TCR Series

WTCR: Vervisch bezorgt nieuwe Audi RS 3 LMS eerste pole, goede uitgangsposities Coronel

210710 WTCR quali Vervisch
Frédéric Vervisch was met de Audi het snelst in de kwalificatie op Motorland Aragón

De Audi's bepaalden het tempo tijdens de trainingssessies en de kwalificatie voor het FIA WTCR op Motorland Aragón. Nadat met Tom Coronel in de eerste vrije training en Nathanaël Berthon in de tweede sessie al twee Audi-rijders bovenaan geëindigd waren, was de Belgische Audi-fabrieksrijder Frederic Vervisch met zijn RS 3 LMS het snelst in de kwalificatie. Met zijn tijd van 2:06,169 minuten had Vervisch een marge van 0,021 seconden op Thed Björk in de Lynk & Co. Tom Coronel sloot de kwalificatie als zevende af, wat derhalve zijn startplaats is voor de tweede race. De eerste wedstrijd start hij vanwege de 'reversed grid'-regeling als vierde, terwijl Gabriele Tarquini met de Hyundai als tiende uit Q2 daarin op pole start.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCR/DPPI

In de eerste twee raceweekeinden van het FIA WTCR, maar vooral het meest recentelijk op Estoril, werd wel duidelijk dat de organisatie de BOP-inschaling van de dit jaar nieuwe Audi RS 3 LMS en ook de nieuwe Cupra wat te conservatief had aangepakt. Zoals verwacht bleef reactie dan ook niet uit en die kwam vorige week in de vorm van een gewichtsvermindering van 30 kilogram voor de Audi en een reductie van 20 kilogram voor de Cupra. De Hyundai Elantra en de Honda Civic kregen er elk tien kilogram bij. Voor de Audi was er bovendien een aanpassing van de minimale wagenhoogte, die werd verminderd van tot dusver 80 millimeter naar nu 70 millimeter.

De uitwerkingen werden tijdens de trainingssessies van vandaag op Motorland Aragón zichtbaar, bij temperaturen van 30 graden. Met Coronel, Vervisch en Berthon wisselden drie Audi-rijders elkaar in de eerste vrije training aan kop van de tijdenlijst af, maar twee minuten voor het geplande einde viel Coronels auto stil met wat leek op een elektronicaprobleem, waardoor de sessie werd gestaakt en niet meer werd voortgezet. Zo bleef onze landgenoot bovenaan. In de tweede training was het teamgenoot Berthon die de snelste tijd neerzette, gevolgd door Mikel Azcona als snelste Cupra-rijder en Yann Ehrlacher namens Lynk & Co. Coronel eindigde als 13e.

210710 WTCR quali Coro
Startplaatsen vier en zeven voor Tom Coronel

In de eerste van de drie kwalificatieheats leek Coronel opnieuw op weg naar de snelste tijd, maar moest uiteindelijk net zijn meerdere erkennen in Ehrlacher. Achter Coronel volgden Berthon, Vervisch en Ehrlacher. In Q2 was het Norbert Michelisz die bovenaan eindigde, waarmee er voor het eerst dit weekeinde een Hyundai op de eerste paats stond. Achter hem volgden de beide Belgische-Audi-rijders Magnus en Vervisch, alsmede Jean-Karl Vernay, eveneens met Hyundai. Thed Björk completeerde het kwintet dat door mocht naar Q3, Tom Coronel eindigde zoals gezegd als zevende, terwijl Gabriele Tarquini als tiende de 'reversed grid'-pole voor de eerste race binnenhaalde.

Thed Björk opende in Q3 en was met 2:06,190 verrassend snel, want Vernay en Magnus, die na hem aan hun vliegende ronde begonnen, kwamen niet onder de tijd van de Zweed. Frédéric Vervisch deed dat wel, die pakte alleen in de vierde en laatste sector maar liefst drie tienden van een seconde op Björk en kwam zo tot een tijd van 2:06,169 minuten, de voorlopige pole-position. Die kwam ook door Norbert Michelisz niet meer in gevaar, zodat Vervisch de eerste pole-position voor de nieuwe Audi RS 3 LMS binnenhaalde.

210710 WTCR Bjoerk
Thed Björk start met de Lynk & Co. als tweede voor de hoofdrace
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet