GT

GT: Beretta/Schandorff en Giraudi/Spinelli zegevieren in spannend GT Open weekend op Hungaroring

2
Beretta en Schandorff zijn de nieuwe leiders in de tussenstand met zes punten voorsprong op Soucek.


Het International GT Open streek neer in Hongarije voor hun jaarlijkse raceweekend in Oost-Europa. Wederom werd de grid gedeeld met de GT Cup Open Europe voor een veld van twintig auto's. Kampioenschapsleider Al Faisal Al Zubair, die normaal gesproken een Porsche van Lechner Racing deelt met Andy Soucek, kon niet deelnemen, omdat hij ziek was en de Omani werd vervangen door Ben Barker. De zaterdagsrace van zeventig minuten werd gewonnen door Michele Beretta en Frederik Schandorff (Vincenzo Sospiri Racing). De zege in de zondagsrace van zestig minuten ging naar Gianluca Giraudi en Loris Spinelli (AKM Motorsport) na een gok om op slicks te blijven in een regenbuitje.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR

Spinelli pakte pole positie voor de eerste race op de Hungaroring. De Italiaan had een goede start en bouwde een voorsprong op van bijna twintig seconden op de twee auto's van Vincenzo Sospiri Racing. Als pro-rijder in de Pro-Am-klasse bleef Spinelli zo lang mogelijk buiten voor de verplichte rijderswissel. Nadat Giraudi het stuur van de Mercedes-AMG had overgenomen, reed hij zijn pit box uit, maar daar kwam hij de GT Cup-Porsche van Artur Janosz (Q1 by EMG Motosport) tegen. Giraudi kon zonder schade verder, maar het gat van twintig seconden was weggevaagd en op koude banden lukte het hem niet om Beretta en Baptiste Moulin achter zich te houden.

3
Iribe en Millroy wonnen Race 1 in Pro-Am en domineren in die klasse dit seizoen.


Beretta & Schandorff en Moulin samen met Yuki Nemoto zorgden zo voor een 1-2 resultaat in de Lamborghini's van Vincenzo Sospiri Racing. Barker en Soucek maakten het podium compleet. Giraudi viel terug naar P7 algemeen wat Brendan Iribe en Ollie Millroy (Inception Racing) de kans gaf om in de Pro-Am-klasse te winnen.

In de Am-klasse was het chaos. Jaume Font (Baporo Motorsport) crashte tegen Marco Antonelli (AKM Motorsport) in het gevecht om de leiding. Giuseppe Cipriani (Il Barone Rampante) maakte daar gebruik van om de eerste positie te pakken. Font was sneller dan Cipriani en precies één bocht nadat hij de Italiaan had gepasseerd, crashte de Spanjaard wederom. Antonelli kwam vervolgens dichterbij Cipriani, maar er was niet genoeg tijd over, waardoor de laatstgenoemde de klassezege op zijn naam kon schrijven.

UITSLAG RACE 1


1
Basz pakt de leiding af van polesitter Klien bij de start van Race 2 voor een veld van twintig auto's.


Christian Klien (JP Motorsport) ving de tweede race aan vanaf pole positie, maar de voormalige Formule 1-coureur verloor de leiding aan Karol Basz (Olimp Racing) bij de start. Giraudi kwalificeerde zich als zesde, maar hij viel terug naar P11 algemeen na de openingsronde. Marcin Jedliński nam de Mercedes-AMG van Basz over en de Pool behield de eerste plek na de verplichte pit stops. Met nog twintig minuten te gaan, begon de regen echter te vallen.

Jedliński spinde in de rondte op zijn slicks. Hij en Kliens teamgenoot Patryk Krupiński kwamen als eerste naar binnen voor regenbanden, voordat ook meer dan de helft van het veld een pit stop maakte om de slicks uit te wisselen voor natweerbanden. De Safety Car kwam op de baan, vanwege een crash voor Stanisław Jedliński, de vader van Marcin en ook uitkomend voor Olimp Racing. Spinelli nam de gok dat het maar een klein buitje was, bleef buiten op slicks en die gok pakte goed uit.


4
Giraudi en Spinelli werden het derde Pro-Am-duo om algemeen een race te winnen in twee jaar tijd.


Spinelli leidde de herstart voor Schandorff en Soucek. Hij zou de eerste plek ook niet meer uit handen geven en won de race algemeen en in de Pro-Am-klasse samen met Giraudi. Soucek viel terug naar P4, terwijl Millroy opschoof naar de tweede plek. Ook de Brit was op slicks buiten gebleven en vanwege een straf van tien seconden voor Beretta en Schandorff voor een te korte pit stop, eindigde hij samen met Iribe op het podium voor de nieuwe kampioenschapsleiders.

Beretta en Schandorff hebben een voorsprong van zes punten op Soucek. In de Am-klasse werd er wederom hard gestreden. Antonelli lag daar het grootste deel van de race aan de leiding, ondanks een lange omweg door de grindbak en langs een bandenstapel tijdens de Safety Car-periode. Hij werd echter in de slotfase in de rondte getikt door Cipriani. Cipriani pakte zijn derde klassezege van het seizoen en daarmee ook de leiding in het puntenklassement.

UITSLAG RACE 2

6
Darmetko en Janosz wonnen Race 2 in GT Cup Open Europe na een pit stop ongeluk in Race 1.


In de GT Cup Open Europe werd Race 1 gewonnen door Maciej Błażek en Mateusz Lisowski (A&P Racing Team) na dat incident van Janosz met Giraudi in de pits. Het Poolse duo had een ronde voorsprong op de Nederlander Daan Pijl die een Porsche van Alda Motosport deelde met Tomasz Magdziarz. In Race 2 ging de zege wel naar Janosz samen met Maciej Darmetko.

Voor het eerst in tien jaar tijd zal het International GT Open racen op Autodromo Enzo e Dino Ferrari, beter bekend als Imola, op 24 en 25 juli. Het is een vervanging voor de ronde in Portimão die vanwege de Formule 1 niet door kon gaan.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet