GT

GT Nieuws week 23: Zegereeksen van K-PAX en NolaSport stopgezet in Virginia door Winward en Murillo

2-grenier
Grenier en Ward zorgden ervoor dat de zegereeks van K-PAX Racing gestopt werd met winst op zondag.


De Fanatec GT World Challenge America powered by AWS, de Pirelli GT4 America en de GT America powered by AWS brachten een bezoek aan Virginia International Raceway afgelopen weekend. Een zege in de zondagsrace voor Mikaël Grenier en Russell Ward (Winward Racing) zorgde ervoor dat de zegereeks van K-PAX Racing stop werd gezet in GT World Challenge America. Ook NolaSport wist hun perfecte seizoen in GT4 America niet meer door te zetten op VIR door Murillo Racing en BSPort Racing. De GT America bewees zichzelf weer als een spectaculaire klasse voor amateurrijders vol gevechten om de leiding, maar een bizar ongeluk overschaduwde deze races.

Tekst: Vincent Bruins

Foto's: SRO

GT World Challenge America
Andrea Caldarelli (K-PAX Racing) begon de eerste race vanaf pole positie. Slechts een paar minuten na de start bracht Corey Lewis de andere Lamborghini van het team naar de pitstraat en viel uit met versnellingsbakproblemen. Dit promoveerde Michael Dinan (Turner Motorsport) naar P3 achter Russell Ward. Fred Poordad (Wright Motorsports) vocht met Matt McMurry (Compass Racing) om de leiding in de Pro-Am-klasse, totdat de laatstgenoemde zijn Acura verloor en hij in de bandenstapels terechtkwam in de Oak Tree-bocht.

De Lamborghini van Jeff Burton (Rearden Racing) verloor benzine die sproeide over de hete uitlaat. Zijn race ging letterlijk in rook op. Na de Safety Car-periode en de verplichte rijderswissel kwam Wards teamgenoot Mikaël Grenier, die inviel voor Philip Ellis die meedeed aan de 24-uurs race op de Nürburgring, aan de leiding voor Caldarelli's teamgenoot Jordan Pepper, echter Grenier kreeg een drive-through penalty, omdat zijn crew bijna een band kwijtraakte tijdens de pit stop.

  1-pepper Caldarelli en Pepper domineerden op zaterdag op weg naar hun vierde zege van het seizoen.
 
Pepper domineerde vanaf dat moment de race en won samen met Caldarelli. Het was de honderdste zege voor de Lamborghini Huracán GT3. Dinan en Robby Foley eindigden op P2 in de Pro-klasse en Grenier en Ward finishten nog op het podium. De zege in de Pro-Am-klasse ging naar Michael Cooper, die daar de leiding had overgenomen na de pit stops, samen met Erin Vogel (DXDT Racing). Jan Heylen en Poordad kwamen als tweede over de streep. Colin Braun en George Kurtz (DXDT Racing) pakten een podiumfinish, ondanks dat Braun spinde met nog een half uur te gaan.

UITSLAG RACE 1
  3-heylen
Heylen en Poordad leiden het Pro-Am-kampioenschap met zeven punten voor Braun en Kurtz.

Voor Race 2 op VIR deelden Grenier en Heylen de voorste rij. Ollie Millroy (Inception Racing) raakte een andere auto in de openingsronde en zijn McLaren viel uit met schade aan de ophanging. Sandy Mitchell (TR3 Racing) maakte vervolgens contact met Braun, waardoor de regerend British GT-kampioen terugviel naar de zevende plek algemeen.
Pepper lag op P3 algemeen achter Grenier en Heylen. De Zuid-Afrikaan remde te laat voor de Roller Coaster-bocht. Zijn Lamborghini had mogelijk een ABS-probleem. Na meerdere pit stops finishten de kampioeschapsleiders uiteindelijk op twaalf ronden achterstand. Braun lag tweede in de Pro-Am-klasse en schoof op naar de derde plek algemeen, maar hij kreeg een lekke band. Vooraan streden Grenier en Heylen hard om de overwinning.

Na de rijderswissel hield Ward vast aan de eerste positie. Poordad nam de Porsche van Heylen over, maar de Pro-Am-klasse leider kreeg een drive-through penalty, omdat iemand van de crew van Wright Motorsports geen helm droeg tijdens de pit stop. Hij kwam achter David Askew (DXDT Racing) en Michael Di Meo (Compass Racing) terecht in het gevecht om de zege in de klasse.

Grenier en Ward wonnen de race op zondag en eindigden daarmee de zegereeks van K-PAX Racing. Klassewinnaar Di Meo, Poordad en Taylor Hagler (Racers Edge Motorsports) passeerden Askew voor de drie podiumplekken in de Pro-Am-klasse. Conrad Grunewald en Jean-Clauda Saada (AF Corse) waren wederom de enige rijders in de Am-klasse en finishten beide races net buiten de top tien algemeen.


UITSLAG RACE 2

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet