GT

GT: Rik Breukers na klassezege Spa: "Heel mooi, maar ook wel zwaar"

MScd21 GTWCH Misano 00890
Rik Breukers reed in totaal tien stints

Rik Breukers zorgde afgelopen weekeinde voor Nederlands succes in de vorm van de overwinning in de Silver Cup, samen met zijn teamgenoten in de Mercedes-AMG GT3 van Madpanda Motorsport, tijdens de TotalEnergies 24 Hours of Spa. Daarmee voegde de rijder uit het Noord-Limburgse Ven-Zelderheide opnieuw een mooi succes aan zijn erelijst toe, nadat hij al twee keer de GTD-klasse won tijdens de Rolex 24 At Daytona en eenmaal tijdens de 12 Uur van Sebring, en ook de 24 Uur van Dubai al op zijn naam schreef. "Mooi, maar ook wel heel zwaar", zegt Breukers in gesprek met AUTOSPORT.NL.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Madpanda Motorsport, Mercedes-AMG

Breukers reed de race samen met Ezequiel Perez Companc, zijn vaste teamgenoot in de GT World Challenge, met wie hij dus het hele jaar samen rijdt. In Francorchamps werd het duo versterkt door de Mexicaan Ricardo Sanchez en de Fin Patrick Kujala, maar in de praktijk viel die versterking nogal tegen. Breukers vertelt: "Sanchez kreeg heel veel last van hoofdpijn en Kujala kreeg heel veel pijn in zijn zitvlak, omdat er sprake was van een beknelde zenuw, waardoor hij geen gevoel meer in zijn benen had. Sanchez heeft volgens mij maar anderhalve stint gereden en Kujala uiteindelijk nog vier stints, maar ik heb dus het merendeel van de wedstrijd gereden, negen of tien stints, als ik het wel heb, en Ezequiel ook vier. Dus ik zat het grootste deel van de race in de auto, waar ik op zich wel blij mee was, maar ik was ook wel helemaal kapot!"

Vooral in de nacht was het zwaar, zo vervolgt Breukers: "Het was niet de race met mijn meeste rijtijd, dat was in Dubai in 2019, toen ik totaal twaalf uur gereden heb, maar hier is het wel zwaarder, omdat je alleen maar tussen GT3's rijdt, dus je bent constant aan het pushen. Bij de 24H Series is het meer de vraag hoe je slim door het verkeer heen komt, dat is een iets andere manier van rijden. Het was hier wel heftig, vooral omdat het pas in de nacht een beetje duidelijk begon te worden dat Kujala en Sanchez niet meer konden meedraaien, dus toen kwam ik om een uur of half drie de auto uit na een dubbele stint en daarna moest ik er om half vijf alweer in voor een driedubbele stint! Daarna was ik echt kapot!"

210801 Breukers

De Madpanda-Mercedes reed de meeste tijd aan kop van de klasse en scoorde dus ook bij de tussentijdse verdeling van kampioenschapspunten na zes en twaalf uur optimaal, maar een gelopen koers was het geenszins. "Bij het begin van mijn laatste dubbele stint, twee uur voor het einde, lagen we negen seconden voor en we hadden al vier 'track limits', wat betekende dat als we nog één keer over de 'track limits' heen zouden gaan, we een 'drive through' zouden krijgen. Op dat moment zag het ernaar uit dat het nog heel spannend ging worden. Maar ja, toen kreeg het team op de tweede plaats (de nummer 159-Garage 59-Aston Martin, red.) een 'drive through', waarop wij een beetje konden wegrijden. Vervolgens begon het ook nog te regenen, wat met onze auto erg goed ging, en zo hebben we met een ronde voorsprong de klasse gewonnen."

210731 Madpanda

Zoals zovaak in Spa ging de geplande tactiek voor het team niet helemaal op. Breukers: "In de beginfase hebben we een ronde voorsprong behaald en het was de bedoeling dat we die vast zouden houden, maar toen kregen Sanchez en Kujala dus last van hun fysieke ongemakken, waardoor we die ronde weer verloren, en daarna hebben we op een bepaald moment ook nog een lekke band, waardoor het gat echt heel klein werd en we volgens mij ook nog even tweede hebben gelegen. Vanaf dat moment, met nog een uur of acht te gaan, bleef het eigenlijk heel close, totdat die Aston Martin de straf kreeg. Toen hadden wij wat meer lucht."

24hSpa21 55607JS JS2

Breukers zat in de auto op het moment van de lekke band. "Het was eigenlijk wel heel raar, want we hadden net nieuwe banden gehaald en een safety-car gehad, dus dan kun je ze juist wat rustiger opwarmen, wat beter is voor de band. We wisten dat we bij de restart na de safety-car wel moesten pushen, omdat het gat vanwege die safety-car kleiner was geworden. Na drie ronden zie ik een waarschuwingssignaal op het display: 'Low tyre pressure rear right', dus ik vroeg aan het team: 'Zien jullie dat ook?'. Zij zagen het inderdaad ook en vroegen me hoe de auto aanvoelde. Op dat moment merkte ik nog niet veel, maar drie bochten later kreeg ik opeens heel veel overstuur, dus er was echt wat aan de hand. Toen ben ik maar naar binnen gekomen. Helaas was het team nog niet helemaal klaar, daarmee verloren we wel wat tijd, maar uiteindelijk hebben we toch nog gewonnen."

MScd21 SPA24h 17238

Goed presteren op Spa was voor Breukers wel het belangrijkste doel voor dit seizoen, waarin hij aanvankelijk helemaal geen raceprogramma had. "Ik ben Ezequiel al superdankbaar dat ik bij dit team mag rijden. Dit was zeker de race waarnaar ik het meeste uitkeek en ook goed wilde scoren, want na Daytona, Sebring en Dubai is dit ook een heel grote. Het is 'maar' de Silver-klasse, zullen sommigen zeggen, maar het niveau ligt wel ontzettend hoog en ik vind daarom dat ik er dus best trots op mag zijn, en dat ben ik dan ook. Het is in ieder geval een race waarbij ik heel graag op het podium wilde staan! In vergelijking met de successen in bijvoorbeeld Daytona en Sebring denk ik dat ik hier zelf een heel belangrijke rol in het resultaat gespeeld heb, dus dat maakt het wel heel mooi. Daytona win je een horloge, Sebring win je de klasse tussen allemaal pro's, dus zo heeft iedere overwinning zijn eigen aspect. Ik kan niet echt kiezen welke de mooiste of de waardevolste is."

MScd21 SPA24h 17682

Met de klasse-overwinning zorgden Breukers en zijn teamgenoten wel voor het enige succes voor Mercedes in de race in Spa, waar voor het Duitse merk extra veel prestige mee gemoeid was vanwege het 50-jarig jubileum van het eerste racesucces van AMG, tijdens de 24 Uur van Spa in 1971. "Ja, dat zeiden ze van Mercedes ook al", lacht Breukers. "Hadden ze in ieder geval nog iets te vieren! Jammer dat het in de Pro-klasse voor Mercedes niet zo goed ging. Ik denk ook dat de auto niet de allersnelste was, maar voor ons liep het heel goed."

24hSpa21 55129JS JS2

Voor Breukers staat nu de rest van het seizoen in de GT World Challenge Europe op het programma. "De eerstvolgende race is Brands Hatch voor de Sprint Cup, dan Valencia sprint en voor de Endurance Cup hebben we nog de Nürburgring en Barcelona", somt hij op. "Met name naar Nürburgring en Barcelona kijk ik wel uit." Over volgend jaar denkt hij nog niet na: "Eigenlijk had ik voor dit seizoen ook geen programma, ik had in feite wat meer afstand genomen van het racen, en toen kwam er toch iets op mijn pad. Ik ben nog helemaal niet met volgend jaar bezig. Als er een mogelijkheid komt, prima, maar zo niet, dan kan ik daar ook goed mee leven."

MScd21 SPA24h 17969
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet