Formule 1

Formule 1: Verstappen met totale overmacht naar vierde zege op Red Bull Ring

Verstappen finish

Poleposition, snelste ronde, elke ronde aan de leiding en de overwinning. Zelden was Max Verstappen zo oppermachtig als in de tweede race op de Red Bull Ring. De Nederlander vertrok bij de start, zette geen pas verkeerd, en was zo oppermachtig dat hij een keer extra kon stoppen om met 2 seconden marge de snelste raceronde te rijden. Het was alweer Verstappens vijfde zege van dit seizoen, zijn vierde overwinning op dit circuit. Kers op de taart was de vierde plek van Lewis Hamilton. Die leek na een niet al te slimme actie van Perez toch weer gewoon tweede te worden, maar viel door technische problemen terug achter Bottas en Norris. Daarmee staat Verstappen inmiddels 31 punten voor op de Brit.


Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Start overleven
Met Norris op p2 en Hamilton op p4, zijn de vooruitzichten van Max Verstappen heel anders dan hij gewend is. Norris verwacht zelf niet de racesnelheid te hebben om op het podium te eindigen, dus als Verstappen hem achter zich houdt, kan hij zijn eigen race rijden. Norris zal een kans op de leiding niet laten schieten, maar wil ook zijn eigen race niet verpesten met een do-or-die-actie.

Een goede start is het halve werk dus. 132.000 toeschouwers, waaronder veel oranje uitgedoste Nederlanders, zien dat de twee kopmannen hun neuzen in elkaars richting positioneren. Norris lijkt iets beter van zijn plek te komen, maar Verstappen snijdt voor de McLaren en geeft hem geen kans. Hij duikt als leider de eerste bocht in en trekt daar direct weg. Perez sluit aan en ziet in zijn spiegel hoe Hamilton zich in bocht 1 en 3 positioneert voor een aanval. Perez duwt de Mercedes in bocht 4 naar de buitenkant, maakt zijn auto breed en slaat de aanval af.

In de achterhoede komt Esteban Ocon in de tang tussen Schumacher en Giovinazzi. De Fransman doet er alles aan om contact te vermijden, maar dat lukt niet. Het contact is minimaal, maar het is genoeg om de voorwielophanging af te breken. De Alpine strandt en de safetycar komt de baan op.

Perez bewijst Verstappen geen dienst
Bij de herstart wil Verstappen niemand een tow geven, dus hij wacht lang met op het gas gaan. Het geeft hem een vrije baan richting bocht 1, maar zorgt voor veel actie achter hem. Perez opent buitenom de aanval bij Norris, maar wordt van de baan gedrukt en moet zorgen om de Mercedessen achter zich te houden. Dat lukt en Perez zet de aanval door, maar wordt in bocht 4 buitenom gedwongen. Perez zet de aanval door, terwijl er eigenlijk geen ruimte is. Hij haalt de bocht niet, gaat buitenom door het grind, en omdat iedereen zo dicht achter elkaar zit, valt hij terug naar p10.

Daarmee bewijst Perez zijn team bepaald geen dienst. Norris inhalen had absoluut geen haast, de Mercedessen achter zich houden was topprioriteit. Maar in plaats daarvan is de Mexicaan in the heat of the moment te gretig en doet hij precies wat hij niet moest doen. Nu hoeft Hamilton alleen nog Norris in te halen om gewoon weer tweede te rijden.

Norris verkoopt zijn huid duur
Lando Norris weet dat hij Hamilton waarschijnlijk niet de hele race achter zich kan houden én dat het ware gevecht van McLaren met Ferrari is. "Hij is sneller, hoe lang moet ik hem achter me houden?", vraagt hij zich hardop af. Het antwoord is dat hij niet te veel moet riskeren. Maar dat betekent niet dat Norris de rode loper uitlegt. De eerste aanval van Hamilton slaat Norris af, daarna houdt Norris het gat continu net groot genoeg om Hamilton niet binnen aanvalsbereik te laten komen.

Leclerc weer on fire
Charles Leclerc blonk vorige week uit met zijn inhaalmanoeuvres en zit er ook vandaag weer lekker in. Hij zit achter Perez, zet een slimme aanval in en wijst de teruggevallen Red Bull-rijder nog een plaatsje terug. Zo wordt het van kwaad tot erger voor Perez.

Als de mannen op softs, zoals Gasly en Vettel, vroeg hun stops maken, schuiven Leclerc en Perez dor naar p6 en p7. Tussen Leclerc en Bottas zit Ricciardo, die – ook op mediums – zijn slechte kwalificatie al heeft goedgemaakt.

Norris verliest en krijgt straf
Lewis Hamilton zit 20 ronden vast achter Lando Norris, maar zet dan de doorslaggevende aanval in. "Wat een goede rijder, Lando", complimenteert Hamilton hem. Zou hij oprecht doelen op zijn snelheid, of zou het een knipoog zijn naar hoe hij uiteindelijk niet verdedigde naar Hamilton. Of zelfs hoe hij Perez wegwerkte. Van laatstgenoemde is de wedstrijdleiding minder gecharmeerd: Norris krijgt een tijdstraf van 5 seconden vanwege het van de baan duwen van Perez. Dat lijkt wat zwaar gestraft voor een race-incident. Bovendien koopt Perez er helemaal niets voor.

Verstappen heeft marge
Hamilton rijdt dus weer tweede, maar Verstappen heeft inmiddels wel een gat geslagen van 10 seconden. Dat is voor de pitstops voorlopig wel veilig. Norris valt terug en heeft Bottas twee tellen achter zich. De Fin hoeft zich niet in te spannen, want als Norris bij de pitstop zijn tijdstraf uitzit, zal Bottas ervoor komen. Het gat achter Bottas naar Ricciardo is 23 seconden.

Ricciardo stopt als eerste en valt terug tussen de gestopte Gasly en Tsunoda. Norris komt de volgende ronde ook meteen binnen en Bottas volgt. Norris wacht vijf seconden, maakt zijn stop, en kijkt tegen de staart van Bottas aan. Norris komt vlak voor Leclerc en Perez de baan op.

Hamilton stopt de ronde na Bottas en haalt hards. Verstappen hoeft niet per se direct te reageren, maar heeft ook weinig reden om te wachten en risico te nemen. De stop loopt gesmeerd en met 13 seconden voorsprong houdt Verstappen de leiding. De race is dan nagenoeg op de helft.

Perez stopt de ronde na Verstappen en komt achter Gasly en Ricciardo terecht. Leclerc komt de volgende ronde en is dus kwetsbaar voor de undercut van Perez. Leclercs stop is iets sneller dan die van Perez, maar dat is niet genoeg. Hij komt weer achter de Red Bull de baan op.

Doe je ding Ricciardo
Daniel Ricciardo zit vlak achter Pierre Gasly, die veel eerder is gestopt. Op de nieuwere banden is Ricciardo sneller, het zoeken is naar een gaatje. "Doe je ding Daniel", wordt hij aangemoedigd.

Perez doet wat hem werd aangedaan
Achter de McLaren sluiten Perez en Leclerc aan. Perez hoopt op een paar kruimels, Leclerc kijkt of hij van de situatie kan profiteren en Perez nog een keer kan inhalen. Leclerc opent de aanval buitenom in bocht 4, precies zoals Perez eerder deed bij Norris. Toen werd Perez naar buiten gedrukt – en klaagde hij daarover – nu doet hij precies hetzelfde bij Leclerc, die na een kleine aanraking ook het grind in wordt geduwd. Ook Leclerc klaagt, maar ten opzichte van Perez eerder in de race heeft hij het geluk dat er geen compleet veld achter hem zit. Hij verliest geen plek en kan een nieuwe aanval gaan bouwen.

De wedstrijdleiding is consequent. Norris kreeg 5 seconden straf voor deze actie, Perez is hetzelfde lot bedeeld. Toch lijkt het wat streng voor wat velen als een race-incident zullen beschouwen.

Ricciardo komt niet tot een nieuwe aanval bij Gasly, maar hoeft dat ook niet. Gasly maakt zijn tweede pitstop en geeft Ricciardo vrij baan.

Perez en Leclerc sluiten weer aan en ondanks de tijdstraf gaat Leclerc weer in de aanval. Wederom gaat hij buitenom, nu in bocht 5, en wederom drukt Perez de Ferrari van de baan en in het grind. Leclerc is woedend – en dat is best begrijpelijk. En wederom krijgt Perez vijf seconden straf.

Hamilton in de problemen
Lewis Hamilton heeft in zijn tweede stint problemen met zijn wielophanging en wordt gevraagd van de kerbs af te blijven. De achterstand op Verstappen loopt rap op, de voorsprong op Bottas slinkt. Als Bottas op een seconde zit, wordt hem gevraagd Hamilton niet aan te vallen. Dat klinkt logisch, maar de vraag is hoe gewillig Bottas zal luisteren. De geluiden worden steeds sterker dat op Silverstone bekend wordt gemaakt dat Bottas volgend jaar vervangen wordt door Russell. Hij racet dus voor zijn toekomst. Bovendien kan hij niet rustig blijven wachten, want Norris dicht ook het gat naar Bottas.

Bottas mag vechten
Na een paar ronden trekt Mercedes ook zijn conclusies. "Je bent vrij om Lewis aan te vallen", krijgt Bottas te horen. Dat laat hij zich geen twee keer zetten. Bottas sluit aan, vindt het gat, en Hamilton verdedigt niet echt.

Norris naar het podium?
Voor Verstappen is dit terugvallen van Hamilton natuurlijk goed nieuws. De vraag is of het verhaal nog mooier wordt, want Norris zit ook vlak achter Hamilton. Dit is Norris zijn kans om op het podium te eindigen. Norris gaat buitenom in bocht 4, maar weet van zijn eigen actie met Perez eerder dat daar veel te verliezen is. Norris is verstandiger dan Perez, zet de aanval niet door, positioneert zich voor bocht 5 en gaat daar gemakkelijk voorbij de Mercedes. Daar kan Perez wat van leren.

Extra stop Hamilton
Na die actie maakt Lewis Hamilton direct een extra pitstop voor nieuwe banden. En misschien voor de snelste raceronde, maar daarvoor lijkt zijn auto te zwaar beschadigd. Hamilton klokt de snelste tijd, maar Verstappen pakt dit direct terug.

Ook extra stop Verstappen
Max Verstappen lijkt eenvoudig naar de finish te cruisen en heeft nog geen moment iets van zijn banden hoeven vragen. Toch neemt Red Bull geen risico: Verstappen maakt een extra pitstop. De voorsprong op Bottas is zo gigantisch dat daar alle ruimte voor is. Verstappen houdt met 7 seconden voorsprong de leiding. Wat een overmacht.

Twee seconden sneller
"Welke modus mag ik gebruiken voor de snelste raceronde?" Max krijgt het antwoord, maar wordt ook op het hart gedrukt: "Je hebt één rondje Max. En misbruik niet je volledige banden." Die boodschap komt aan. 1:06.2 is maar liefst twee seconden sneller dan de hele rest van het veld. Wat een overmacht.

Yuki is hardleers
Yuki Tsunoda is een bijzonder verschijning dit jaar: veelbelovende snelheid maar ook veel fouten. In de openingsfase krijgt hij een tijdstraf omdat hij bij de pitsingang over de witte lijn rijdt. Beginnersfoutje, moet kunnen. Maar later in de race stoot Tsunoda zich aan dezelfde steen. Dezelfde fout, dezelfde straf.

Strijd om p5
Na de twee incidenten tussen Perez en Leclerc heeft de Mexicaan dus 10 seconden tijdstraf aan zijn broek. Het enige wat Perez kan doen is Ricciardo inhalen en een zo groot mogelijk gat slaan. Dat eerste lukt vrij snel. Nu is het te hopen dat Ricciardo Leclerc lang af kan weren. Gezien de vorm van Leclerc lijkt dat niet heel waarschijnlijk, maar de Australiër weet snel de angel uit de aanvallen van de Ferrari te halen. Leclerc komt steeds net te laat, remt dan bijna tegen de achterkant van de McLaren aan, en moet opnieuw aansluiten. Terwijl Leclerc er moedeloos van wordt, loopt de voorsprong van Perez stilaan richting de tien seconden.

Russell houdt geen stand
George Russell is nog steeds puntloos met Williams, maar dit weekend moet het gebeuren. Q3 was gisteren al heel bemoedigend, maar de start van de race viel tegen. In de slotfase rijdt Russell op p10, maar de druk van achteren is enorm. En zijn opponent is niet de minste: Fernando Alonso. De Spanjaard beweegt alle kanten op en het lijkt voor Russell bijna onmogelijk om de Alpine achter zich te houden. Russell vecht voor zijn leven, maar het snelheidsverschil is te groot. Met nog drie ronden te gaan, vindt Alonso het gaatje en grijpt hij het laatste punt. Weer staan Russell en Williams met lege handen.

Ricciardo moet toch buigen
Daniel Ricciardo heeft Leclerc voorlopig afgeweerd, maar krijgt nog zwaardere competitie. Achter Leclerc komt Carlos Sainz oprukken. De Spanjaard is veel later gestopt en heeft dus veel verser rubber. Leclerc laatzijn teamgenoot voorbij, die heeft nog vijf ronden de tijd.

Daniel Ricciardo perst het uiterste uit zijn McLaren en houdt wederom knap stand. Maar de race is net te lang. Sainz is geduldig genoeg om op het allerbeste moment te wachten. Dat komt er in de laatste ronde en dan is er geen houden aan voor Ricciardo.

Voor Sergio Perez is het koren op de molen dat Sainz tot de laatste ronde wacht. De Mexicaan heeft dat gat van tien seconden precies kunnen slaan. Sainz is in die laatste ronde nét snel genoeg om nog wel binnen die tien seconden te komen. Met 0.7 seconde voorsprong wordt Sainz als vijfde geklasseerd, Perez als zesde, Ricciardo en Leclerc als zevende en achtste.

De laatste punten zijn voor Gasly en Alonso.

Verstappen onder de indruk
De overmacht van Verstappen nam vandaag angstaanjagende proporties aan. Leuk voor de gemiddelde Verstappen-fan, maar voor de spanning in het kampioenschap is het toch te hopen dat Hamilton weer terugkomt. Het zal de winnaar uiteraard niet deren. "Ik ben zelf een beetje onder de indruk van hoe goed het vandaag ging. De auto was alsof hij op een rails reed, geweldig. Het is een groot compliment voor het hele team. Je komt hier als favoriet, dan moet je het maar waarmaken. Maar dat hebben we gedaan. Al dat oranje was een grote motivatie. De laatste ronde en de inlap zag ik alleen maar oranje. Prachtig."

Bottas degelijk
De tweede plek, gezien de vijfde startplek, was voor Valtteri Bottas beter dan verwacht. "Voor mij persoonlijk is het een plek beter dan vorige week. Het zijn degelijke punten voor het team, zeker gezien het snelheidsverschil met Red Bull. Dit was vandaag wel het maximaal haalbare. Ik was wel verrast hoe snel McLaren was. Voor volgende race is er nog veel werk aan de winkel."

Norris vindt Perez een beetje dom
Lando Norris verwachtte vooraf niet op het podium te eindigen, na zijn tijdstraf waarschijnlijk nog minder. Toch lukte het. "Het was een erg leuke race, spannend en entertaining. Ik ben wel een beetje teleurgesteld over die straf. Het was gewoon race. Hij ging buitenom en dat is een beetje dom, want daar is geen ruimte. Hij ging zelf wijd, ik pushte hem helemaal niet. Maar goed, ook daarna had ik goede snelheid. Ik kon de Mercedessen bijhouden, zelfs in vuile lucht, dat was best een verrassing. Dat we met Red Bull en Mercedes kunnen vechten, is goed nieuws. Maar vandaag had er wel meer in gezeten."

Uitslag Grand Prix Oostenrijk
1. Max Verstappen, 71 ronden
2. Valtteri Bottas, op 17.973
3. Lando Norris, op 20.019
4. Lewis Hamilton, op 46.452
5. Carlos Sainz, op 57.144
6. Sergio Perez, op 57.915
7. Daniel Ricciardo, op 1:00.395
8. Charles Leclerc, op 1:01.195
9. Pierre Gasly, op 1:01.844
10. Fernando Alonso, op 1 ronde

11. George Russell, op 1 ronde
12. Yuki Tsunoda, op 1 ronde
13. Lance Stroll, op 1 ronde
14. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
15. Nicholas Latifi, op 1 ronde
16. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
17. Sebastian Vettel, op 1 ronde
18. Mick Schumacher, op 2 ronden
19. Nikita Mazepin, op 2 ronden

Esteban Ocon
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet