GT

Kroes en Pijl winnen in Lamborghini Super Trofeo en meer podiumsucces voor Nederlanders op Spa

590844


Dertig Lamborghini Huracán Super Trofeo-auto's, waarvan uiteindelijk 28 aan de start zouden komen, reisden af naar België voor twee races op Circuit de Spa-Francorchamps. Danny Kroes en Daan Pijl pakten hun eerste zege van het seizoen en tegelijk ook die van Bonaldi Motorsport in Race 1, dankzij een goede pit stop en een goede herstart. Race 2 werd gewonnen door Kevin Gilardoni en Leonardo Pulcini (Oregon Team). Naast podiums voor Max Weering (Johan Kraan Motorsports), Maxime Oosten en Milan Teekens (Bonaldi Motorsport) en Glenn van Berlo (Target Racing), ging het ook ontzettend goed met Hans Fabri (Imperiale Racing) en Gerard van der Horst (Van der Horst Motorsport) in de Lamborghini Cup-klasse.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR

In de kwalificaties maakte Jordan Witt (Toro Verde GT) een zware crash mee na Blanchimont en de Brit ging naar het ziekenhuis met pijn aan zijn enkel. Ook team Semspeed met gebroeders Benoît en François Semoulin trok zich terug. Nederlanders Kroes en Oosten startten op de tweede rij achter polesitter Jonathan Cecotto (Novamarine – GSM Racing Team) en Sebastian Balthasar (Leipert Motorsport) voor Race 1 op de vrijdag. Weering begon vanaf P7, terwijl Van Berlo's teamgenoot Raúl Guzmán het moest doen met een veertiende rondetijd in zijn kwalificatiesessie.

  590843

Cecotto kwam goed weg, toen de lichten uitgingen. Pro-Am-klasse leider Karol Basz (VS Racing) ging buitenom Oosten bij het aanremmen voor La Source. Er was heel licht contact, maar genoeg voor Oosten om in de rondte te gaan, waardoor hij terugviel naar P24 algemeen. Kampioenschapsleider Gilardoni spinde zelf in Les Combes en lag na de openingsronde zeventiende. Balthasar verloor vervolgens drie posities aan Kroes, Basz en Weering. Guzmán maakte maar liefst acht plekken goed in zijn eerste stint, voordat hij de auto overgaf aan Van Berlo.

  590842

Na de pit stops lag Pijl aan de leiding, drie en een halve seconde voor Cecotto's teamgenoot Kevin Rossel. Achter Rossel was het Weering op de derde positie. Balthasars teamgenoot Noah Watt lag vierde, maar de Deen ging er hard af, vergelijkbaar met het incident van Witt. Van Berlo kreeg zo P4 in handen en de Safety Car kwam op de baan.

Na de herstart met nog twee ronden te gaan, gaf Pijl de eerste positie niet meer uit handen en hij won Race 1 samen met Kroes voor Cecotto en Rossel. Weering hield Van Berlo achter zich om een podiumplek te pakken. Gilardoni en Pulcini maakten de top vijf af. Andrezj Lewandowski finishte als zevende algemeen om samen met Basz in de Pro-Am-klasse te zegevieren. Oosten en Teekens kwamen terug naar voren en eindigden de race op de negende plek.
 
590840


In de Am-klasse had Han Huilin (Boutsen Ginion) de overwinning op een zilveren plaat kunnen krijgen, vanwege een tijdstraf voor Gabriel Rindone (Leipert Motorsport), maar de Chinees spinde na die late herstart in Bruxelles. Matthias Hoffsümmer werd vervolgens gepasseerd door Gerhard Watzinger, ook allebei uitkomend voor Leipert Motorsport, waardoor de laatstgenoemde de klassezege kon pakken. Pierre Feligioni en Daniel Waszczinki (Boutsen Ginion) wonnen in de Lamborghini Cup-klasse voor Nederlanders Gerard van der Horst en Hans Fabri.
 
590841


Watt had pole positie voor Race 2, maar de schade aan zijn auto was te groot na zijn crash. Pulcini en Van Berlo deelden daarom de eerste rij voor Pijl en Teekens. Weering startte vanaf P7 achter Pro-Am-polesitter Miloš Pavlović (Bonaldi Motorsport) en Mattia Michelotto (VS Racing). De baanomstandigheden zouden van droog naar nat naar droog en weer naar nat gaan en dat zorgde voor veel incidenten. Vooraan het veld bleven Pulcini, Van Berlo en Oosten in de top drie voor Weering die aan een mooie opmars bezig was in de openingsfase. Daarachter kegelde Josef Záruba (Mičánek Motorsport ACCR) zichzelf uit de race met een nogal ambitieuze actie op Michelotto. Ook Massimo Ciglia (Oregon Team), Nicolai Gadetskii (GT3 Poland), Daniel Waszczinski (Boutsen Ginion), Dmitri Gvazava (Target Racing), zijn teamgenoot Andrea Cola en Kumar Prabarakan (VS Racing) crashten.

Het incident van Prabarakan was de meest merkwaardige. De niet al te snelle Maleisiër hield Kroes heel erg op bij het uitkomen van de pitstraat en hij werd in de rondte getikt. Het ongeluk van Cola bracht de Safety Car op de baan.


590870


Na de herstart behield Gilardoni de leiding en hij won Race 2 samen met Pulcini. Pro-Am-winnaar Basz passeerde Weering, Guzmán en Oosten om als tweede algemeen over de streep te komen. Oosten en Teekens maakten dus het podium af voor Van Berlo en Guzmán. Oliver Freymuth (AKF Motorsport) won in zijn eentje in de Am-klasse. Fabri pakte de zege in de Lamborghini Cup-klasse in een Nederlandse 1-2 voor Van der Horst.

 
590869


De Lamborghini Super Trofeo Europe zal op 4 en 5 september weer in het voorprogramma staan van de GT World Challenge Europe Endurance Cup op de Nürburgring.
   
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet