Formule E: Dubbeloverwinnng voor Audi Abt Schaeffler in Puebla. Eindelijk Di Grassi
Eindelijk weer eens een overwinning voor oud-kampioen Lucas Di Grassi nadat de beide Porsches van Pascal Wehrlein en André Lotterer vanwege een "technical infraction" gediskwalificeerd werden. Wehrlein kwam als eerste over de finish maar zijn voorstelling op Puebla bleef onbeloond. Daardoor wist het Audi Abt Schaeffler Team een fraaie dubbeloverwinning behalen.

Eindelijk weer eens een overwinning voor Audi en tevens een dubbelzege met de combinatie Di Grassi/Rast.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Formula E/PR
Dubbeloverwinning voor Audi Abt Schaeffler. Eindelijk Di Grassi. Wehrlein gediskwalificeerd
Zowel e.dams Nissan en Porsche gingen bij de wedstrijd in Puebla in de fout door niet de juiste banden bij de organisatie aan te melden. Een zware teleurstelling voor polesitter Pascal Wehrlein die eigenlijk vrijwel de gehele wedstrijd gedomineerd had. Bij Porsche kon men niet anders doen dan hun fout tandenknarsend inzien. Bij het Audi Abt Schaeffler Team viel er een zware last van hun schouders af omdat men het tot aan Puebla zonder overwinningen had moeten stellen. Bij Porsche moet men nog even op die eerste zege wachten.
De Brit Oliver Rowland kwam bij de start heel slecht weg en viel naar de dertiende plek terug. Nick Cassidy van het NIO 333 FE Team zorgde in de tweede ronde al voor de eerste neutralisatie door de muur te raken terwijl Sebastien Buemi met een Stop/Go bestraft werd. In de derde ronde werd de wedstrijd weer vrijgegeven terwijl er bij de safetycarfase 6 Kw. werd weggehaald.
In de vijfde ronde bedroeg de volgorde Wehrlein, Günther, Dennis, Vergne, Mortara, Sims, Di Grassi, Rast, Da Costa, Lotterer. De Benelux-vertegenwoording met Frijns, De Vries, Vandoorne, bevond zich resp. in 16e/17e/18e positie. Intussen had i Andretti-coureur Maximilian Günther de leiding van Wehrlein in de vijfde ronde overgenomen. Robin Frijns wist even met de Attack Mode enkele posities goed te maken maar viel toch weer van de P13 naar P 17 terug. In de 6e ronde schakelde Günther naar de Attack Mode over en viel naar de vierde plek terug terwijl Porsche-rijder Wehrlein weer terug aan kop kwam.
Geen slechte dag voor het team van Rokit Venturi.
Top 10 in de 10e ronde: Wehrlein, Dennis, Vergne, Günther, Mortara, Di Grassi, Evans, Bird, Sims, Rast. Exact in deze ronde werd de Attack Mode door Jake Dennis voor de eerste maal geactiveerd en viel naar vijfde plek terug. Kort daarna schakelde ook Wehrlein de Attack Mode in maar verloor geen positie. JEV (Jean Eric Vergne) viel kort daarna naar de staart van het veld terug nadat hij evenals Cassidy eerder in de wedstrijd de linkerzijde van de muur geraakt had. Vanwege het veroorzaken van contact met Nyck de Vries (EQ Mercedes) werd Envision-couruer Robin Frijns door de wedstrijdleiding bestraft en viel na deze actie naar de 21e plek terug.
Na een aanrijding tussen Alex Lynn (Mahindra Racing) en Sam Bird (Jaguar Racing) was een tweede safetycar-interventie in de 15e ronde noodzakelijk. In de 18e ronde volgde de herstart met 12kW minder. De volgorde bedroeg Wehrlein, Günther, Dennis, Mortara, Di Grassi, Evans, Rast, Sims, Da Costa, Lynn.In de 19e ronde was de leider in de wedstrijd, Pascal Wehrlein "under investigation vanwege technical infraction" Achteraf bleek dat het team de banden niet conform bij de organisatie had aangemeld. Ook het e.dams Nissan team maakte diezelfde fout met identieke consequenties.
In de 20e ronde vond Stoffel Vandoorne (EQ Mercedes) aansluiting bij de Top 10. Ook de beide e.dams Nissans waren eveneens "under investigation"Twee ronden later verloor de i Andretti BMW van Maxmilian Günther ineens vrij veel terrein. Een prachtige actie van René Rast (Audi Abt Sport Schaeffler) leverde hem in de 23e ronde de vierde plek op. Een identieke move van Lucas di Grassi (Audi Sport Abt Schaeffler) leverde hem een ronde later P2 op.
Vervolgens passeerde zijn teamgenoot René Rast de Rokit Venturi van Edoardo Mortara. Een beslissend moment dat een dubbeloverwinning voor het Audi Abt Schaeffler Team zou opleveren nadat de leider in de wedstrijd Pascal Wehrlein gediskwalificeerd werd. Beide Audi-rijders waren door hun team via de boordradio op de hoogte gebracht dat de Porsche van Wehrlein "under investigation" was.

Stoffel Vandoorne reed voor het Mercedes EQ Formula E Team een uitstekende wedstrijd.
Na afloop werd al snel duidelijk dat men bij Porsche niet de banden bij de organisatie had aangemeld. Dit betekent dat je een een gemixt setje kunt gebruiken waardoor je behoorlijk veel voordeel kunt behalen. Zowel bij Porsche en e.dams ging men hiermee in de fout waarop onvermijdelijk diskwalificatie volgde.
In de tussenstand van het kampioenschap gaat Robin Frijns met 62 punten aan de leiding gevolgd door Antonio Felix Da Costa en Nyck de Vries met resp. 60 en 59 pnt. Onze zuiderbuur Stoffel Vandoorne staat met 54 pnt. als zesde genoteerd.
Uitslag Puebla Eprix
1. Lucas di Grassi Audi Abt Team Schaeffler 28 ronden
2. René Rast Audi Abt Team Schaeffler 28 ronden
3. Edoardo Mortara Rokit Team Venturi 28 ronden
4. Alexander Sims Mahindra Racing 28 ronden
5. Jake Dennis i Andretti BMW Team 28 ronden
6. Antonio Felix Da Costa DS Techeetah 28 ronden
7. Stoffel Vandoorne Mercedes EQ Formula E Team 28 ronden
8. Mitch Evans Jaguar Racing 28 ronden
9. Nyck de Vries Mercedes EQ Formula E Team 28 ronden
10.Alex Lynn Mahindra 28 ronden

Eindelijk weer eens een overwinning voor Audi en tevens een dubbelzege met de combinatie Di Grassi/Rast.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Formula E/PR
Dubbeloverwinning voor Audi Abt Schaeffler. Eindelijk Di Grassi. Wehrlein gediskwalificeerd
Zowel e.dams Nissan en Porsche gingen bij de wedstrijd in Puebla in de fout door niet de juiste banden bij de organisatie aan te melden. Een zware teleurstelling voor polesitter Pascal Wehrlein die eigenlijk vrijwel de gehele wedstrijd gedomineerd had. Bij Porsche kon men niet anders doen dan hun fout tandenknarsend inzien. Bij het Audi Abt Schaeffler Team viel er een zware last van hun schouders af omdat men het tot aan Puebla zonder overwinningen had moeten stellen. Bij Porsche moet men nog even op die eerste zege wachten.
De Brit Oliver Rowland kwam bij de start heel slecht weg en viel naar de dertiende plek terug. Nick Cassidy van het NIO 333 FE Team zorgde in de tweede ronde al voor de eerste neutralisatie door de muur te raken terwijl Sebastien Buemi met een Stop/Go bestraft werd. In de derde ronde werd de wedstrijd weer vrijgegeven terwijl er bij de safetycarfase 6 Kw. werd weggehaald.
In de vijfde ronde bedroeg de volgorde Wehrlein, Günther, Dennis, Vergne, Mortara, Sims, Di Grassi, Rast, Da Costa, Lotterer. De Benelux-vertegenwoording met Frijns, De Vries, Vandoorne, bevond zich resp. in 16e/17e/18e positie. Intussen had i Andretti-coureur Maximilian Günther de leiding van Wehrlein in de vijfde ronde overgenomen. Robin Frijns wist even met de Attack Mode enkele posities goed te maken maar viel toch weer van de P13 naar P 17 terug. In de 6e ronde schakelde Günther naar de Attack Mode over en viel naar de vierde plek terug terwijl Porsche-rijder Wehrlein weer terug aan kop kwam.

Top 10 in de 10e ronde: Wehrlein, Dennis, Vergne, Günther, Mortara, Di Grassi, Evans, Bird, Sims, Rast. Exact in deze ronde werd de Attack Mode door Jake Dennis voor de eerste maal geactiveerd en viel naar vijfde plek terug. Kort daarna schakelde ook Wehrlein de Attack Mode in maar verloor geen positie. JEV (Jean Eric Vergne) viel kort daarna naar de staart van het veld terug nadat hij evenals Cassidy eerder in de wedstrijd de linkerzijde van de muur geraakt had. Vanwege het veroorzaken van contact met Nyck de Vries (EQ Mercedes) werd Envision-couruer Robin Frijns door de wedstrijdleiding bestraft en viel na deze actie naar de 21e plek terug.
Na een aanrijding tussen Alex Lynn (Mahindra Racing) en Sam Bird (Jaguar Racing) was een tweede safetycar-interventie in de 15e ronde noodzakelijk. In de 18e ronde volgde de herstart met 12kW minder. De volgorde bedroeg Wehrlein, Günther, Dennis, Mortara, Di Grassi, Evans, Rast, Sims, Da Costa, Lynn.In de 19e ronde was de leider in de wedstrijd, Pascal Wehrlein "under investigation vanwege technical infraction" Achteraf bleek dat het team de banden niet conform bij de organisatie had aangemeld. Ook het e.dams Nissan team maakte diezelfde fout met identieke consequenties.
In de 20e ronde vond Stoffel Vandoorne (EQ Mercedes) aansluiting bij de Top 10. Ook de beide e.dams Nissans waren eveneens "under investigation"Twee ronden later verloor de i Andretti BMW van Maxmilian Günther ineens vrij veel terrein. Een prachtige actie van René Rast (Audi Abt Sport Schaeffler) leverde hem in de 23e ronde de vierde plek op. Een identieke move van Lucas di Grassi (Audi Sport Abt Schaeffler) leverde hem een ronde later P2 op.
Vervolgens passeerde zijn teamgenoot René Rast de Rokit Venturi van Edoardo Mortara. Een beslissend moment dat een dubbeloverwinning voor het Audi Abt Schaeffler Team zou opleveren nadat de leider in de wedstrijd Pascal Wehrlein gediskwalificeerd werd. Beide Audi-rijders waren door hun team via de boordradio op de hoogte gebracht dat de Porsche van Wehrlein "under investigation" was.

Stoffel Vandoorne reed voor het Mercedes EQ Formula E Team een uitstekende wedstrijd.
Na afloop werd al snel duidelijk dat men bij Porsche niet de banden bij de organisatie had aangemeld. Dit betekent dat je een een gemixt setje kunt gebruiken waardoor je behoorlijk veel voordeel kunt behalen. Zowel bij Porsche en e.dams ging men hiermee in de fout waarop onvermijdelijk diskwalificatie volgde.
In de tussenstand van het kampioenschap gaat Robin Frijns met 62 punten aan de leiding gevolgd door Antonio Felix Da Costa en Nyck de Vries met resp. 60 en 59 pnt. Onze zuiderbuur Stoffel Vandoorne staat met 54 pnt. als zesde genoteerd.
Uitslag Puebla Eprix
1. Lucas di Grassi Audi Abt Team Schaeffler 28 ronden
2. René Rast Audi Abt Team Schaeffler 28 ronden
3. Edoardo Mortara Rokit Team Venturi 28 ronden
4. Alexander Sims Mahindra Racing 28 ronden
5. Jake Dennis i Andretti BMW Team 28 ronden
6. Antonio Felix Da Costa DS Techeetah 28 ronden
7. Stoffel Vandoorne Mercedes EQ Formula E Team 28 ronden
8. Mitch Evans Jaguar Racing 28 ronden
9. Nyck de Vries Mercedes EQ Formula E Team 28 ronden
10.Alex Lynn Mahindra 28 ronden