Formula E

Formule E: Pole voor Pascal Wehrlein in Puebla. Frijns en De Vries in achterhoede

Voor de tweede maal dit seizoen rijdt de Formule E op een normaal circuit, nadat er vanwege Corona niet in Mexico City gereden kon worden. De organisatie week uit naar Puebla waar het WTCC in het verleden te gast was, en waar ook het Mexicaanse Telmex NASCAR-kampioenschap reed in het verleden. Omdat Puebla op vrij grote hoogte ligt is het voor de rijders een vrij fysiek zware baan. Vanavond vond de eerste kwalificatie plaats voor de wedstrijd die later in de avond gaat plaatsvinden.

2021 Pascal Wehrlein Pascal Wehrlein vertrekt straks vanaf pole in Puebla.

Tekst: Willem J.Staat
Foto's: Formule E

Pole voor Pascal Wehrlein in Puebla. Frijns en De Vries in achterhoede
Met een fantastische run als laatste in de superpole pakte de Duitser Pascal Wehrlein zijn tweede pole in de Formule E. Vanwege wisselende baanomstandigheden was de eerste kwalificatie groep helaas duidelijk in het nadeel. Nyck de Vries en Robin Frijns wisten zich slechts als 16e en 22e te kwalificeren. Onze zuiderbuur Stoffel Vandoorne kwam helaas niet verder dan een 21e plek in de kwalificaties. Inmiddels lijkt Mercedes zich nu ook voor de Gen3. auto geconfirmeerd te hebben en lijken de plannen voor een FIA Formule E-wedstrijd op de Technische Campus in Eindhoven steeds sterkere vormen aan te nemen.

De Zweed Joel Eriksson verving bij Dragon Team Penske de de Zwitser Nico Müller die dit weekend in de DTM op Monza actief is. Vanwege allerlei technische perikelen moet Joel straks vanaf de laatste startplek aan de wedstrijd beginnen. Uit veiligheidsgronden had het team alle stroomconverters bij de FIA laten checken. Het leverde voor Eriksson en zijn teamgenoot Sergio Sette Camara een straf op van 20 startplekken naar achteren. Hoe idioot is dit.

De Groepen
Tijdens de twee vrije trainingssessies voorafgaande aan de doubleheader was de Brit Oliver Rowland met de e.dams Nissan tweemaal de snelste man. In bocht 11 raakte Rowland even de muur maar het verder geen gevolgen. Daarachter volgden regerend kampioen Antonio Felix Da Costa, Jean Eric Vergne, Alex Lynn (Mahindra Racing) en Edoardo Mortara (Rokit Venturi Racing) .

De eerste groep die uitging bestond uit Mitch Evans, Antonio Felix Da Costa, Sam Bird. Nick de Vries, Robin Frijns en Stoffel Vandoorne. Robin Frijns verremde zich al bijna direct in zijn "out'-lap. Met 1.24.881 was Antonio Felix Da Costa de snelste man gevolgd door Mitch Evans met 1.24.934, Nyck de Vries met 1.25.387, Sam Bird met 1.25. 788, Robin Frijns met 1.26.146 en Stoffel Vandoorne met 1.26.413. Vanwege de baancondities was de eerste groep duidelijk in het nadeel.

Vervolgens kwam de tweede groep bestaande uit Edoardo Mortara, Jake Dennis, Jean Eric Vergne, Pascal Wehrlein, René Rast en Oliver Rowland. Met een tijd van 1.23. 505 was Pascal Wehrlein de snelste man gevolgd door Oliver Rowland met 1.23. 808, Jake Dennis met 1. 23. 886, Jean Eric Vergne met 1.23. 996, Edoardo Mortara met 1.24. 286 en René Rast met 1 24.818. Van de derde groep slaagde alleen Maximilian Günther erin om zich in de Top 6 te vestigen. Hij liet een tijd van 1.24.072 noteren.

2021 Frijns
Robin Frijns vertrekt vanuit de staart van het veld.

Superpole kwalificatie
Pascal Wehrlein, Oliver Rowland, Jake Dennis, Jean Eric Vergne, Maximilian Günther en Edoardo Mortara kwalificeerden zich voor de superpole.
In de strijd om de superpole ging Edoardo helaas de fout in en kwalificeerde zich met een tijd van 1.27. 217 als zesde algemeen. BMW i Andretti-rijder Maximilian Günther liet als tweede in de superpole een tijd van 1.25.095 noteren. Vervolgens was het de beurt aan Jean Eric Vergne met het team van DS Techeetah die een tijd van 1.24.282 op de klokken zette.

Met een tijd van 1.23. 897 was Jake Dennis de tweede BMW i-Andretti-rijder op de baan. Met een tijd van 1.23.838 was Oliver Rowland de één na laatste rijder die een aanval op de pole mocht openen. Porsche-rijder Pascal Wehrlein was de allerlaatste man die in de superpole aan de beurt was en pakte met 1.23.780 de pole voor de eerste wedstrijd. Die tijd is goed voor een gemiddelde van 128.135 km/u.

Kwalificatie 1

Kwalificatie 2

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet