Sportscars

Sportscars: Panis Racing behaalt op Monza eerste ELMS-overwinning (lang)

210711 ELMS Start 1
Start van de vier-uursrace op Monza

Panis Racing heeft zijn eerste overwinning in de European Le Mans Series binnen. Op het Autdromo Nazionale Monza wonnen de Britten Will Stevens en James Allen en de Fransman Julien Canal de vier-uursrace, mede dankzij wat geluk met een pitstop net voordat de safety-car de baan op kwam. Racing Team Nederland bezette met Frits van Eerd en Giedo van der Garde de 13e plaats in de klasse. De LMP3-winst ging naar het DKR-duo Laurents Hörr/Mathieu de Barbuat, die met de Duqueine voor de tweede achtereenvolgende klassezege voor het Luxemburgse team zorgden. Max Koebolt eindigde samen met zijn Nielsen Racing-teamgenoten als twaalfde. De overwinning in de GTE-klasse was voor Duncan Cameron, David Perel en Alessandro Pier Guidi in de Spirit of Race-Ferrari. Ferrari-teams bezetten de eerste zes plaatsen in de klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ELMS/Jakob Ebrey Photography

Julien Canal startte de vier-uursrace in de Panis Racing-Oreca vanaf de achtste plaats, maar klom al op naar de tweede positie na een reeks pitstops gedurende een interventie van de safety-car in het eerste uur van de race, nadat de Proton-WeatherTech-Porsche in de tweede Lesmo in de grindbak was beland. Panis Racing behoorde tot de teams die net voor de neutralisatie al hun stop hadden gemaakt en klom daardoor flink op toen de andere teams gebruik maakten van de safety-car om hun stop te maken. Phil Hanson, die in de nummer 22-United-Oreca ook al binnen was geweest, had de leiding in handen. Tijdens het tweede uur kwam Panis Racing aan de leiding na de tweede reeks pitstops en reed vervolgens de overwinning naar huis. De United Autosports-Oreca met Phil Hanson, Jonathan Aberdein en Tom Gamble eindigde op vijf seconden als tweede, gevolgd door de JOTA-Oreca van Jazeman Jaafar en Sean Gelael en de WRT-Oreca van Robert Kubica, Louis Déletraz en Yfei Ye. Alle andere auto's hadden tenminste een ronde achterstand.

Dat gold ook voor de Oreca van Racing Team Nederland, waarmee Frits van Eerd en Giedo van der Garde 13e in de klasse werden. Het waren de enige Nederlanders in de klasse, nadat Nyck de Vries verstek moest laten gaan vanwege de Formule E-races van dit weekeinde in New York en Job van Uitert forfait moest geven vanwege een positieve coronatest. Voor Racing Team Nederland was het hoofddoel uiteraard testen en kilometers maken ter voorbereiding op de WEC-race van volgende week op Monza. "Het was voor ons een supergoed weekeinde", liet teammanager Mark Koense weten. "In de ELMS rijden ze met de 'high-downforce-kit', dus dat was voor ons niet ideaal, maar we konden in ieder geval op donderdag tijdens de test met de 'Le Mans-kit' rijden. We hadden eigenlijk meteen goed de snelheid te pakken. We zijn als zevende gestart, Giedo heeft een goede stint gehad. Frits heeft zijn maximale tijd gereden, twee uur en 15 minuten. Frits was snel, Giedo was snel, dus allemaal positief. We hadden het snelste gemiddelde in LMP2 en werden vijfde in Pro-Am, maar het belangrijkste is dat we vier super-productieve dagen gehad hebben en goed ons programma konden afwerken. Volgende week neemt Nyck de Vries bij ons de plek in van Job van Uitert: we hebben Nyck gebeld en die kon gelukkig zijn schema omgooien, dus we kijken allemaal weer uit naar een weekeinde met Nyck."

In de LMP3-klasse was het net als op Paul Ricard de Duqueine van het Luxemburgse DKR Engineering die als eerste over de finish kwam. Laurents Hörr, de vaste rijder van het team, deelde ditmaal de auto met Mathieu de Barbuat, die de slotstint voor zijn rekening nam. Aan de finish had hij een voorspring van 21,318 seconden op Wayne Boyd in de United Autosports-Ligier, die samen met zijn teamgenoten Rob Wheldon en Edouard Cauhaupé als tweede geklasseerd werd. Podiumsucces was er ook opnieuw voor Inter Europol Competition in de vorm van de derde plaats voor Martin Hippe, Ugo de Wilde en Mattia Passini, nadat De Wilde in de laatste ronde de Duitser Niklas Krütten in de Cool Racing-Ligier had ingehaald in de strijd om de derde plaats. Nicholas Adcock, Austin McCusker en Max Koebolt eindigden in de Nielsen Racing-Ligier op de twaalfde plaats in de klasse.

210711 ELMS Race Koebot
Max Koebolt werd samen met zijn Nielsen Racing-teamgenoten twaalfde in de klasse

Max Koebolt vertelde: "Het weekeinde begon moeizaam, we hadden met meerdere problemen te maken. In FP1 besloten we de auto helemaal om te gooien, wat best goed werkte. Helaas kreeg Austin in de kwalificatie zijn rondje niet helemaal voor elkaar, want anders had er best een tiende of elfde plek ingezeten. Nick bracht de auto meteen in de top tien, tijdens mijn stint ging het qua tijden ook heel goed en ook Austin deed het tijdens de laatste stint goed. We lagen vijfde en virtueel zelfs op P4, omdat de auto voor ons nog moest stoppen, maar toen werd Austin in de eerste Lesmo eraf gereden. Daar verloren we superveel tijd mee, zo werden we twaalfde. Een beetje hetzelfde als Paul Ricard, toen we er ook af gereden werden. Het zit ons dit jaar nog niet echt mee, maar in ieder geval is het goed om te zien dat de snelheid erin zit."

Na de DTM-zege van AF Corse-rijder Liam Lawson twee weken geleden domineerde Ferrari nu ook de GTE-klasse in de ELMS-race op Monza. De strijd om de overwinning ging tussen de van pole gestarte Spirit of Race-Ferrari van Duncan Cameron, David Perel en Alessandro Pier Guidi en de nummer 80-Iron Lynx_Ferrari met Matteo Cressoni, Roberto Mastronardi en Miguel Molina. De beslissende actie kwam op naam van Piuer Guidi, die in het voorlaatste uur Cressoni passeerde en zo de basis legde voor de uiteindelijke overwinning voor het Spirit of Race-team, die David Perel als slotrijder naar huis reed. De Zuid-Afrikaan had aan de finish een marge van 2,8 seconden op Molina. De derde plaats was voor de AF Corse-Ferrari van François Perrodo, Emmanuel Collard en Alessio Rovera.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet