Formula E

Formule E: Nyck de Vries eerste Nederlandse wereldkampioen in de autosport!

210815 FE De Vries James
Mercedes-rijder Nyck de Vries (hier met Mercedes-teambaas Ian James) is de eerste Nederlandse autosport-wereldkampioen ooit

Nyck de Vries heeft autosporthistorie geschreven. De achtste plaats in de laatste race van het seizoen in het FIA ABB WK Formule E op het circuit op het voormalige vliegveld Tempelhof in Berlijn was voor de coureur uit Sneek, uitkomend voor het Mercedes EQ-team, genoeg om de wereldtitel veilig te stellen. Daarmee werd De Vries de eerste Nederlandse wereldkampioen in de geschiedenis van de autosport, ongeacht in welke discipline. De laatste race van het seizoen had wederom volop spektakel te bieden: binnen vijf ronden waren met Mitch Evans, Edoardo Mortara en Jake Dennis al drie titelkandidaten uit de wedstrijd, waarmee de weg voor De Vries naar de titel vrij was. Dat hij desondanks opmerkelijk veel risico nam, toont zijn competitieve instelling. De overwinning in de laatste race van het jaar was voor de Fransman Norman Nato van het Rokit-Venturi-team, voor Oliver Rowland en Stoffel Vandoorne. Robin Frijns eindigde als twaalfde.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Formule E

210815 FE R2 Vandoorne pole
Pole-sitter Stoffel Vandoorne

In de Super-Pole-sessie behaalde Mercedes-rijder Stoffel Vandoorne met een tijd van 1:06,794 minuten de laatste pole-position van het seizoen. Naast hem staat Oliver Rowland (Nissan), gevolgd door Mitch Evans (Jaguar) en Alexander Sims (Mahindra) op de tweede rij. Daarmee heeft Evans de beste startpositie van de WK-titelkandidaten. Dat kan opnieuw niet worden gezegd van de beide Nederlandse coureurs, want Nyck de Vries en Robin Frijns hadden op basis van de WK-stand wederom het nadeel van een plek in de eerste kwalificatiegroep. Ze kwalificeerden zich respectievelijk op de 13e en 21e plaats en hebben daardoor in de race aardig wat terrein goed te maken. Datzelfde geldt overigens voor de beide DS-Techeetah-coureurs, gisteren nog samen op de eerste startrij, maar nu slechts op de plaatsen 15 voor António Félix da Costa en 16 voor Jean-Eric Vergne.

210815 FE R2 Start
Laatste start van het seizoen 2021 met Vandoorne op kop

Vandoorne pakt de leiding vanaf pole voor Rowland, Sims, Nato en Blomqvist. Evans blijft staan, Mortara knalt vol achterop de Jaguar. De safety-car wordt ingezet en korte tijd later besluit wedstrijdleider Scott Elkins de race te onderbreken. Mortara is uitgestapt, korte tijd later Evans ook, maar voor Evans en Mortara zijn de WK-kansen natuurlijk direct verkeken. De diverse herhalingen, ook vanuit de cockpit, laten zien dat in de auto van Evans alle systemen compleet uit zijn, een merkwaardige situatie die nog niet eerder in de Formule E voorkwam.

"Fysiek gaat het goed, maar mentaal.... Ik had een of ander alarm, ik deed een 'reset', en dat was het", zei Mitch Evans voor de camera van de Duitse zender SAT.1. "Het was over voordat het goed en wel begonnen was. Sorry ook voor Edo, want ook voor hem is het gelijk over. Hij kon me niet zien." De herstart vindt achter de safety-car plaats, met Vandoorne voor Rowland, Sims, Nato, Blomqvist, Lotterer, Buemi, Dennis, Sette Câmara en Wehrlein. De Vries, die geluk heeft dat hij zonder schade langs de gecrashte auto's kwam, rijdt op de twaalfde plaats, Frijns is 19e. Zoals het nu is, zouden De Vries en Dennis beide 95 punten hebben, waarbij De Vries dan kampioen zou zijn op basis van de behaalde klasseringen. Maar zo blijft het natuurlijk niet, het is tenslotte Formule E...

Na een halfuur komt het veld achter de safety-car eindelijk weer in beweging. Er staat nog 43 minuten op de klok, na een ronde achter de elektrische Mini wordt de race vrijgegeven, de start van de vierde ronde in de wedstrijd. Dennis mist zijn rempunt voor de hairpin en rijdt frontaal de afgrenzing in. Daarmee is nog een titelkandidaat uit de race – wat uiteraard de kansen van Nyck de Vries alleen maar vergroot. Er volgt een 'full course yellow'. De Vries is inmiddels al opgeklommen naar de tiende plaats, Frijns is 18e. In de zesde ronde wordt de race weer vrijgegeven. De Vries passeert Sette Câmara en pakt de negende plaats.

210815 FE R2 Dennis exit
Voortijdig einde van race en titelkansen voor Jake Dennis

Nato, Sims, De Vries, Vergne en Félix da Costa zijn de eersten die in de achtste ronde de 'attack mode' activeren. Een ronde later volgen ook Rowland, Buemi en Wehrlein. Vandoorne verliest de leiding en valt terug achter Nato, Rowland en Sims, allemaal met extra vermogen. Dennis verklaart even later voor de microfoon van SAT.1 dat er iets aan de auto stuk ging op het rechte eind, wat verklaart waarom hij ogenschijnlijk zo knullig rechtdoor reed.

Bij Vandoorne lijkt de muziek er een beetje uit, terwijl Sims in de 17e ronde Rowland passeert en zo de tweede plaats overneemt. Vandoorne komt meer en meer onder druk van Lotterer en ook De Vries, op de zesde plaats rijdend, is niet meer zo ver weg, maar in feite hoeft De Vries alleen maar de race uit te rijden om de titel veilig te stellen, een relatief comfortabele positie. In de 20e ronde hebben Rowland en De Vries voor de tweede maal 'attack mode'. De Vries passeert daarmee eerst Lotterer en vervolgens Vandoorne. Daarmee is De Vries al vierde.

In de 23e ronde rijdt Félix da Costa in de afgrenzing na contact met Di Grassi en valt uit. Daarop komt de safety-car in actie. Nato leidt voor Rowland, Sims, De Vries, Lotterer, Vandoorne, Wehrlein, Blomqvist, Vergne en Buemi. In de 25e ronde volgt de herstart. Nato blijft op kop, voor Rowland en Sims, De Vries gaat in de strijd met Sims bijna in de fout in de hairpin en valt terug naar de zevende plaats achter Lotterer en Wehrlein. Di Grassi krijgt een 'drive-through' voor het veroorzaken van de aanrijding met Félix da Costa.

Lotterer is in het strijdgewoel de voorvleugel van zijn Porsche kwijt geraakt, het kunststofdeel ligt op de baan. Nato rijdt relatief probleemloos weg bij de concurrentie en maakt goede kans op zijn eerste overwinning in de serie. Vandoorne passeert Sims en neemt de derde plaats achter Rowland over, achter Sims rijden de beide Porsches van Lotterer en Wehrlein. In de 34e ronde gaat De Vries opnieuw vol risico en rijdt bijna in Wehrleins auto, waardoor Vergne bijna onze landgenoot passeert. Lotterer en Sims vechten om de vierde plaats, met voordeel voor de Duitser. Nato komt na 36 ronden als winnaar over de eindstreep, voor Rowland, Vandoorne, Lotterer, Sims, Wehrlein, Bird, De Vries, Rast en Blomqvist.

"Ik word een beetje emotioneel", zei Nyck de Vries na afloop tegen Nicki Shields. "Het was een seizoen met hoogte- en dieptepunten. We hadden geluk met alles wat er gebeurde, maar het leek wel alsof ik een soort schietschijf was. Het team bleef me via de radio maar pushen, want het ging ook nog om de merkentitel, maar ze reden van alle kanten tegen me aan. Nu begin ik het langzaam te beseffen, het is binnen!" Zoals het bij Mercedes in de Formule 1 al jarenlang gebruikelijk is, deed het merk uit Stuttgart het nu ook in de Formule 1: wereldkampioen bij de rijders en bij de teams.

210815 FE De Vries team
On top of the world: Nyck de Vries viert de WK-titel met zijn team
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet