GT

Lekke band en overwinning voor Yelmer Buurman in British GT op Snetterton

210808 Loggie
Zege in Race 2 brengt Buurman en Loggie aan de leiding in de puntenstand van de GT3-Pro-Am-klasse

In tegenstelling tot het format dat we gewend zijn in het Intelligent Money British GT Championship, werd op Snetterton niet een race van twee uur gehouden, maar twee races van ieder een uur. De Aston Martin van Oman Racing by TF Sport maakte een terugkeer met Charlie Eastwood en Ahmad Al Harthy na het seizoen 2020 overgeslagen te hebben, vanwege de pandemie. Zij gingen er meteen met de trofee vandoor in de eerste race van het weekend op zondagochtend. De tweede race op zondagmiddag werd gewonnen door Yelmer Buurman en Ian Loggie, uitkomend in een Mercedes-AMG van Ram Racing.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR

Al Harthy mocht Race 1 vanaf pole positie aanvangen en de Omani deelde de eerste rij met de Bentley van Kelvin Fletcher (Paddock Motorsport). Michael Igoe (WPI Motorsport) maakte een goede start mee en schoof op van de vijfde naar de derde plek, terwijl Adam Balon (Barwell Motorsport) terugviel van P4 naar P8. Alain Valente (Team Rocket RJN) was de snelste van de GT4-deelnemers in de kwalificatie en behield eerst de leiding in zijn McLaren. De Zwitser liep echter een lekke band op in zijn stint. Fletcher remde erg vroeg voor de Agostini-bocht en hij werd vanachter geraakt door Igoe, terwijl ze vastzaten in langzamer verkeer. De Lamborghini van de laatstgenoemde liep wat schade op en na reparaties en een tijdstraf vielen hij en teamgenoot Phil Keen ver terug.

210808 Eastwood
In de allereerste race sinds hun terugkeer won het team uit Oman met Eastwood en Al Harthy vanaf pole

Eastwood nam de leiding over na de verplichte pit stops voor Fletchers teamgenoot Martin Plowman. Marcus Clutton (Enduro Motorsport) kwam op de derde plek terecht, maar hij kreeg een drive-through penalty, omdat zijn team iets fout had gedaan in de pitstraat. Clutton kwam nooit binnen voor zijn straf en werd daarvoor gediskwalificeerd. Om de laatste plek op het podium werd vervolgens gevochten door Dennis Lind (Barwell Motorsport), nadat hij teamgenoot Sandy Mitchell voorbij was gegaan, en Jonny Adam (Beechdean AMR). Adam verloor de derde positie aan de Deen in de laatste ronde. Vooraan wonnen Eastwood en Al Harthy de race voor Fletcher en Plowman.

210808 CollardKell
Collard en Kell versloegen Burns en Burton in GT4 in Race 1

Buurman en Loggie begonnen als achtste, maar finishten ook als achtste, nadat Buurman in zijn stint een extra pit stop moest maken, vanwege een lekke band. In de GT4-categorie pakten Jordan Collard en James Kell (Team Rocket RJN) de zege voor Will Burns en Gus Burton (Century Motorsport) die nog maar net Pro-Am-klasse winnaars John Ferguson en Scott McKenna (Toyota Gazoo Racing UK) achter zich konden houden.

UITSLAG RACE 1

Voorafgaand aan Race 2 had het hard geregend. Lind mocht op de natte baan vanaf pole positie beginnen met naast hem Buurman. De Nederlander had aan de buitenkant de beste lijn door de Riches-bocht en nam de leiding. Het was chaos bij het uitkomen van de Montreal-haarspeldbocht, toen de vijf leiders in de GT4-categorie elkaar tegenkwamen. Polesitter Charlie Robertson (Assetto Motorsport), McKenna en Jake Giddings (Ciceley Motorsport) moesten voortijdig opgeven door schade aan hun Ginetta, Toyota en Mercedes-AMG. Burton kon met zijn ongedeerde BMW wel verder, maar verloor de eerste plek aan Collard, terwijl Darren Turner (Newbridge Motorsport) de pitstraat opzocht met een lekke band.

210808 Buurman
Buurman was dominant in zijn stint in Race 2 na een goede start en herstart

Na de Safety Car-periode had Buurman een geweldige herstart. Achter hem maakte Lind een foutje en verloor posities aan Mitchell en Eastwood. Buurman had een voorsprong van bijna tien seconden, toen het tijd was voor de rijderswissels. Loggie nam het over van de Nederlander na de pit stops en lag aan de leiding voor Balon, Igoe en Linds teamgenoot Leo Machitski. De top drie bleef tot aan de finish onveranderd op de opdrogende baan. Al Harthy kwam terug van de zesde naar de vierde positie na mooie inhaalacties op Andrew Howard (Beechdean AMR) en Machitski aan de buitenkant van de Coram-bocht.

210808 CowleyMoore
Cowley en Moore pakten hun eerste GT4-overwinning van het seizoen met de Mustang

Na de pit stops in de GT4-categorie kwam Pro-Am-klasse rijder Nick Halstead (Fox Motorsport) aan de leiding voor Silver Cup-leider Burns. De laatstgenoemde kreeg echter een stop-and-go penalty aan zijn broek, vanwege een te korte pit stop. Dat bracht Matt Cowley (Academy Motorsport) op de eerste plek, nadat hij Halstead was gepasseerd. Hij won samen met Will Moore in de GT4-categorie. Het was de eerste zege voor de Ford Mustang van het seizoen.

UITSLAG RACE 2

210808 LindMachitski
Lind en Machitski finishten derde en vijfde op Snetterton en zijn de GT3-kampioenschapsleiders

Buurman en Loggie liggen zes en een halve punt achter op Lind en Machitski in het algemene GT3-kampioenschap, maar ze hebben de leiding in de puntenstand in de Pro-Am-klasse. Lewis en Stewart Proctor (Balfe Motorsport) hebben een ruime voorsprong in de Silver-Am-klasse, nadat Richard en Sam Neary (Abba Racing) besloten om niet deel te nemen op Snetterton. Waarschijnlijk kon hun Mercedes-AMG niet op tijd gemaakt worden na hun crash op Spa-Francorchamps. Burns en Burton zouden al in de eerste race op Oulton Park de GT4-titel op hun naam kunnen schrijven. Ook op Oulton Park, het een na laatste raceweekend van het Intelligent Money British GT Championship seizoen op 11 en 12 september, zal gebruik worden gemaakt van het format, waarbij twee races van ieder een uur worden verreden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet