GT

GT4 European Series: Equipe Gazeau/Lachenauer winnen chaotische eerste race op Zandvoort

1
Gazeau en Lachenauer wonnen voor het eerst dit seizoen
.

Equipe Gazeau/Lachenauer, gestart vanaf de vierde plaats, is de grote overwinnaar geworden in deze chaotische eerste European GT4 race op Circuit Zandvoort. Full Course Yellows, safety car periodes en een onderbreking van ruim een half uur verdeelden deze uursrace in twee gedeeltes. In het eerste gedeelte overheerste poleposition rijder Joel Sturm de wedstrijd. Gus Bowers gooide daarna roet in het eten door een heftige klap in het Scheivlak. Na een pauze van een half uur werden de wagens weer losgelaten voor een racetijd van een kwartier. Lachenauer had de kop overgenomen van Möller-Madsen die ook zijn tweede plaats nog verloor aan Gregory Guilvert. De Nederlanders Nabuurs/ Rappange werden door een late Full Course Yellow periode de dupe en bleven steken op een vierde plaats algemeen.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: PR


De European GT4 Series is weer helemaal terug van eigenlijk nooit weggeweest. De klasse ooit mede ontsproten uit de Dutch GT4 had vorig jaar door alle Covid-19 problemen een wat minder groot startveld. Dit jaar is het vertrouwen van rijders, teams en vooral sponsors weer helemaal terug. Ondanks dat er nog geen toeschouwers naar de wedstrijden mogen komen en dat sponsor feestjes nog niet mogen, voelen alle betrokkenen dat het weer de goede kant op gaat. Maar liefst 39 equipes hadden zich ingeschreven voor dit derde GT4 raceweekend op Circuit Zandvoort.

Joel Sturm zette zijn Silver Porsche 718 Cayman op poleposition voor de eerste race op zondagochtend. Naast hem Fabian Marchal met de Saintéloc Racing Audi. Een fraaie derde startplaats voor Thijmen Nabuurs en Jop Rappange met hun imposante V8 Racing Chevrolet.


hart


Olivier Hart maakte dit weekend zijn debuut in de serie. Met een Mercedes AMG GT4 van het Selleslagh Racing Team kwam Olivier in actie samen met zijn 17-jarige Italiaanse teamgenoot Luca Bosco, een voormalig topkarter die dit jaar zijn debuut maakt in de autosport. Bosco deed het helemaal niet verkeerd met een elfde kwalificatietijd.

Het had bijna de gehele nacht weer hard geregend in Zandvoort. De twee kwalificaties vooraf aan deze wedstrijd hadden de baan bijna droog gereden. Maar het zonnetje wat vanochtend had gepoogd om door de bewolking heen te komen was weer verdwenen.

start-race-1


Een machtig gezicht om bijna 40 bolides na een rollende start richting Tarzanbocht te zien bulderen. Nog mooier de zoektocht naar de snelste lijn in de kombocht van de Hugenholtzbocht. Het ging allemaal goed, geen schade in de beginfase. Joel Sturm op kop gevolgd door Fabien Michal en Cesar Gazeau met de Aston Martin. Een te beleefde Thijmen Nabuurs had een mindere start en zakte terug naar een vijfde plaats.

Na een tik ploegde Jean-Ludovic Foubert zijn Mercedes in het diepe grind van bocht 8. De eerste Full Course Yellow van de wedstrijd was een feit. Gelijk na de herstart verwees Gazeau een niet goed oplettende Michal naar de derde plaats. Nabuurs die steeds snellere ronden reed, deed hetzelfde met de Mercedes van Paul Evrard en ging naar de vierde plaats. Luca Bosco had één plaats goedgemaakt en lag op een tiende plek.

2
Een crash van Bowers zorgde voor een lange rode vlag-periode.


Gus Bowers presteerde het om hoog in het Scheivlak zijn United Motorsports McLaren op te vouwen in de beschermende blokken voor de bandenstapels. Gelukkig ondervond de Engelsman zelf geen schade aan zijn flinke uitstap. Wederom een Full Course Yellow die na geruime tijd overging in een rode vlag. De vangrail was te zwaar beschadigd om nog veilig rond te rijden. De werkzaamheden zouden zo'n 30 minuten gaan duren. Alle wagen stonden stil op het rechte eind en mochten daar hun rijderswissel ondergaan.

rijderswissel-grid


Om het krappe tijdschema van deze racezondag niet te veel te ontregelen volgde er om 11:20 uur een soort sprintrace van 20 minuten. Nadat de safety car de wagens na twee opwarmronden weer had losgelaten waren er nog exact 15 minuten te racen.

Wat volgde was een enorme strijd om de diverse topplaatsen in de diverse klassen. Als aan een touwtje treden de bolides om elke meter. Aan kop was het Konstantin Lachenauer, teamgenoot van Cesar Gazeau, die de kop had overgenomen met de Aston Martin ten koste van de Allied Porsche van Möller-Madsen, die het stuur had overgenomen van Sturm. De Audi van Gregory Guilvert lag derde met daarachter de aandringende Jop Rappange in de V8 Chevrolet. Olivier Hart was inmiddels opgeschoven naar een achtste plaats.

3
Guilvert en Michal breiden hun leiding in het Pro-Am-kampioenschap uit.


Möller-Madsen had niet meer de gehoopte snelheid en verloor zijn tweede plaats aan Guilvert met een loerende Rappange daarachter. In de slotfase wederom een Full Course Yellow nadat Lyngbye Pedersen zijn Aston Martin vol in de rail plaatst na bocht 8. Veel brokstukken op de baan. Een safety car zorgt ervoor dat de wagens in slagorde over de finish komen. Jammer dat het slotgevecht niet op de baan kon worden uitgevochten. Equipe Lachenauer/Gazeau wonnen als zilver rijders de chaotische race voor equipe Guilvert/Michal en Möller-Madsen/Sturm.

5
Nabuurs en Thijmen finishten op het podium in de Silver Cup.


Geen algemeen podium voor Rappange/Nabuurs, maar wel een derde plaats in hun klasse. Olivier Hart eindigde als zevende algemeen en tweede in hun Pro-Am klasse.

4
Blanchemain en Hamon pakten wederom de zege in de Am Cup.

finish-race-1


UITSLAG RACE 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet