TCR Series

TCR Europe: Wederom dubbelslag voor Mikel Azcona op Spa-Francorchamps

2021 TCR Europe Spa Race 2 96 Mikel Azcona 27


Mikel Azcona herhaalde zijn resultaat van vorig jaar op Spa- Francorchamps. De Spanjaard won beide races op het Belgische circuit en vergrootte zijn voorsprong in de strijd om het rijderskampioenschap. Niels Langeveld liet tijdens de kwalificatie door balans problemen in zijn Hyundai nog wat tijd liggen en moest zich tijdens de twee wedstrijden naar voren werken. Vooral in de regenrace op zaterdag maakte de Sassenheimer indruk met een fraaie inhaalrace. Vanaf een twaalfde startpositie bleef de Sebastien Loeb coureur steken op een vijfde positie, waar wellicht nog een vierde plaats mogelijk was geweest, had de race één ronde langer geduurd. De Audi van Tom Coronel was volgestopt met 60 kilo extra succesgewicht. Meer dan tweemaal een tiende plaats zat er niet in.


Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto's: PR


2021 TCR Europe Spa Race 1 250 Mehdi Bennani 12



Race 1: Van vierde naar de kop in twee bochten

De van pole-position gestarte Jelmini moest al in de eerste bocht van La Source zowel Bennani als, de van de vierde plaats begonnen, Azcona voor zich dulden. Azcona en Bennani vervolgden zij aan zij hun strijd op weg naar Eau Rouge, waarbij Azcona nipt de kop pakte. Vanaf dat moment had de TCR Europe kampioen van 2018 niets meer te dulden. Een safety car periode in de eerste ronde, na een ongeval bij het uitkomen van Bruxelles, waarbij Jachym Galas, Sylvain Pussier, Martin Ryba en Klim Gavrilov betrokken waren, zorgde nog voor het enige oponthoud voor de Spanjaard. Na de herstart nam de Cupra coureur weer de nodige voorsprong op zijn achtervolgers Bennani en Jelmini, die de gehele race voor de andere podiumplaatsen streden, waarbij Bennani uiteindelijk zijn Sebastien Loeb teamgenoot aftroefde.
 
2021 TCR Europe Spa Race 1 Langeveld and Callejas 38


Na een matige kwalificatie, mocht Niels Langeveld vanaf een 12de positie de race aanvangen, en wist een viertal plaatsen goed te zijn maken met zijn Hyundai. Langeveld moest genoegen nemen met een achtste plaats, maar het had niet veel gescheeld of hij was na een buitenkant inhaalmanoeuvre in de chicane op Teddy Clairet één plaats hoger geëindigd.
 
Tom Coronel TCR Europe Spa Francorchamps 3


Tom Coronel miste tijdens de kwalificatie op 0.008 seconde de tiende plaats, waarbij hij in de reversed grid wedstrijd vanaf pole-position had mogen starten. Helaas lukte dat niet en mocht de Audi-rijder met 60 kilo extra succes gewicht aan boord vanaf de elfde plaats starten. ""Ik had een goede start, kon goed meekomen en had een paar aardige gevechten, ondermeer met een Hyundai en een Audi, een beetje leuk bakkeleien en dus uiteindelijk als tiende afgesloten", berichtte Coronel. "Natuurlijk is dat niet helemaal waar ik wil staan. Ik zat ook een beetje vast achter Callejas, een Spaanse rijder met een Honda, die heel erg aan het verdedigen was. Ik kon net niet de aanval inzetten, omdat hij iedere keer bij het uitaccelereren van de bochten wat kon uitlopen, waardoor ik er net te ver vanaf zat. Dat kostte best veel tijd." Uiteindelijk reed Tom Coronel naar de tiende plaats.

UITSLAG RACE 1


2021 TCR Europe Spa Race 2 70 Mato Homola 28



Race 2: Juiste bandenkeuze de sleutel voor winst of verlies

Voor de tweede race, die op zaterdag verreden werd, waren de condities, zoals zo vaak op Spa-Francorchamps, zeer wisselvallig. Terwijl de auto's al op de startopstelling stonden, kwam er een bui naar beneden, en dat leidde direct tot de gebruikelijke chaos bij de teams en iedereen eromheen. Wat moest de juiste bandenkeuze worden. Regenbanden of op slicks of een combinatie hiervan. De wedstrijdleiding besloot tot een start achter de safetycar. Gedurende deze twee ronden, kwamen Jack Young, Martin Ryba en Jimmy Clairet al de pits in om hun banden te switchen voor slicks. Klim Gavrilov ging vanaf de poleposition van start op regenbanden terwijl achter in het veld Mat'o Homola koos voor de juiste slickbanden. Tom Coronel en Niel Langeveld mochten achter de safetycar de race aanvangen vanaf een zesde startrij. Na het loslaten van de wagens waren er veel uitglijders. Probleem was om de banden op de juiste temperatuur te krijgen. Gavrilov kwam als koploper de La Source bocht uit, gevolgd door Teddy Clairet. Tom Coronel had meer moeite en kwam met zijn Audi RS3 LMS in botsing met de Hyundai Elantra van Felice Jelmini's. Koploper Gavrilov had al snel door dat zijn regenbanden niet de juiste keuze was en kwam de pits in. Azcona, gestart vanaf een zevende plaats had een wereldstart en lag al snel op een tweede plaats na geslaagde inhaalacties op Franco Girolami en zijn jonge landgenoot Isidro Callejas. Coronel bleef hangen op een tiende plaats terwijl Langeveld al een flink aantal wagens had ingehaald, maar de op slicks vertrokken Homola voor zich moest dulden. Azcona ging steeds sneller op de opdrogende baan en pakte de kop over van Teddy Clairet na een uitremactie voor de chicane. Ook Homola profiteerde optimaal van de steeds snellere baan en pakte de derde plaats over van Callejas, om daarna gelijk door te stomen naar tweede man Clairet. In de laatste ronde moest de Fransman er ook aan geloven en moest Homola laten gaan.
 
2021 TCR Europe Spa Race 2 96 Mikel Azcona 34

De race en het gehele weekend waren echter voor Azcona, die zijn dubbelslag van 2020 herhaalde. Samen met de punten van zijn vierde kwalificatietijd behaalde de Volcano Motorsport coureur 87 van de maximale 90 punten die te verdelen waren. Dit betekent dat hij een voorsprong van 30 punten heeft neergezet tegenover de concurrentie. Het TCR Europe krijgt zijn vervolg op 4 en 5 september op de Nürburgring.

  Tom Coronel TCR Europe Spa Francorchamps

Tom Coronel moest genoegen nemen met tweemaal een tiende plaats. "Ik ben van start gegaan met slicks op de voorwielen en regenbanden achter, wat ze in TCR de 'Coronel combination' noemen, sinds ik daar in Japan ooit een keer mee gewonnen heb. Dat ging goed. We hadden een rollende start achter de safety-car. Ik liep in de startfase een beetje schade aan de voorkant op, maar kon gelukkig wel doorrijden. In de eerste ronde ging ik in de dubbele linker bocht iets te dwars, waardoor ik de aansluiting een beetje verloor. Ik reed een beetje een eenzame race op de tiende plaats, kon iets naar voren kruipen, maar meer dan de tiende plaats zat er uiteindelijk niet in. Laten we het er maar op houden dat ik de schade beperkt heb kunnen houden, dat was het doel."
 


UITSLAG RACE 2


STAND

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet