrieksrijders het nakijken. Ook in GTE-Am staat een Porsche op pole, en wel de nummer 88-Dempsey-Proton-911 in handen van Julien Andlauer.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

 Direct toen om 21.00 uur het licht aan het eind van de pitstraat op groen ging, reden de meeste teams direct de baan op. Weliswaar was het dichte verkeer een probleem, maar iedereen was zich ook bewust van het risico op een rode vlag, wat we de afgelopen twee dagen in Le Mans immers al veelvuldig zagen. Ook in de 30 minuten durende Hyperpole-sessie was het al vrij snel raak: Kévin Estre raakte in de nummer 92-fabrieks-Porsche uit de GTE-Pro-klasse bij Indianapolis van de baan en belandde frontaal in de bandenstapels. Omdat die eerst gerepareerd moesten worden, besloot wedstrijdleider Edoardo Freitas direct de sessie te onderbreken. Na ruim tien minuten werd de hyperpole-sessie hervat.

210819 Kamui Pole
Wederom pole-position voor Kamui Kobayashi

Op dat moment had Kamui Kobayashi met zijn tijd van 3:23,900 minuten al de voorlopige pole-position in handen en die positie kwam gedurende de rest van de sessie ook niet meer in gevaar. Merkgenoot Brendon Hartley zorgde er in de nummer 8-Toyota voor dat de Japanse fabrikant eens te meer de volledig eerste startrij in Le Mans in handen heeft. De Nieuw-Zeelander kwam 0,295 seconden tekort op de tijd van Kobayashi. De derde plaats ging naar Nicolas Lapierre in de Alpine, daarachter volgden de beide Glickenhaus-auto's met Olivier Pla in de nummer 708 voor Romain Dumas in de nummer 709.

In LMP2 was António Félix da Costa met een tijd van 3:27,950 minuten in de nummer 38-JOTA-Oreca het snelst, gevolgd door Louis Déletraz in de nummer 41-WRT-Oreca. De derde tijd was voor Will Stevens in de Panis Racing-Oreca. Nyck de Vries was de enige Nederlander die in de Hyperpole in actie kwam. De kersverse wereldkampioen Formule E kwalificeerde de nummer 26-G-Drive-Aurus op de vierde plaats.

210819 Vanthoor
Dries Vanthoor rijdt de pitstraat uit

Snelste GTE-Pro-rijder was Dries Vanthoor in de HubAuto-Porsche met een tijd van 3:46,882 minuten, een prachtig succes voor het Taiwanese team, dat als privéteam tussen de diverse fabrieksteams van Corvette, Ferrari en Porsche in de klasse aantreedt. Achter hem eindigde Daniel Serra in de nummer 52-AF Corse-Ferrari op de tweede paats, gevolgd door Nick Tany in de nummer 63-Corvette.

210819 LM Andlauer
Julien Andlauer behaalde pole in GTE-Am

In GTE-Am staat er ook een Porsche vooraan, en wel de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche in handen van Julien Andlauer, die een tijd van 3:47,987 minuten reed. De tweede tijd was voor Tom Gamble in de GR Racing-Porsche, gevolgd door Matteo Cairoli in de Project 1-Porsche. De beste niet-Porsche was de nummer 47-Cetilar-Ferrari.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet