Sportscars

Sportscars: Toyota nummer 7 wint 6H Monza, LMP2-podiumplaatsen Frijns en Racing Team Nederland (lang)

210718 WEC race opening

Nadat de nummer 8-Toyota van Sébastian Buemi, Brendon Hartley en Kazuki Nakajima al vroeg tijd verloor door elektronicaproblemen en daarna meerdere keren de pits in moest, was de weg vrij voor de nummer 7-Toyota van José María López, Mike Conway en Kamui Kobayashi naar de winst in de 6H van Monza, voor het trio de eerste WEC-overwinnning van het seizoen. De winst in de LMP2-klasse was voor de United Autosports-Oreca met Phil Hanson, Fabio Scherer en Filipe Albuquerque. De WRT-Oreca van Robin Frijns, Ferdinand Habsburg en Charles Milesi eindigde als tweede in de klasse, waarmee Frijns de best geklasseerde Nederlander in de wedstrijd was. Racing Team Nederland bezette met Frits van Eerd, Nyck de Vries en Paul Loup Chatin de derde plaats algemeen in LMP2 en won tevens de LMP2-Pro-Am-klasse. Kévin Estre en Neel Jani behaalden met de nummer 91-Porsche de winst in GTE-Pro, de AF Corse-Ferrari met François Perrodo, Nicklas Nielsen en Alessio Rovera won GTE-Am.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De nummer 7-Toyota startte vanaf de pole-position en controleerde vanaf het begin de wedstrijd. Aanvankelijk reed de nummer 8-Toyota op de tweede plaats, maar al na anderhalf uur was er sprake van verlies aan power. "We weten nog niet precies wat er aan de hand is", verklaarde teambaas Rob Leupen, maar dat het probleem niet direct verholpen kon worden, bleek wel uit het feit dat de nummer 8-Toyota, eerder winnaar van de races in Spa en Portimão, maar liefst 43 ronden achterstand opliep. Ook voor de nummer 7 was er echter geen sprake van een probleemloze race, want na vier uur moest Kamui Kobayashi de auto bij Ascari eenmaal langs de baan stilzetten voor een 'reset' van het systeem. Daarmee raakte hij kortstondig de leiding in de wedstrijd kwijt aan Romain Dumas in de nummer 709-Glickenhaus, maar die moest aan het eind van die ronde zelf de pits in voor een remwissel. Vervolgens reed Nicolas Lapierre in de Alpine korte tijd aan de leiding, maar in het laatste uur stelden eerst Kobayashi en daarna Conway weer orde op zaken en haalden de overwinning voor de nummer 7-Toyota binnen. De Alpine van Lapierre, André Negrão en Matthieu Vaxivière eindigde als tweede, terwijl Romain Dumas, Franck Mailleux en Richard Westbrook als vierde algemeen en derde in de hypercar-klasse het eerste klassepodium voor Glickenhaus binnenhaalden.

210718 WEC race LMP2 podium
LMP2-podium inclusief Robin Frijns en Racing Team Nederland met Frits van Eerd en Nyck de Vries

Het United Autosports-trio Filipe Albuquerque, Phil Hanson en Fabio Scherer behaalde na Spa-Francorchamops de tweede LMP2-seizoenszege. Aan de finish had Albuquerque bijna een minuut voorsprong op Robin Frijns in de WRT-Oreca, die de auto deelde met Ferdinand Habsburg en Charles Milesi. Het Belgische team had wat pech met een pitstop net voor een interventie van de safety-car en moest daardoor genoegen nemen met de tweede plaats.

210718 WEC race WRT
De WRT-Oreca met Robin Frijns eindigde als tweede

Robin Frijns zei: "Bij de start werd ik geblokkeerd door een van de Glickenhaus-auto's en daardoor verloor ik mijn plek aan United, onze directe concurrent in LMP2. Gedurende mijn eerste beide stints had ik duidelijk het gevoel dat ik sneller was, maar kwam er niet voorbij. Na de vierde pitstop hadden we nog wat meer achterstand en het was lastig om dat gat dicht te rijden."

210718 WEC race RTN
Beste seizoensresultaat tot dusver voor Racing Team Nederland

Racing Team Nederland behaalde de beste klassering van het seizoen tot dusver met de derde plaats algemeen in LMP2 en, voor de tweede keer na Spa, de winst in de LMP2 Pro-Am-klasse. "Super tevreden", analyseerde teammanager Mark Koense. "We hadden een vrij turbulente, maar wel een heel goede race. De winst in Pro-Am, het kampioeschap waar wij voor rijden, is een super resultaat, en dan ook nog eens een keer, mét een Pro-Am-team, derde algemeen worden, dat is natuurlijk helemaal de kers op de taart! Dat is niet zo makkelijk in een veld van het kaliber van de LMP2 in de WEC op dit moment. Nyck en Paul Loup hebben als invallers zowel menselijk als qua rijprestaties een uitstekende job gedaan. Samen met Frits hebben ze het maximale resultaat behaald. Tevreden, en nu gaan we volledig in de voorbereiding op Le Mans!"

210718 WEC race Inter Europol
Renger van der Zande en zijn Inter Europol-teamgenoten grepen net naast het LMP2-podium

Met een ronde achterstand op de top drie in de klasse eindigde de Oreca van Inter Europol Competition met Renger van der Zande, Jakub Smiechowski en Alex Brundle als vierde, wat ten opzichte van de kwalificatie een flinke verbetering was. Reden tot tevredenheid derhalve ook bij Renger van der Zande, al was er ook een lichte teleurstelling: "Het was best close op het eind met Racing Team Nederland, dus eigenlijk ben ik ook wel een beetje teleurgesteld dat het niet gelukt is met het podium. Maar proficiat aan Racing Team Nederland, die hebben het heel goed gedaan. Wij hadden het voor elkaar om tot het einde te kunnen doorrijden, terwijl RTN nog een 'splash and dash' moest doen, maar omdat er een 'full course yellow' was konden zij die stop onder de 'full course yellow' doen en daardoor pakten ze het podium. Wij hadden wellicht wat geluk aan het begin van de race en wat pech aan het eind. Het team heeft wel voor de derde keer op rij de race zonder fouten uitgereden, twee keer vijfde en een keer vierde, dus dat is best knap, maar we komen nog wel wat snelheid tekort. Hopelijk kunnen we wat dat betreft voor Le Mans nog een stapje maken."

210718 WEC race Porsche
Porsche-rijders Kévin Estre en Neel Jani wonnen de GTE-Pro-klasse

Kévin Estre en Neel Jani wonnen voor de tweede keer dit seizoen de GTE-Pro-klasse voor Porsche, maar in het laatste uur werd het nog spannend, toen Alessandro Pier Guidi in de nummer 51-AF Corse-Ferrari ervoor koos om tijdens de 'full course yellow' geen pitstop te maken en daardoor de achterstand op de Porsche flink verkleinde. Een aantal ronden lang reed de Italiaan op de bumper van de Porsche met Estre aan het stuur, maar twee minuten voor het einde moest Pier Guidi alsnog naar binnen voor brandstof en daarmee was de klassezege voor Estre en Jani veilig. Pier Guidi en James Calado eidigden als tweede, gevolgd door Gianmaria Bruni en Richard Lietz in de nummer 91-Porsche.

210718 WEC Ferrari Am
GTE-Am-winst voor de AF Corse-Ferrari (links)

In GTE-Am was er wel succes voor Ferrari, en wel door François Perrodo, Alessio Rovera en Nicklas Nielsen in de nummer 83-AF Corse-Ferrari. De auto moest van achteraan starten nadat de wagenhoogte na de kwalificatie onder het vastgestelde minimum bleek te zijn. Het trio werkte zich echter gestaag op en behaalde zo na Spa de tweede klassezege van het seizoen. De Aston Martin Racing-Aston Martin van Paul Dalla Lana, Augusto Farfus en Marcos Gomez eindigde op de tweede plaats, nadat Farfus in de slotfase Tomonobu Fujii in de D'Station Racing-Aston Martin wist in te halen. Fujii en zijn teamgenoten Satoshi Hoshino en Andrew Watson eindigden op de derde plaats in de klasse. De Rinaldi Racing-Ferrari van Jeroen Bleekemolen, Pierre Ehret en Christian Hook werd op vijf ronden 13e in de klasse. "Een lekkere race gehad", zo luidde Bleekemolens commentaar na afloop. "De jongens met wie ik reed hebben veel kilometers gemaakt. Natuurlijk kwamen ze wel tekort op andere rijders, maar in vergelijking met de 'brons'-rijders viel het heel erg mee. Ze reden netjes, geen grote fouten gemaakt. We hadden één pitstop die wel lang was omdat er naar de remmen gekeken moest worden. Daarmee hebben we helaas wel een ronde verloren, maar het voornaamste doel was het verzamelen van ervaring voor Le Mans: kijken hoe alle regels werken en hoe het allemaal gaat. Dat was prima, de snelheid was top. Ik heb zelf twee uur achter elkaar gereden aan het eind van de race. De snelheid was goed, in het tweede uur kwam Fisichella achter me rijden en die is me een uur lang niet voorbijgekomen, dus de snelheid was prima. Dat belooft wat voor Le Mans! We weten nu wat puntjes die we nog kunnen verbeteren, de basis is er, ik kijk ernaar uit! Ik had net Renger aan de telefoon, die zei: 'Dat had je tien jaar geleden ook niet kunnen denken, dat je op Monza rijdt, met een Ferrari, en dat je een uur lang Fisichella achter je kunt houden', en dat is natuurlijk ook best gaaf! Ik heb nu even pauze, en dan is Le Mans de volgende race."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet