Sportscars

Sportscars: Plaatsen Hyperpole verdeeld, Nyck de Vries enige Nederlander met top-zes-klassering

210818 Toyota 7 Q1
Ook in de kwalificatie eindigde de nummer 7-Toyota bovenaan

De kwalificatie van woensdagavond diende met name voor het bepalen van de zes auto's per klasse die morgenavond in de aparte hyperpole-sessie de verdeling van de voorste startplaatsen gaan uitmaken. Daarbij werd het duidelijk dat het G-Drive-team van Nyck de Vries in de LMP2-klasse het enige team met Nederlandse inbreng is dat morgenavond vanaf 21.00 uur in de hyperpole-kwalificatie van start gaat.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In het geval van de hypercar-klasse was de bepaling van de plaatsen voor de hyperpole-sessie niet erg spannend, want met slechts vijf auto's waren de plaatsen automatisch zeker, de vraag was alleen nog welke auto het snelste zou zijn. Dat was de nummer 7-Toyota met Kamui Kobayashi achter het stuur, de Japanner kwam tot een tijd van 3:26,279 minuten. Daarachter eindigden Matthieu Vaxivière in de Alpine, Brendon Hartley in de nummer 8-Toyota en de beide Glickenhaus-auto's.

In LMP2 zette António Félix da Costa in de nummer 38 JOTA-Oreca (Gonzalez/Félix da Costa/Davidson) in 3:28,807 minuten de snelste tijd, voor Nyck de Vries in de G-Drive-Aurus. Ook de WRT-Oreca met Kubica, Déletraz en Ye en de beide United-auto's van de trio's Di Resta/Lynn/Boyd en Jamin/Aberdein/Maldonado kwalificeerden zich voor de sessie van de snelste zes.

In GTE-Pro eindigden Ferrari's op de eerste twee plaatsen. Daniel Serra, die ook in de eerste vrije training al het snelste was, reed in de nummer 52-AF-Corse-Ferrari (Serra/Molina/Bird) met 3:46,011 minuten een nieuw baanrecord in de klasse, gevolgd door James Calado in de nummer 51 (Pier Guidi/Calado/Ledogar). De andere GTE-Pro's in de top zes zijn de nummer 92-Porsche (Estre/Jani/Christensen), de nummer 64.Corvette (Milner/Tandy/Sims), de nummer 72-HubAuto-Porsche (D. Vanthoor/Parente/Martin) en de nummer 92-Porsche (Bruni/Lietz/Makowiecki).

Ook in GTE-Am staan er drie Porsches en twee Ferrari's op de lijst voor de hyperpole, hier aangevuld door een Aston Martin. De sbelste tijd in de klasse was voor Julian Andlauer in de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche (Andlauer/Bastien/Arnold), voor Ben Barker in de GR-911 (Wainwright/Barner/Gamble). De andere auto's in de top zes zijn de Inception Racing-Ferrari (Iribe/Millroy/Barnicoat), de Cetilar-Ferrari (Lacorte/Sernagiotto/Fuoco) en de TF Sport-Astin Martin (Keating/Pereira/Fraga).

210818 Bleekemolen Q1
Jeroen Bleekemolen kwam in de Rinaldi-Ferrari slechts 0,4 seconden tekort voor de hyperpole

De klasseringen van de overige teams met Nederlandse inbreng:

#31 WRT-Oreca (Frijns/Habsburg/Milesi): 11e LMP2
#29 Racing Team Nederland-Oreca (Van Eerd/Van der Garde/Van Uitert): 17e LMP2, 5e Pro-Am
#34 Inter Europol-Oreca (Smiechowski/Van der Zande/Brundle): 18e LMP2
#1 Richard Mille-Oreca (Calderón/Flörsch/Visser): 23e LMP2

#63 Corvette (García/J. Taylor/Catsburg): 8e GTE-Pro

#388 Rinaldi Racing-Ferrari (Ehret/Hook/Bleekemolen): 14e GTE-Am
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet