Sportscars

Sportscars: Eerste startrij Monza voor Toyota, Frijns beste Nederlander op startgrid

210717 WEC quali Toyota
José María López reed de nummer 7-Toyota naar de pole-position op Monza

Dit weekeinde wordt de zes-uursrace van Monza verreden als derde ronde van het FIA World Endurance Championship. In de kwalificatie reed José María López in de nummer 7-Toyota met 1:35,899 minuten de snelste tijd, terwijl merkgenoot Brendon Hartley, 0,062 seconden daarachter, er een volledige eerste startrij voor Toyota van maakte. Het Belgische WRT behaalde met Charles Milesi als zesde algemeen de pole-position in de LMP2-klasse, een goede uitgangspositie derhalve dus ook voor Robin Frijns. Bij Racing Team Nederland reed Nyck de Vries de kwalificatie, hij kwam tot de vierde tijd in LMP2 en de tweede in de ProAm-categorie. In GTE-Pro was het Kévin Estre die voor de derde keer dit seizoen in de nummer 92-Porsche het snelst was en daarmee zijn 100-procent-pole-score vasthield. Snelste GTE-Am-rijder was Ben Keating in de TF Sport-Aston Martin.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Hoewel Monza met de vroegere 1000-kilometer-race een decennialange sportwagentraditie kent, stond het circuit nog niet eerder op de racekalender van het FIA WEC. Alleen de 'Prologue'-test vond er in 2017 plaats, maar nu wordt er dan dus ook eindelijk echte race verreden. De Toyota's bepaalden het tempo in de vrije trainingen, maar aan het begin van de tien minuten durende kwalificatie op de zaterdagavond stond eerst de nummer 708-Glickenhaus SCG bovenaan dankzij een snelle ronde van Pipo Derani. Al snel stelde Toyota echter weer orde op zaken, eerst door Brendon Hartley in de nummer 8-Toyota en vervolgens door López in de nummer 7. Daarbij bleef het dan ook voor wat betreft de Toyota's, want de sessie werd met nog iets minder dan drie minuten te gaan met de rode vlag onderbroken na een crash van Stoffel Vandoorne in de JOTA-Oreca bij de tweede Lesmo. Nadat de training werd hervat kwamen de Toyota's echter niet meer in actie. Nicolas Lapierre kwalificeerde de Alpine als derde, voor de beide Glickenhaus-SCG's, met Derani in de nummer 708 voor zijn merkgenoot Westbrook in de nummer 709.

210717 WEC quali WRT
Robin Frijns (r.) is de best geplaatste Nederlander op de grid. Charles Milesi in het midden, links Ferdinand Habsburg

Temidden van het geweld van de 'goud'- en 'platina'-rijders reed de Fransman Charles Milesi in de WRT-Oreca de snelste tijd in de LMP2-klasse en behaalde daarmee de eerste pole-position in het FIA WEC voor het Belgische team. Milesi deelt de auto met onze landgenoot Robin Frijns en de Oostenrijker Ferdinand Habsburg. De tweede tijd was voor Filipe Albuquerque in de nummer 22-United Autosports-Oreca, gevolgd door Ben Hanley, die met de DragonSpeed-Oreca het snelst in de Pro-Am-klasse was, voor Nyck de Vries in de auto van Racing Team Nederland.

210717 WEC quali RTN
Racing Team Nederland start vanaf de tweede plaats in de LMP2-Pro-Am-klasse

De Vries vervangt dit weekeinde zoals al eerder aangekondigd Job van Uitert, nadat die vorige week positief op corona testte, maar dat was niet het enige coronageval waarmee het team te maken had, want ook Giedo van der Garde bleek positief. Hij wordt dit weekeinde vervangen door de Fransman Paul Loup Chatin. Teammanager Mark Koense noemde het "een interessante aanloop naar dit weekeinde, omdat we opeens twee rijders nodig hadden. Maar goed, ook dat is gelukt. We hebben goede dagen achter de rug en zeker ook profijt van het feit dat we hier vorige week al gereden hebben. We hadden in de kwalificatie een beetje pech met die rode vlag, er had nog een ronde in de banden gezeten. Wellicht hadden we de overall pole-tijd kunnen halen, maar we staan nu vierde en dat vinden we prima, bovendien gaan we primair voor het Pro-Am-kampioenschap. We zijn tevreden en klaar voor de race!"

De Oreca van het Poolse Inter Europol Competition, waarmee Renger van der Zande naast de Pool Jakub Smiechowski en de Brit Alex Brundle in actie komt, start voor de race vanaf de zevende plaats in LMP2. "Niet heel goed", gaf Van der Zande toe, die zelf de kwalificatie reed. "Het lijkt erop dat er in LMP2 een groepje auto's is met teams die het trucje door hebben, en een groepje dat dat niet heeft, en helaas zitten wij bij dat tweede groepje... Het blijft wel mooi om op Monza met weinig brandstof en nieuwe banden te rijden, maar als je dan de auto uitkomt, en je hebt de ballen uit de broek gereden en dan sta je zevende (in werkelijkheid achtste, red.), dan word je daar niet heel blij van. We hebben wat werk te doen bij het team, maar we gaan kijken hoe het morgen gaat. Op de long-run zijn we wel beter dan op de peak van de band."

210717 WEC quali Porsche
Voor de derde race op rij behaalde Kévin Estre met de nummer 92-Porsche de GTE-Pro-pole

In GTE-Pro wisselden de Porsches en de beide AF Corse-Ferrari's elkaar mooi af, met de snelste tijd voor Kévin Estre in de Porsche met het nummer 92, op 0,065 seconden gevolgd door Alessandro Pier Guidi in de snelste van de beide Ferrari's, de nummer 51. Gianmaria Bruni kwalificeerde de andere Porsche op zijn thuiscircuit als derde, voor Miguel Molina in de nummer 52-Ferrari.

In GTE-Am leek François Perrodo in de nummer 83-AF Corse-Ferrari een tijdlang op weg naar de pole-position, maar uiteindelijk dook Ben Keating in de TF Sport-Aston Martin nog onder de tijd van de Fransman en behaalde daarmee de beste startplaats in de klasse. Perrodo eindigde als tweede, voor Roberto Lacorte in de Cetilar Racing-Ferrari en Egidio Perfetti in de snelste van de beide Project 1-Porsches. Ook Jeroen Bleekemolen komt dit weekeinde op Monza met een Ferrari in actie, en wel de 488 van het Duitse team Rinaldi Racing, samen met de Duitsers Christian Hook en Pierre Ehret. Voor het team staat de race op Monza vooral in het teken van voorbereiding op Le Mans, waar Rinaldi voor de eerste keer deelneemt. Jeroen Bleekemolen bericht: "Ik rijd met twee 'brons'-rijders, dus dat wordt wel een uitdaging, want veel van die GTE-Am-teams hebben eigenlijk maar één amateur, en ik heb er twee, dus dat wordt wel lastig in een zes-uursrace. De rijtijd is 1 uur 45, dus we hebben in feite 1 uur 45 extra nadeel, maar verder gaat het goed. De auto is echt op snelheid en die twee zijn voor 'brons'-rijders ook gewoon snel, dus prima, maar we hebben er één teveel, haha! Met een Ferrari op Monza is natuurlijk heerlijk, echt een auto die bij me past. Ik kijk ernaar uit om in de race wat te laten zien!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet