GT

GT: Live TotalEnergies 24 Hours of Spa

16:30: Na de herstart ontstond er een legendarisch gevecht tussen Dries Vanthoor en Alessandro Pier Guidi. Toen Pier Guidi eenmaal het verkeer achter zich had gelaten, moest de Italiaan meer dan vijf seconden goedmaken. En dat deed hij! Het lukte Vanthoor niet om zijn leiding te verdedigen tegenover de Ferrari en met minder dan tien minuten te gaan, ging Pier Guidi buitenom de Belg bij Blanchimont!

Côme Ledogar, Nicklas Nielsen en Alessandro Pier Guidi, uitkomend in de No. 51 Ferrari van Iron Lynx (foto), zijn de winnaars van de 2021 TotalEnergies 24 Hours of Spa. Rik Breukers, Patrick Kujala, Ezequiel Pérez Companc en Ricardo Sánchez (Madpanda Motorsport) hebben de Silver Cup gedomineerd en wonnen in hun klasse met een ruime voorsprong. Miguel Molina leidde een 1-2 voor AF Corse in de Pro-Am Cup. De Spanjaard zegevierde samen met Duncan Cameron, Matt Griffin en Rino Mastronardi. De Am Cup-overwinning ging naar Marc Basseng, Dennis Busch, Pieder Decurtins en Manuel Lauck (Hägeli by T2 Racing).

Robin Frijns, die de No. 37 Audi Sport Team WRT-auto deelde met Dennis Lind en Nico Müller, finisht netjes vierde.

210801 IronLynxWinnaars

16:00:
Spa-Francorchamps zou Spa-Francorchamps niet zijn zonder een plensbui uit het niets! Vanthoor (foto) nam de gok voor regenbanden en dat pakte goed uit. De Belg neemt de leiding van de race voor Pier Guidi, die op miraculeuze wijze ongeschonden, maar te laat, de pit straat bereikte op zijn slicks. Bijna tien auto's schoten van de baan bij de Bus Stop-chicane, terwijl Benja Hites (Rinaldi Racing) zijn Ferrari afschreef op het rechte stuk van Kemmel. Dat zorgt voor een Full Course Yellow. De race zal worden herstart met nog een half uur te gaan. Vanthoor en Pier Guidi zullen het vooraan uitvechten. Rik Breukers overleeft de bui en behoudt de Silver Cup-leiding.

210801 DVanthoor

15:00:
Met nog anderhalf uur te gaan, heeft Alessandro Pier Guidi (Iron Lynx) een voorsprong van dertien seconden op de Audi van Dries Vanthoor. Ross Gunn blijft de enige andere rijder in de ronde van de leider. In de slotfase gaat er af en toe een klein regenbuitje over Spa-Francorchamps, maar iedereen blijft verstandig nog steeds op slicks. Frijns' teamgenoot Müller (foto) ligt in de top vijf achter Bortolotti.

210801 Mueller

Rik Breukers heeft nu weer een ruim gat kunnen slaan naar de Garage-59-Aston-Martin van Valentin Hasse-Clot, nadat een teamgenoot van de Fransman een drive-through penalty moest nemen voor het te vaak overschrijden van de track limits. Het verschil tussen de twee Silver Cup-leiders is nu anderhalve minuut.

De No. 53 Ferrari van AF Corse, nu met Miguel Molina achter het stuur, heeft ook een relatief comfortabele leiding in de Pro-Am Cup. De afgelopen uren zijn zonder ongelukken verlopen.

11:30:
In de Am Cup is het foutgelopen voor de beide deelnemers. Dennis Busch, wiens Porsche van Hägeli by T2 Racing de gehele race tot nu toe aan de leiding van de klasse heeft gelegen, werd geraakt door Florian Scholze (GetSpeed), toen de laatstgenoemde de pitstraat wilde bezoeken om een drive-through penalty te doen. Na een lekke band te hebben verwisseld, kwam Busch in aanraking met Valdemar Eriksen (Team WRT). Niki Leutwiler (foto onder), uitkomend in de No. 23 Porsche van Huber Motorsport, kon dan eindelijk de eerste positie overnemen, maar de Zwitser gooide het weg door te crashen bij Raidillon.

210801 Leutwiler

Het incident bracht de Safety Car op de baan. Na de herstart probeerde Mapelli een ambitieuze actie op achterblijver Hui. Hij spinde de Ferrari van SKY - Tempesta Racing in de rondte en dat leverde hem een drive-through penalty op. Ricardo Sánchez zit nu achter het stuur van de Madpanda-Mercedes. Hij verloor eventjes de leiding in de Silver Cup, maar bij een pit stop die volgde, kreeg Garage 59 de deur niet goed dicht van Tuomas Tujala's Aston Martin.

Het gat tussen leiders Côme Ledogar (Iron Lynx) en Dries Vanthoor (Audi Sport Team WRT) is ongeveer tien seconden. Nicki Thiim is nog steeds de enige andere rijder in de ronde van de leider. Er is nog vijf uur te gaan in de TotalEnergies 24 Hours of Spa.

210801 Breukers daylight
Rik Breuekers en zijn Madpanda-Mercedes-teamgenoten leiden in de Silver Cup

10.45 uur:
Normaal gesproken is er geen Nederlandse rijder meer die kans maakt op het podium in het algemeen klassement, maar klassesucces is zeker wel haalbaar, namelijk in de Silver Cup, waarin Rik Breukers samen met zijn teamgenoten Ezequiel Perez Companc, Ricardo Sanchez en Patrick Kujala in de Madpanda-Mercedes al lange tijd aan de leiding rijdt.

Via de persdienst van Mercedes kregen we een quote van de rijder uit het Noord-Limburgse Ven-Zelderheide: "De nacht was lang. We hadden wat problemen toen er mist opkwam. Ik heb in de nacht en de vroege ochtend een aantal uren gereden. We zijn er gelukkig goed doorheen gekomen en we rijden nog steeds aan de leiding in de Silver Cup. Nu willen we de overwinning natuurlijk naar huis rijden!"

10.30 uur:
Volgens een verklaring van de SRO, de organisatie van de GT World Challenge en de TotalEnergies 24 Hours of Spa, heeft de Brit Jack Aitken, rijder in de nummer 114-Emil Frey Racing-Lamborghini, gisteren bij de zware crash bovenop de Raidillon ernstige verwondingen opgelopen: een gebroken sleutelbeen, gebroken wervels en een licht gekneusde long.

Ook Aitken zelf meldde zich via Instagram. "Allereerst dank aan iedereen die mij in de afgelopen 16 uur ondersteund heeft, van de baanposten en de medische staf op het circuit en in het ziekenhuis, mijn fantastische team, collegarijders en iedereen die berichten gestuurd heeft. Als je alles in overweging neemt, voel ik me goed en heb ik geluk gehad. Ik heb een gebroken sleutelbeen en een gebroken wervel, maar gelukkig is het stabiel. Het doel is nu om naar Groot-Brittannië terug te keren en zo goed mogelijk te herstellen en gauw weer in een auto te zitten. Ik ben er zeker van dat dat met de mensen om me heen prima zal lukken. Tenslotte dank aan Lamborghini voor het bouwen van een ongelooflijk stevig chassis."

210801 IronLynx
Maakt de Iron Lynx-Ferrari dan eindelijk een einde aan de hegemonie van de Duitse merken?

9.45 uur:
Na 15 uur rijden er met de nummer 51-Iron Lynx-Ferrari (Pier Guidi/Nielsen/Ledogar), de nummer 32-WRT-Audi (D. Vanthoor/K. van der Linde/Weerts) en de nummer 95-Garage59-Aston Martin (Thiim/Sørensen/Gunn) drie teams met drie verschillende merken in de top drie. Dit zijn tevens de enige drie auto's die om 9.30 uur vooraan nog in dezelfde ronde zitten, ze hebben elk 394 ronden afgelegd. Daarachter volgen vijf auto's met één ronde achterstand, te weten de nummer 47-KCMG-Porsche (Martin/Tandy/L. Vanthoor), de nummer 63-Orange1-FFF-Lamborghini (Bortolotti/Mapelli/Caldarelli), de nummer 66-Attempto-Audi (Drudi/Marschall/Mies), de nummer 38-Jota-McLaren (Bell/Wilkinson/Barnicoat) en de nummer 37-WRT-Audi (Müller/Frijns/Lind). Hier zorgde een lekke band voor Nico Müller gedurende de nacht ook voor het nodige tijdverlies.

Robin Frijns is daarmee nog wel steeds de best geklasseerde Nederlander in het veld. Ook voor Rik Breukers in de nummer 90-Madpanda-Mercedes blijft het goed gaan: samen met zijn teamgenoten Perez.Companc, Sanchez en Kujala blijft hij aan de leiding in de Silver Cup, maar de concurrerende nummer 149-Garage59-Aston Martin (Tujula/MacDowall/Hasse-Clot/Kjaeregaard) blijft dichtbij. Daartussen rijdt de nummer 52-AF-Corse-Ferrari (Machiels/Wartique/Bertolini/Rovera), die aan de leiding rijdt in de Pro-Am-klasse.

De HubAuto-Mercedes met Nicky Catsburg en de beide Maximilians Buhk en Götz heeft tussen 8.30 en 9.30 uur in ieder geval vijf ronden afgelegd, maar zoals Nicky Catsburg eerder vannacht al aangaf, met zoveel achterstand heeft het eigenlijk weinig zin meer.

8.10 uur:
Dat autosport niet alleen op de baan, maar ook in de paddock niet zonder risico's is, bleek ook in Francorchamps maar weer eens. Porsche-coureur Laurens Vanthoor meldde het volgende via Twitter: "Op weg terug naar de paddock werd ik, rijdend op mijn step, aangereden door een quad. Ik kwam hard op mijn hoofd terecht en heb meerdere verwondingen in mijn gezicht. Het gaat verder goed met me, maar ik ben nu in het ziekenhuis voor verder onderzoek en hechtingen."

Vanthoor komt niet meer in actie met de nummer 47-KCMG-Porsche, die hij deelde met Maxime Martin en Nick Tandy. Dit tweetal zal de rest van de race trachten uit te rijden.

8:00 uur:
De Iron-Lynx-Ferrari, nu met Nicklas Nielsen achter het stuur, blijft aan de leiding liggen met een voorsprong van iets meer dan veertig seconden op de Kelvin van der Linde (No. 32 Audi Sport Team WRT). Daar weer anderhalve minuut achter rijdt Ross Gunn in de Aston Martin van Garage 59 voor Christopher Mies (Audi Sport Team Attempto Racing) en Maxime Martin (KCMG). Het lijkt erop dat de teams van Gunn en Martin de enige in de top vijf zijn die de technische stop van minimaal vier minuten erop hebben zitten.

Frijns' team heeft ook al de technische stop gedaan. Daarom is zijn teamgenoot Lind teruggevallen naar P9. Ondanks een spin voor Pérez Companc na een tikje van David Perel (Rinaldi Racing), blijft de Madpanda-Motorsport-Mercedes-AMG van Rik Breukers (foto) aan de leiding in de Silver Cup. De No. 159 Aston Martin van Garage 59 is waarschijnlijk nu nog hun grootste tegenstander. De Ferrari's blijven domineren in de Pro-Am Cup met Duncan Cameron (No. 53 AF Corse) voor John Wartique (No. 52 AF Corse) en Eddie Cheever III (No. 93 SKY - Tempesta Racing).

210801 Madpanda

De Mercedes-AMG Team AKKA ASP-auto van Gounon, Juncadella en Marciello is uitgevallen met een kapotte schokdemper. De polesitters lagen derde, terwijl de problemen met de achterkant van hun auto groter en groter werd door de ochtend heen. Op dit moment is er een Full Course Yellow voor een crash voor Clemens Schmid (GRT Grasser Racing Team). Iron Lynx, Audi Sport Team WRT en JOTA maken hier goed gebruik van om hun technische stop te doen.

5:30 uur:
"[Maximilian] Buhk heeft aan het begin van de race een aanrijding gehad, waardoor we wat schade hadden voor. Eigenlijk hadden we vanaf het begin van de race geen balans in de auto", vertelt een gefrustreerde Nicky Catsburg (foto), uitkomend voor HubAuto. "Aan het begin van mijn tweede stint, direct bij het beginnen van mijn eerste ronde, [kreeg ik] in Eau Rouge een lekke band. Daarna binnengekomen en de lekke band heeft heel veel stukgemaakt aan de achterkant; aan de linkerachterkant de 'wheel arch'. Even snel naar gekeken, toch besloten door te rijden, maar de hele stint voelde de auto niet goed, dus zijn we binnengekomen voor onze technische stop. Bij het uitrijden daarvan voelde ik direct dat het nog steeds niet goed was. Toen ben ik weer naar binnengereden en toen bleek dat de hele anti-roll bar achter er af was en de 'blade' daarvan was afgebroken. Dus dat zijn ze allemaal aan het repareren. Volgens mij willen ze er nog uit gaan, maar het heeft allemaal weinig nut."

210801 Catsburg

4:30 uur:
De deelnemers zijn halverwege de TotalEnergies 24 Hours of Spa! Beide BMW's van Walkenhorst Motorsport zijn nu uitgevallen. Pittard kwam rokend langs de baan te staan, toen tegelijkerheid het nieuws naar buiten kwam dat de schade aan de No. 35 niet meer te maken was. Door meerdere drive-through penalties voor het te snel rijden in de pitstraat naast een stop van bijna een kwartier is de Silver Cup-Lamborghini van Emil Frey Racing, die als favoriet in de klasse werd gezien, ontzettend ver teruggevallen. De Orange1-FFF-Lamborghini van Bortolotti, Caldarelli en Mapelli ligt op een ronde achterstand na ook een straf voor te snel rijden in de pitstraat te hebben gekregen. Er was drama voor Garage 59. Hun Pro-Am-Cup-auto lag op podiumkoers in de klasse, totdat de versnellingsbak van de Aston Martin het begaf.


Er zouden nog meer uitvallers komen, waaronder Nederlanders Catsburg en Van Berlo. Catsburg bracht de HubAuto-Mercedes-AMG, die nog steeds in de garage staat op meer dan dertig ronden achterstand, naar binnen met wat leek op een lekke band. De Lamborghini van Van Berlo kwam stil te staan na Raidillon en moest achterop de vrachtwagen worden gezet. Een steen bleek door de radiator te zijn gegaan, vertelde Van Berlo later. Dat bracht de Safety Car op de baan.

210801 PierGuidi

Na de herstart was Michael Christensen (Schnabl Engineering) aan de beurt om pech te krijgen. De Deen werd geraakt door een Lamborghini en raakte de linker- en vervolgens rechtermuur tussen La Source en Eau Rouge. Einde verhaal voor de invallers van Frikadelli Racing. Na twaalf uur pakt Pier Guidi (foto boven) wederom maximale punten voor Iron Lynx. Charles Weerts (No. 32 Audi Sport Team WRT), Marco Sørensen (No. 95 Garage 59) en Dani Juncadella (No. 88 AKKA ASP) zijn de anderen in de top vier in de ronde van de leider. De Audi van Frijns, nu met Müller weer achter het stuur, is te vinden op de zevende positie.

Breukers' Madpanda-Motorsport-Mercedes-AMG (foto onder) heeft nog steeds de leiding in de Silver Cup, maar de andere teams zitten hun op de hielen, dus ze kunnen nog niet rusten. De Ferrari's zijn dominant in de Pro-Am Cup met drie door AF Corse-gerunde auto's die de volledige top drie in de klasse bezetten. Matt Griffin ligt daar aan de leiding voor Jonathan Hui, die voor SKY - Tempesta Racing uitkomt, en Alessio Rovera.

210801 Breukers

Zondag 1:30 uur:
Na negen uur en met nog vijftien uur te gaan ligt Bortolotti (foto) aan de leiding voor de Audi Sport Team WRT-auto's van Dries Vanthoor (No. 32) en Dennis Lind (No. 37). Met Lind op P3 ligt Frijns voor nu nog steeds op podiumkoers. Weggevallen uit de top drie is de Walkenhorst-Motorsport-BMW van Timo Glock, Thomas Neubauer en Martin Tomczyk. Een probleem met de ophanging aan de linkervoorkant heeft het team meer dan een kwartier gekost. Er was een korte Full Course Yellow-periode voor Benja Hites (Rinaldi Racing) en Phil Keen (Orange1 FFF Racing Team) die spinden in Stavelot. Côme Ledogar (Iron Lynx) leidde de herstart, maar de Ferrari-coureur kreeg een drive-through penalty voor het overschrijden van de regels tijdens het tanken. Keen ging er weer af bij Stavelot. Dit keer in zijn eentje na een complete uitval van de elektronica. Die Lamborghini staat sindsdien in de pits voor reparaties.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet