Formule 1

Formule 1: Hamilton profiteert maximaal van zware crash met Verstappen

start

De tweestrijd tussen Verstappen en Hamilton heeft in Silverstone voor het eerst tot een crash geleid. Het moment dat je wist dat komen zou ergens dit seizoen gebeurde op hoge snelheid in de openingsronde en leverde een zware crash op voor Verstappen. Hamilton werd als schuldige aangewezen, maar kreeg een milde straf van tien seconden. Die stelde Hamilton wel voor een uitdaging, maar die was aan hem wel besteed. De Brit werd in zijn opmars geholpen door een slechte stop van Norris en een behulpzame teamgenoot. Alleen Charles Leclerc kon Hamilton nog van de maximale score afhouden, maar drie ronden voor het einde moest ook hij buigen voor de wereldkampioen, die weer helemaal terug is in het kampioenschap. Terwijl Verstappen naar het ziekenhuis werd gebracht voor extra checks vierde Hamilton en de 140.000 aanwezige fans groot feest.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Herkansing Hamilton
Lewis Hamilton moet vandaag eigenlijk winnen om zijn kansen op de titel levend te houden – al duurt het seizoen nog lang natuurlijk. Gisteren verprutste hij zijn start en verloor daardoor de sprintrace van Verstappen. Vandaag heeft hij, voor 140.000 supporters en bij bijna Spaanse temperaturen, een herkansing. Door de nieuwe parcferméregels mag de afstelling sinds de kwalificatie van vrijdag niet meer gewijzigd worden. Daardoor rijdt Verstappen met wat minder topsnelheid dan hij eigenlijk zou willen. Dat is in een direct gevecht niet ideaal. Des te belangrijk voor Verstappen om bij de start voor Hamilton te blijven en snel een gat te slaan. En Hamilton weet na gisteren dat hij in de openingsronde zijn slag moet slaan.

De bandenkeuze voor de start is vrij. Levert dat verrassingen op? Nee, iedereen start op mediums; Verstappen op splinternieuwe, Mercedes op gebruikte. Alleen Sergio Perez start op hards. Hij is gisteren in de laatste ronde de pits ingedraaid, en daardoor mocht het team wel aan zijn auto sleutelen. Het zal een agressieve afstelling met veel topsnelheid zijn. Maar hij start vanuit de pitstraat.

De onvermijdelijke crash
Hamilton verprutste gisteren zijn start vanaf pole, nu is hij beter weg dan de Nederlander. Hamilton lijkt naar de leiding te gaan, maar Verstappen heeft de racelijn en Hamilton haakt af. De Brit sluit wel direct aan en zit er op het rechte stuk vlak achter de Red Bull. Verstappen dwingt hem naar buiten, de twee raken elkaar bijna, maar Vers. remt laat en behoudt de leiding, maar Hamilton sluit direct weer aan. Op het oude start/finish valt Hamilton weer aan. Verstappen knijpt richting de muur, maar in het piepkleine gaatje dat er is, duikt hij wel. Hamilton pakt voor Copse verrassend de binnenbocht. Die bocht is eigenlijk te snel voor twee man en dat blijkt. Hamilton zit er ongeveer naast, maar pakt niet helemaal de binnenbocht. Verstappen geeft hem ruimte, maar het is niet genoeg. Hamilton tikt met zijn voorwiel Verstappens achterwiel aan en op deze snelheid is dat fataal. Het wiel breekt direct af en op hoge snelheid vliegt Vers. in de bandenstapel. De impact is heftig, de schade enorm. Verstappen kan zelf uitstappen, maar met moeite, en hij moet met de ambulance mee naar het ziekenhuis voor een aantal checks.

De race wordt afgevlagd om de auto op te ruimen en de bandenstapel te repareren. Terwijl de schade wordt opgenomen, kan de balans worden opgemaakt. Was Hamilton schuldig en moet hij bestraft worden? Red Bull claimt dat het een doodzonde en levensgevaarlijk is om in die bocht de binnenkant te pakken, Mercedes claimt dat Hamilton zijn lijn hield. De neutrale toeschouwer vindt het een race-incident.

De wedstrijdleiding wijst Hamilton als schuldige aan, maar de straf is mild: 10 seconden stil staan bij de pitstraat. Dat staat niet in contrast tot Verstappen, die geen punten zal scoren. Hamilton kan dus maximaal profiteren van de aanrijding. Bovendien mag in de pits bij de rode vlag de opgelopen schade weer gerepareerd worden.

Leclerc op pole
Als na drie kwartier de baan weer vrij is, start Charles Leclerc vanaf pole. Hij had Bottas ingehaald en spurtte na de aanrijding voorbij Hamilton. De Brit start als tweede, Bottas en Norris staan erachter. Hamilton richt zijn auto op Leclerc, maar komt net zo goed weg als de Ferrari en nu kan hij niet inhalen. Achter hem gaat Norris wel Bottas voorbij. Alonso is ook weer aanvallend, gaat buitenom bij Vettel en die spint zelf. Een foutje van de Duitser dat we kennen uit zijn Ferrari-tijd. Alonso wordt daarna ingehaald door Sainz, die na zijn matige sprint nu weer terug is: p6.

Hamilton komt in de openingsronde niet zo dicht bij Leclerc als hij bij Verstappen kwam en blijft tweede. Hij sluit aan en blijft in de openingsfase op twee seconden hangen. Het is heet en de vuile lucht heeft veel invloed.

Een aanval lijkt ver weg, maar als Leclerc motorproblemen meldt, komt Hamilton ineens heel dichtbij. Het team lijkt het euvel snel te fixen, maar de volgende ronde zijn de problemen terug. Hamilton ruikt bloed, schroeft het vermogen op en krijgt DRS. Tot een aanval leidt het niet, voordat Ferrari meldt dat het probleem is opgelost. Hamiltons banden zijn er niet beter van geworden.

Norris valt ook weg
De nieuwe held van Groot-Brittannië is Lando Norris, en die maakt voor het thuispubliek weer naam. Hij blijft binnen vijf seconden van Hamilton en zal als Hamilton bij de stop zijn straf uitzit voor de Mercedes komen. Tenminste, als Norris zijn stop goed is. Maar dat is hij niet. Norris staat 6 seconden stil omdat zijn rechter achterwiel niet vast wil. Tot overmaat van ramp komt hij hierdoor achter Alonso terecht.

Dat is koren op de molen van Mercedes. Bottas zat achter Norris, stopt de volgende ronde en komt voor de McLaren uit. Norris moet Alonso snel voorbij, anders komt hij dalijk ook nog achter Hamilton terecht.

De Brit stopt na 28 ronden. Na tien tellen wachten is de stop prima. Hij komt wel achter Norris terecht, de vraag is nu of hij het gevecht aan kan.

Leclerc hoeft niet meteen te stoppen om voor Bottas te blijven. En dat is maar goed ook. Ferrari laat eerst Sainz binnenkomen en die stop gaat helemaal fout. De linker voorband wil niet los en het duurt tien tellen te lang. Sainz valt hierdoor terug achter Ricciardo. Leider Leclerc komt de volgende ronde. De slechte generale leidt tot een goede uitvoering; Leclerc is in 2.6 seconde weg en blijft ruimschoots voor Bottas.

Hamilton razendsnel
Op zijn nieuwe banden is Lewis Hamilton razendsnel. Hij rijdt het gat naar Norris snel dicht en het lijkt voor Norris een onmogelijke opgave om de Mercedes achter zich te houden. Hamilton pakt net als bij Verstappen de binnenkant in Copse, maar het verschil is zo groot dat Norris wijs aan de kant gaat.

Hamilton is nu derde, vier tellen achter Bottas. Als hij dat niet zelf dichtrijdt, zal hij de plek uiteindelijk cadeau krijgen. Mercedes zou immers gek zijn als ze Bottas voor Hamilton laten finishen. Het wordt nog sterker: Hamilton zit binnen twee seconden, heeft last van de vuile lucht, en gaat aan de kant. De tweede plek is voor Hamilton.

Perez komt er niet door
In een race als deze zou Sergio Perez zijn waarde moeten bewijzen door punten van Hamilton af te snoepen. Maar de Mexicaan schreef zichzelf gisteren al af door zijn spin. De inhaalrace van vandaag komt ook nog niet echt van de grond. Op harde banden zat hij vast in de eerste stint, een vroege stop brengt hem net naar p9. Perez is de eerste die een tweede stop maakt, en dat werpt hem weer helemaal terug naar de achterhoede.

Houdt Leclerc stand?
Charles Leclerc had de leiding stevig in handen met Bottas op 9 seconden achterstand. Nu Hamilton de nummer twee is, heeft hij nog tien ronden om dit gat dicht te rijden. Leclerc heeft het rustig aan kunnen doen, dus als het goed is moeten zijn banden nog op en top zijn. Hamilton klokt de snelste raceronde en is een seconde sneller dan de leider. Dat belooft nog een spannend slot te worden.

Hamilton is de volgende rondes ook steeds een seconde per ronde sneller. "Ga ik hem nog bijhalen?", vraagt Hamilton. "Absoluut."

Met nog zes ronden te gaan is het gat 2 seconden. Nu begint de vuile lucht wel een rol te spelen. En achterblijvers. De volgende ronde is het verschil 1,5 seconde. De volgende ronde zit Hamilton binnen de seconde. Hamilton heeft vier ronden om met DRS voor de Ferrari te komen en maximaal te profiteren van de crash met Verstappen.

Daar heeft Hamilton geen vier ronden voor nodig. Hij doet het weer in Copse, weer in de binnenbocht, maar hij zet niet zo agressief door als bij Verstappen. Maar Leclerc zit iets wijder dan Verstappen en haalt de bocht niet. Leclerc heeft een klein momentje en dat geeft Hamilton de buitenkans. Hij pakt de leiding en profiteert dus maximaal van de aanrijding met Verstappen.

Dat Sergio Perez het laatste puntje van de snelste ronde afsnoept, is een heel klein pleistertje op de wonde.

Uitzinnigheid een beetje ongepast
Als Hamilton over de finish komt, is het team uitzinnig, bijna alsof het kampioenschap binnen is. De opmars na de straf was feilloos, dat de leiding in de slotfase werd gegrepen was extra lekker, het publiek uit zijn dak en Hamilton met de Britse vlag maakten het af. Toch voelen de "amazing day" en "fantastic race" een beetje ongepast in het licht dat de grootste concurrent het ziekenhuis in is gereden. Hamilton heeft op chiquere manieren gewonnen. 

"We hebben er alles aan gedaan om dit weekend weer competitief te zijn. We kwamen terug van een achterstand, maar hebben er alles uitgehaald. Max is altijd agressief in het gevecht, maar vandaag zat ik er helemaal naast en ik gaf hem de ruimte. Maar goed, ik kreeg een penalty en die heb ik ingelost. Ik had het niet kunnen doen zonder hulp van Valtteri en het team. Om dit voor dit prachtige publiek te doen, is een droom."

Leclerc moest buigen voor Hamilton en komt aanvankelijk teleurgesteld over de finish. Maar als hij is uitgestapt, overheerst tevredenheid. "Ik heb 200 procent gegeven, maar het was jammer genoeg net niet genoeg. Na de kwalificatie hadden we niet gedacht vandaag zo competitief te zijn. Op de mediums waren we erg snel, op de hards iets minder. Maar zulke races, en zo'n resultaat, zijn een geweldige motivatie voor het team."

Bottas behulpzaam
Valtteri Bottas was vandaag een goede tweede rijder, die Hamilton hielp aan de maximale score. "Ik had bij de start veel wielspin, dat kostte me de plek aan Lando. Door zijn slechte stop moest ik ook vroeg stoppen. Het won me de positie, maar was eigenlijk net te vroeg om in de slotfase nog mee te doen om de overwinning."

Ver achter Bottas eindigt Norris als vierde. Teamgenoot Ricciardo eindigt achter hem en weet de hele tweede stint Sainz achter zich te houden. Alonso, Stroll, Ocon en Tsunoda halen de laatste punten. Perez gaf in de slotfase zijn punten op om de snelste raceronde te rijden. Het was niet helemaal in het belang van de constructeurstitel, maar voelde toch als klein beetje revanche om Hamilton één puntje af te pakken.

Uitslag Grand Prix Silverstone
1. Lewis Hamilton, 71 ronden
2. Charles Leclerc, op 3.871
3. Valtteri Bottas, op 11.125
4. Lando Norris, op 28.573
5. Daniel Ricciardo, op 42.624
6. Carlos Sainz, op 43.454
7. Fernando Alonso, op 1:12.093
8. Lance Stroll, op 1:14.289
9. Esteban Ocon, op 1:16.162
10. Yuki Tsunoda, op 1:22.065

11. Pierre Gasly, op 1:25.327
12. George Russell, op 1 ronde
13. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
14. Nicholas Latifi, op 1 ronde
15. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
16. Sergio Perez, op 1 ronde
17. Nikita Mazepin, op 1 ronde
18. Mick Schumacher, op 1 ronde

Sebastian Vettel
Max Verstappen
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet