GT

GT2: Vergers op podium in Spa, uitval Kox/Bleekemolen na zware crash

210727 GT2 Start R2
De start van de tweede race met Vergers op weg naar de kop in La Source

Op het circuit van Spa-Francorchamps werd afgelopen weekeinde in het kader van de SRO Speedweek het vierde en voorlaatste evenement van de Fanatec GT2 European Series verreden. Ditmaal kwamen er maar liefst drie Nederlanders in actie: Peter Kox en Michael Bleekemolen deelden de KTM van Reiter Engineering Racing, Michael Vergers reed met de Porsche van Speed Factory Racing. In de eerste race ging de overwinning naar het PK Carsport-Audi-duo Peter Guelinckx en Bert Longin, in de tweede race wonnen Sehdi Sarmini en Stefano Rosina met de True Racing-KTM. Vergers eindigde samen met zijn teamgenoot Rusijeka als tweede in de eerste race, in de tweede race viel het duo uit. Michael Bleekemolen crashte zwaar in de eerste race en kon daardoor niet aantreden in de tweede wedstrijd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: SRO

In de eerste race startte de Sportec-KTM van solorijder Christoph Ulrich vanaf de pole-position, terwijl de High Class-Audi van Mark Patterson en Anders Fjordbach, de leiders in het kampioenschap, na een crash in de vrije training op de Raidillon. Net voordat de 'pit stop window' open ging, crashte Michael Bleekemolen in de KTM zwaar bij Pif-Paf, waarna een langdurige safety-car-periode volgde.

"Ik was superblij met Michael als teamgenoot, het was heel leuk om dit samen met hem te doen", zei Peter Kox. "Ik had daar echt een heel goed gevoel bij en hij zelf ook, want hij kent Spa natuurlijk goed. Door wat schade in de vrije training kwamen we wat rijtijd tekort. In de qualifying werd hij steeds beter, ik reed naar P2, dus wat was eigenlijk prima. Michael startte de eerste race, maar ik denk dat hij op een natte kerbstone bij Pif-Paf de controle over de auto verloor. De impact was best hard. Hij is naar het ziekenhuis gegaan in Verviers, waar ik hem later heb opgehaald, maar in de tweede race konden we natuurlijk niet meer rijden en zo is het voor mij weer een nul-resultaat."

210727 GT2 Kox
De Reiter-KTM van Peter Kox en Michael Bleekemolen

Michael Bleekemolen verklaarde: "Dit was wel de zwaarste klap die ik ooit heb gemaakt! Ik was ingehuurd als iemand die nooit crasht, en dan dit... Ik denk inderdaad dat ik op een natte kerbstone terecht kwam, maar ik was de ronden daarvoor al iedere keer daaroverheen gereden, het was mijn laatste ronde, waarna ik binnen zou komen. De auto was ook in één keer weg... In het ziekenhuis waren ze snel klaar: foto gemaakt, niks te zien, gaat u maar weer. Peter heeft me in een rolstoel gezet, want ik kon niks! Ik ga nu in Nederland toch nog maar een keer naar het ziekenhuis voor controle, want ik kan geen glas optillen... Niet dat er toch ergens een scheurtje zit of zo."

Bij de pitstop nam Bert Longin de PK-Carsport-Audi over van Peter Guelinckx en veroverde bij de herstart na de safety-car de leiding van Ulrich in de KTM. Michael Vergers, die zijn teamgenoot Aurelijus Rusteika had vervangen in de Speed Factory-Porsche, was aan een sterke opmars bezig: eerst passeerde hij Stuck in de Reiter-KTM, vervolgens Mauro Casadei in de Target-Lamborghini, Leonardo Gorini in de LP Racing-Porsche en Ulrich in de Sportec-KTM, de laatste aan de binnenkant van Blanchimont. Het leek nog slechts een kwestie van tijd voordat hij ook Longin kon verschalken, maar uiteindelijk kwam de Belg als winnaar over de eindstreep, met Vergers als tweede. "De auto was op de rechte stukken snel en ik kon mooi aansluiten bij Fjordbach, die iedere keer de deur voor me opende waarmee ik samen met hem naar voren kwam", vertelde Vergers. Fjordbach moest echter met een lekke band de pits in. "Op de laatste ronde zat ik direct achter Bert, maar wij hadden heel veel onderstuur in Pouhon, dus op het eind kwam ik net wat tekort om op het rechte stuk nog te profiteren, maar de tweede plaats was in ieder geval een goed resultaat."

210727 GT2 Vergers
Tweede plaats voor Vergers en Rustijka in de Speed Factory-Porsche

In de tweede race moest de PK Carsport-Audi, als derde gekwalificeerd, vanuit de pitstraat starten, waarop Vergers de KTM van Sarmini en Rosina al direct na de start vanuit La Source kon passeren en zo de leiding pakte. Bij de pitstops was de KTM echter in het voordeel omdat de Porsche twee seconden langer moest staan en kwam zo aan de leiding, die Sarmini en Rosina vervolgens ook niet meer afstonden. Vergers zei: "We startten op slicks en daarmee was ik aanvankelijk in het voordeel, zodat ik de kop kon pakken, maar na de rijderswissel had Aurelijus gewoon de snelheid niet om vooraan mee te blijven rijden. Het was voor hem de eerste keer hier op de baan, we hadden er niet getest, dus dat was best lastig, dus hij verloor snel terrein. Vervolgens kwam hij in botsing met de KTM van Ulrich en liep daarbij een lekke band op, waardoor de race helaas voor ons voortijdig ten einde was." Sarmini en Rosina behaalden hun eerste seizoenszege, voor Ulrich en het duo Hans-Joachim Stuck/Kris Rosenberger, waarmee de volledige top drie voor KTM was. Ulrich won voortijdig de titel in de Pro-Am-klasse. De laatste beide races van de serie worden op 2 en 3 oktober verreden op Paul Ricard.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet