Sportscars

Sportscars: Glickenhaus opent Le Mans met snelste tijd testdag, Racing Team Nederland bovenaan in LMP2-Pro-Am (lang)

210815 LM Test RTN
Racing Team Nederland was in de ochtend- en middagsessie het snelst in de divisie

Met een snelle ronde in de slotfase door Olivier Pla sloot de Scuderia Cameron Glickenhaus de testdag voor de 24 Uur van Le Mans bovenaan de tijdenlijst af. De Fransman kwam in de Glockenhaus 007 LMH met het startnummer 708 (Derani/Mailleux/Pla/Menezes) tot een tijd van 3:29,115 minuten en was daarmee 0,225 seconden sneller dan de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/López). De snelste LMP2-tijd kwam op naam van het Franse IDEC Sport met de nummer 48-Oreca (Lafargue/Chatin/Pilet), terwijl Racing Team Nederland met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Job van Uitert zowel in de ochtend- als de middagsessie in de LMP2-Pro-Am-divisie bovenaan eindigde. De snelste GTE-Pro-tijd kwam op naam van Kévin Estre in de nummer 92-Porsche (Estre/Jani/Christensen), de einige klasse waarin de beste tijd van de dag al in de ochtendesesie werd neergezet. Ook in de GTE-Am-tijdenlijst eindigde een Porsche bovenaan, en wel de nummer 99-Proton-911 (Tincknell/Inthraphivasak/Latorre).

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Clément Marin/RTN, PR

Na een onderbreking van een jaar vanwege corona werd de testdag in Le Mans dit jaar in ere hersteld, zij het direct in het weekeinde voorafgaand aan de raceweek en niet, zoals vroeger, twee weken eerder. De technische keuring vond op vrijdag en zaterdag gewoon op het circuit plaats, zonder publiek, en ook de testdag werd achter gesloten deuren afgewerkt, hoewel er volgend weekeinde tijdens de race wel bezoekers welkom zijn.

De ochtendsessie werd driemaal onderbroken met de rode vlag, de eerste vanwege een losgeraakte plastic 'floppy' van de kerbstone bij de Dunlop-brug, de tweede vanwege Tom Gamble, die in de nummer 86-GR-Racing-Porsche (Wainwright/Barker/Gamble) tussen Tertre Rouge en de eerste chicane op de Hunaudières tot stilstand was gekomen. Na 20 minuten, toen de gestrande Porsche geborgen was, kon de test weer worden hervat, maar zo'n half uur later was het weer raak, ditmaal voor John Hartshorne, die bij het aanremmen van de eerste chicane in de TF Sport-Aston Martin (Hartshorne/Hancock/Gunn) behoorlijk crashte. In de middagsessie waren er weliswaar drie 'full-course yellows', maar in ieder geval geen rode vlaggen. De eerste 'full-course yellow' kwam nadat Roberto Lacorte in de nummer 47-Cetilar-Ferrari (Larcorte/Semagiotto/Fuoco) op de baan tot stilstand was gekomen, de tweede was voor een excursie van Scott Andrews in de nummer 57-Kessel-Ferrari (Kimura/Andrews/Jensen) en de derde werd veroorzaakt door een spin van Gianmaria Bruni in de nummer 91-fabrieks-Porsche (Bruni/Lietz/Makowiecki), in beide gevallen bij de Porsche-bochten.

Het Nederlandse octet dat is ingeschreven voor de 89e editie van de race was tijdens de testdag slechts een sextet, want Robin Frijns en Nyck de Vries ontbraken uiteraard omdat ze vandaag nog in actie kwamen tijdens de Formule E-seizoensfinale in Berlijn. Die situatie deelden ze met tal van andere rijders die een dubbel programma met WEC en Formule E rijden. Omdat die allemaal 'platina'-status hebben, is het missen van de testdag geen probleem, zo lang ze in de loop van de week allemaal maar hun tien rondjes rijden.

De drie rijders van Racing Team Nederland, Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Job van Uitert, werden de best geklasseerde Nederlanders, twaalfde algemeen, zesde in LMP2 en eerste in de LMP2-Pro-Am-divisie. Zowel in de ochtend- als de middagsessie eindigde Racing Team Nederland bovenaan in Pro-Am, beide malen dankzij Giedo van der Garde. Reden tot tevredenheid derhalve bij het team, zo liet teammanager Mark Koense weten: "Een goede dag, we hebben veel kunnen doen, ondanks dat we ook wat tijd verloren, omdat we wat motorproblemen hadden, waardoor we een groot deel van de ochtendsessie niet meer konden rijden. Gelukkig hebben we wel alles kunnen doen wat we wilden doen. De 'pace' was goed, dat is nog wel belangrijker dan de pure rondetijd. Alles stond in het teken van de voorbereiding op de komende week, dat was waar het om te doen was!"

210815 Le Mans Europol
Het Inter Europol-team met Renger van der Zande (geheel links)

Op de 18e plaats in LMP2 eindigde de Oreca van het Poolse team Inter Europol Competition met Renger van der Zande, Jakub Smiechowski en Alex Brundle. "Een goede dag gehad, veel rondjes gereden door het team", liet Van der Zande weten. "De snelheid was vooral goed tijdens de 'long run', niet zozeer op de nieuwe banden als kwalificatieronde, maar het is tenslotte een lange race, dus focussen op één rondje heeft ook niet zoveel zin. Het is een nieuw team, nieuwe auto, nieuwe mensen, maar tot nu toe hebben ze laten zien dat ze het foutloos kunnen doen, dus als ze dat hier blijven doen, en de rijders ook, dan kunnen we een heel eind komen." Een plek daarachter eindigde de Oreca van het Richard Mille Racing Team, gerund door Signatech, met rijdsters Tatiana Calderón, Sophia Flörsch en Beitske Visser.

210815 Le Mans Corvette
De Corvette van Nicky Catsburg verloor veel tijd vanwege een motorwissel

In de GTE-Pro-klasse is Nicky Catsburg met de nummer 63-fabrieks-Corvette de enige Nederlander. In de ochtend moest bij deze auto de motor worden gewisseld, nadat António García in het derde uur te maken kreeg met een elektronicaprobleem. "Dat maakte de dag er niet gemakkelijker op, reparatie duurde lang", zei Catsburg. "Maar het team werkte heel hard en tegen het eind van de middagsessie konden we weer de baan op. Gelukkig heeft de zusterauto wel de hele dag gereden, dus daar krijgen we de nodige waardevolle informatie vandaan."

In GTE-Am rijdt Jeroen Bleekemolen met de nummer 388-Ferrari van het Duitse team Rinaldi Racing, die hij deelt met twee Duitse rijders met 'brons'-status, Pierre Ehret en Chris Hook. Geen eenvoudige opgave, maar Bleekemolen kijkt er nuchter tegenaan. "Eigenlijk ging het vandaag heel goed", verklaarde hij. "Ik heb vanmiddag lange tijd op P1 gestaan in onze klasse. Dat was wel top, ik voel me ook top in de auto. Het ging er uiteraard om, zoveel mogelijk die andere rijders te laten rijden. Hook rijdt hier voor het eerst, dus die moest echt kilometers maken, maar die reed in de loop van de dag 20 seconden van zijn eerste tijd af, dus dat was prima, en die andere, Ehret, rijdt voor de tiende keer, maar die is ook al 65 en heeft al langer niet meer hier gereden. De snelheid in de auto is top, maar in de race wordt het lastig, omdat er bijna geen teams zijn met twee 'brons'-rijders. Iedereen is helemaal tevreden en het is heerlijk om met de Ferrari op Le Mans te rijden, een top-auto!" In de loop van de week blikken we nog vooruit op de komende race, vanaf woensdag wordt er getraind.

210815 Le Mans Porsche 91
Snelste tijd voor Porsche in GTE-Pro dankzij Kévin Estre in de nummer 92


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet