Formule 1

Formule 1: Oppermachtige zege Verstappen in Oostenrijk

Verstappen vuist

Max Verstappen heeft op de Red Bull Ring zijn tweede zege op rij geboekt, Red Bulls vierde op rij. Op het thuiscircuit had de Nederlander weinig te duchten van Hamilton, die – exclusief een last minute pitstop – op bijna 20 seconden werd gereden. Een zorgeloze overwinning, op de baan waar ze volgende week nog een keer racen. Een fijn vooruitzicht. De derde plek was voor Bottas, die ternauwernood Perez achter zich hield.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Bocht 1 en 3
De start is op dit inhaalvriendelijk circuit niet van doorslaggevend belang, maar zal wel het raceverloop bepalen. De scherpe eerste bocht is een goed inhaalpunt, maar de lange run daarna richting bocht 3 is vaak nog bepalender.

Verstappen komt weer net zo goed als Hamilton van zijn plek en hij duikt als leider de eerste bocht in. In de lange run zit Hamilton niet dichtbij genoeg en dus is Verstappen veilig. Achter hem slaat Perez wel een slag door Norris voorbij te gaan, maar als hij daarna ook achter Hamilton zit, is Perez uit positie en gaat de McLaren weer voorbij. Bottas sluit aan, maar kan ook niet aanvallen.

De voorhoede gaat schadeloos door de eerste ronde, dat kan het middenveld niet zeggen. Leclerc rijdt tot twee keer toe tegen Gasly aan. De Ferrari-rijder rijdt hiermee zijn voorvleugel kapot, de schade bij Gasly is ernstiger: een lekke achterband en beschadigde ophanging. Gasly probeert veilig de pits te halen, maar komt in het gedrang bij Latifi en Giovinazzi, waarbij laatstgenoemde spint.

Grote winnaars zijn Stroll die naar p6 klimt, en Russell en Ricciardo die p8 en p9 pakken. De Australiër kan er niet lang van genieten, want als kortstondig zijn vermogen wegvalt, valt hij terug naar p13. Terug bij af.

Norris houdt even stand
Sergio Perez voelt al direct de pijn van het verliezen van de plek aan Norris. Verstappen en Hamilton vertrekken met de noorderzon. Perez moet er snel voorbij, en doet dat na 10 ronden, met een redelijk gemakkelijke DRS-aanval. Bottas doet de ronde erna hetzelfde.

De achterstand op Hamilton is dan al tien seconden en de rondetijden van Perez zijn met vrij baan ook niet sneller. Op zijn softs moet Perez eerder stoppen, maar een undercut bij Hamilton zit er bij dit verschil niet in.

Verstappen save
Na 20 ronden begint het scenario voor Max Verstappen behoorlijk comfortabel te lijken. De voorsprong op Hamilton loopt op richting de 5 seconden, dat haalt de undercut-dreiging wel weg. Red Bull kan dus vrij rustig afwachten wat er gebeurt – al zit dat niet zo in hun aard. De voorsprong op Perez en Bottas loopt zo hard op dat hij bij een stop bijna voor hen zal blijven. Naarmate Perez' stop met rasse schreden nadert, begint Bottas zijn achterstand ongedaan te maken.

Na 27 ronden komt Perez zijn zachte banden inwisselen. De stop gaat niet goed linksachter: hij staat 4,8 seconde stil. Dat is een buitenkansje voor Bottas. Die komt natúúrlijk de volgende ronde binnen. Zijn stop gaat wel goed in 2,6 seconde en hij komt vlak voor de deur bij Perez weer de baan op. De zeldzame fout bij Red Bull kost direct een plaats.

Hamilton komt de ronde na zijn teamgenoot binnen en krijgt ook een goede stop. Red Bull reageert uiteraard, levert voor de leider wel een goede stop af, en Verstappen blijft comfortabel aan de leiding, met een voorsprong van 4,7 seconde.

Tweede ronde
De verwachte strategie hier is één stop, dus die is nu achter de rug. Na 30 ronden op mediums moeten Verstappen en Hamilton nog 42 ronden op de harde band. Hoe zijn de verhoudingen op dit rubber? Redelijk hetzelfde; het onderlinge verschil blijft schommelen rond de vier seconden.

Extra stop Hamilton?
Mercedes en Hamilton kunnen op deze manier niets uitrichten bij Verstappen. Maar ze hebben nog een gratis troefkaart. De voorsprong op Bottas is zo groot dat Hamilton gratis kan stoppen. Baat het niet dan schaadt het niet. Voor Verstappen is het dus belangrijk de voorsprong op 4 seconden te houden, zodat hij dan ook zou kunnen stoppen, zonder undercut-gevaar. Dat is geen probleem, de voorsprong is met nog 20 ronden te gaan zelfs 7 seconden. Voor Hamilton is er niets meer te halen. "Zorg maar dat je de finish haalt."

Probleempjes Verstappen
De voorsprong is dus veilig, maar de buit is nog niet binnen. Dat heeft Baku wel uitgewezen. Nu wordt Verstappen gevraagd om van de kerbs af te blijven bij het aanremmen van bocht 10. Hoe is het met de banden? "Beetje vibraties, maar niets ernstigs."

Rollen Bottas en Perez omgedraaid
In eerste stint reed Bottas het gat naar Perez dicht, in de tweede stint zijn de rollen omgedraaid. Bottas heeft in het begin veel gegeven, maar geeft nu aan dat zijn banden 'cooked' zijn. Perez zit op 1,5 seconde, maar komt niet veel dichterbij. Hij waagt wel de aanval: een tweede stop voor verse mediums, met nog 16 ronden te gaan. Bijkomende winst die Perez kan boeken: de snelste ronde afpakken van Hamilton. Die missie slaagt al bij de eerste de beste mogelijkheid.

De eerste ronden van Perez zijn razendsnel. Zo'n 2 tellen sneller dan Bottas, die ook nog eens druk in het verkeer zit. Maar daar moet Perez later ook nog door.

Met nog 8 ronden te gaan is het verschil 10 seconden, maar wint Perez geen seconde meer per ronde. Het podium lijkt onhaalbaar, maar de snelste ronde afpakken van Hamilton was al de moeite al waard.

Hamilton stopt nog
Voor Hamilton is er echter ook niets meer te verliezen, zijn achterstand op Verstappen is opgelopen naar 17 seconden. Daarom stopt de Brit twee ronden voor het einde ook nog, op jacht naar dat laatste punt. Hamilton heeft één vrij rondje, maar heeft niet meer tijd nodig. Snelste ronde, extra puntje.

Achter hem slaagt Bottas er ternauwernood in om als derde over de finish te komen. Perez dicht in de laatste ronde het gat en komt op een halve seconde achterstand over de finish. Eén rondje was genoeg geweest, maar dat rondje was er niet.

Ferrari doet weer mee
Na een zwaar teleurstellend Paul Ricard, gaat Ferrari in Oostenrijk wel weer lekker. De directe concurrent Norris rijdt vijfde – op een rondje gezet door Verstappen. Sainz heeft de zesde plaats stevig in handen. Leclerc is na zijn aanrijding in de eerste ronde bezig aan een sterke race en hij haalt de ene na de andere auto in. De actie die in de voorhoede uitblijft, maakt Leclerc goed. Zijn opmars brengt hem naar de zevende plek, slechts een plekje achter zijn teamgenoot. Met Ricciardo buiten de punten, is dat een prima resultaat voor Ferrari.

Stroll sloeg in de eerste ronde zijn slag door op te schuiven naar p6. Die houdt hij niet vast, maar behalve de Ferrari's laat Stroll niemand voorbij. Alonso zit in de slotfase dichtbij, maar Stroll houdt stand: p8. Vlak achter Alonso gaat het laatste punt naar Tsunoda.

On fire
"De auto was on fire vandaag", jubelt Verstappen als hij over de finish komt. "De auto voelde vanaf de start goed. Hij reed zó lekker. Ik kon mijn banden op orde houden en had ook in de slotfase nog genoeg over. Bij de stops konden we rustig reageren, een ronde later binnenkomen, en onze rondetijden blijven klokken. Volgende week moeten we het gewoon opnieuw laten zien en gaan we kijken wat we nog beter kunnen. Het ziet er goed uit, als we zo hard blijven pushen heb ik er vertrouwen in."

Lewis hoopt op een upgrade
Hamilton sprak na de kwalificatie al de verwachting uit het gevecht niet te kunnen winnen. Dat bleek geen loze kreet. "Het was een beetje een eenzame race. Ik wilde hem bijhouden, maar hij was gewoon te snel. Ze hebben grote stappen gemaakt de laatste races, het is onmogelijk om bij te blijven. De lange runs zijn nog wel ok, maar we verliezen vooral veel op de rechte stukken – althans, zo voelt het. Voor het team zijn dit nog belangrijke punten, maar we moeten blijven pushen. Ik maak me niet te veel zorgen, ze zijn gewoon sneller, daar kan ik niet zo veel aan doen. Wij moeten ook ergens extra snelheid zien te vinden, met een upgrade of zo."

Bottas deed het maximale
Valtteri Bottas deed dit weekend niet zo veel onder voor zijn teamgenoot, kwalificeerde zelfs voor hem, maar zijn race werd mede bepaald door de gridstraf. "Gezien de startpositie was dit het maximaal haalbare. Het is belangrijk om voor een Red Bull te eindigen. Damage limitation. Aan het einde was het nog close, er was niet meer veel marge over. Volgende week tappen we uit hetzelfde vaatje, maar dan zonder penalty's."

Uitslag GP Stiermarken
1. Max Verstappen, 71 ronden
2. Lewis Hamilton, op 35.743
3. Valtteri Bottas, op 46.907
4. Sergio Perez, op 47.434
5. Lando Norris, op 1 ronde
6. Carlos Sainz, op 1 ronde
7. Charles Leclerc, op 1 ronde
8. Lance Stroll, op 1 ronde
9. Fernando Alonso, op 1 ronde
10. Yuki Tsunoda, op 1 ronde

11. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
12. Sebastian Vettel, op 1 ronde
13. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
14. Esteban Ocon, op 1 ronde
15. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
16. Mick Schumacher, op 2 ronden
17. Nicholas Latifi, op 3 ronden
18. Nikita Mazepin, op 3 ronden

George Russell
Pierre Gasly
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet