Sportscars

Sportscars: Buemi bovenaan in het donker, Jeroen Bleekemolen toont snelheid met Ferrari

210818 Toyota FP2
Sébastien Buemi reed met de nummer 8-Toyota de snelste tijd in de tweede training

Ook in de tweede vrije training in Le Mans eindigde een Toyota bovenaan, maar ditmaal was het de nummer 8 (Buemi/Nakajima/Hartley) die dankzij een tijd van 3:29,351 minuten, gereden door Buemi, de ranglijst aanvoerde. In LMP2 was de JOTA-Oreca (Gonzalez/Félix da Costa/Davidson) het snelst, terwijl in de beide GT-klassen een Porsche bovenaan stond: de nummer 79-WeatherTech-Porsche (MacNeil/Bamber/L. Vanthoor) in GTE-Pro en de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche (Andlauer/Bastien/Arnold) in GTE-Am. Hier liet Jeroen Bleekemolen zijn snelheid zien met de tweede tijd in de klasse in de Rinaldi-Ferrari.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Nadat de plekken voor de hyperpole-sessie voor de snelste zes teams per klasse en de overige startposities eerder op de avond in de kwalificatie al bepaald waren, ging het er in de tweede vrije training vooral om, de rijders aan de omstandigheden in het donker te laten wennen. De twee uur durende sessie werd twee maal met de rode vlag onderbroken. De eerste interruptie kwam ongeveer halverwege, toen Daniel Serra in de nummer 52-AF-Corse-Ferrari (Serra/Molina/Bird) met een lekke rechter voorband op de baan tot stilstand kwam. Met nog drie kwartier op de klok werd de training hervat. Met nog drie minuten te gaan werd de training opnieuw gestaakt en daarna ook niet meer hervat. Ditmaal was een crash van Robby Foley in de nummer 46-Project 1-Porsche (Olsen/Buchardt/Foley) bij Tertre Rouge de oorzaak.

In de hypercar-klasse stond eerst de nummer 7-Toyota bovenaan, aanvankelijk met José María López en vervolgens met Kamui Kobayashi, maar vervolgens zette Sébastien Buemi in de nummer 8 een tijd neer die nog bijna vier tienden sneller was dan die van de Japanner. Zo eindigden de beide Toyota's op de eerste twee plaatsen, gevolgd door de nummer 708-Glickenhaus (Derani/Mailleux/Pla).

210818 RTN
Door aanhoudende motorproblemen onvoldoende snelheid bij Racing Team Nederland

In LMP2 zorgde Anthony Davidson met een tijd van 3:32,390 minuten in de nummer 38-JOTA-Oreca voor de eerste plaats, gevolgd door de nummer 70-Realteam-Oreca (Garcia/Duval/Nato), de nummer 22-United-Oreca (Hanson/Scherer/Albuquerque) en de nummer 26-G-Drive-Aurus (Rusinov/Colapinto/De Vries). Ook WRT (Frijns/Habsburg/Milesi) als zevende en Inter Europol (Smiechowski/Van der Zande/Brundle) als achtste eindigden met Nederlandse inbreng in de top tien. Bij Racing Team Nederland (Van Eerd/Van der Garde/Van Uitert) was er, zoals teammanager Mark Koense vanuit Le Mans meldde, al de hele dag sprake van onvoldoende snelheid als gevolg van een probleem met de motor. Het team sloot de tweede vrije training als 15e in de GTE-Pro-klasse en als vijfde in de Pro-Am-divisie af. De Richard Mille-Oreca (Calderón/Flörsch/Visser) eindigde als 22e.

210818 WeatherTech
De WeatherTech-Porsche eindigde dankzij Laurens Vanthoor bovenaan in GTE-Pro

Porsche bezette de eerste twee plaatsen in de snelste GT-divisie, met de WeatherTech-911 (MacNeil/Bamber/L. Vanthoor) danktij Laurens Vanthoor als snelste, gevolgd door de nummer 91-fabrieks-Porsche (Bruni/Lietz/Makowiecki) met 'Mako' aan het stuur. Daarachter volgde de genoemde nummer 52-AF Corse-Ferrari (Serra/Molina/Bird), die de eerste rode vlag veroorzaakte. De Corvettes eindigden onderaan in de klasse, met ditmaal de nummer 63 (García/J. Taylor/Catsburg) voor de zusterauto met het nummer 64 (Milner/Tandy/Sims).

210818 Bleekemolen FP2
"De lichten deden het blijkbaar goed", grapte Jeroen Bleekemolen na zijn tweede tijd in de training

Julien Andlauer zorgde voor de snelste tijd van de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche (Andlauer/Bastien/Arnold) in GTE-Am, voor de Rinaldi-Ferrari met Jeroen Bleekemolen (Ehret/Hook/Bleekemolen). De nummer 56-Project 1-Porsche (Perfetti/Cairoli/Pera) sloot de training als derde af. Vandaag (donderdag) staat van 14.00 tot 17.00 uur de derde vrije training op het programma. Om 21.00 uur is er de hyperpole-sessie. Nog eens twee uur vrije training is er van 22.00 uur tot middernacht.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet