Sportscars

ELMS: Overwinning De Vries, podium Van Uitert in ELMS Paul Ricard

210606 ELMS GDrive
Winst voor het G-Drive-trio De Vries, Rusinov en Colapinto

Na twee opeenvolgende overwinningen voor WRT in Barcelona en op de Red Bull Ring was het op Circuit Paul Ricard nu G-Drive dat in de derde race van de European Le Mans Series met de zege aan de haal ging. Slotrijder Nyck de Vries, die de auto deelde met Roman Rusinov en Franco Colapinto, kwam met zes seconden voorsprong als winnaar over de eindstreep. Daarachter eindigden de beide Oreca's van United Autosports, met Tom Gamble, Phil Hanson en Jonathan Aberdein, gevolgd door Job van Uitert, Nicolas Jamin en Manuel Maldonado. De LMP3-klasse resulteerde in de overwinning voor het Duqueine-duo Hörr/Dayraut, terwijl er voor de beide Nederlanders Joey Alders en Max Koebolt geen ereplaatsen waren weggelegd. De GTE-winst ging naar de Iron Lynx-Ferrari van het trio Mastronardi, Cressoni en Molina.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ELMS/Jakob Ebrey Photography

210606 ELMS Start

Nyck de Vries had de G-Drive-Aurus op pole gekwalificeerd, maar startrijder Roman Rusinov had niet lang plezier van de optimale uitgangspositie, want hij moest al in de eerste bocht zijn meerdere erkennen in de Chinees Yfei Ye in de WRT-Oreca. Na de voorlaatste reeks pitstops, toen De Vries in de G-Drive-Aurus had plaatsgenomen, kon het team onder Russische vlag, waarvan de auto wordt gerund door het Britse Algarve Pro Racing, de auto van het Belgische WRT, inmiddels met Déletraz als rijder weer passeren. Op dat moment reed Job van Uitert in de nummer 32-United-Oreca aan de leiding, maar De Vries startte een inhaaljacht en bij het ingaan van het laatste uur passeerde hij in een Nederlands onderonsje Van Uitert, waarmee hij de leiding overnam. De Vries hield ook bij de laatste stop, uitgevoerd tijdens een 'full course yellow', de leiding vast en kwam zo als winnaar over de eindstreep. In een onderling duel tussen de twee United-Oreca's veroverde Gamble in de nummer 22-auto de tweede plaats van Van Uitert en het duo finishte in die volgorde.

210606 ELMS Uitert
Job van Uitert eindigde met de United-Oreca als derde

"Ik denk dat we een sterke race hebben gehad", zei Van Uitert na zijn podiumfinish. "De kwalificatie was wat lastig, want De Vries en WRT zijn wel op een ander niveau wat dat betreft. In de wedstrijd was G-Drive gewoon supersnel, dus we mogen als team blij zijn met de tweede en derde plaats. Zelf heb ik in mijn voorlaatste stint wat debris opgepikt, waardoor ik veel tijd verloor. Dat verstoorde de balans, ik had heel veel onderstuur. Bij de pitstop konden ze dat eraf halen, waardoor de laatste stint goed ging en uiteindelijk een prima derde plek. Na de eerste twee races ben ik heel blij met dit resultaat en nu gaan we vol goede moed op naar Monza."

In de LMP3-klasse won het DKR-fabrieksteam met Laurents Hörr en Jean-Philippe Dayraut in de Duqueine, voor de Cool Racing-Ligier met Niklas Krütten, Nicolas Maulini en Matt Bell en de United-Ligier van het trio Wayne Boyd/Rob Wheldon/Edouard Cauhaupe. Joey Alders eindigde met zijn Eurointernational-Ligier als tiende in de klasse. "Een vrij teleurstellend weekeinde, dat al op woensdag begon toen mijn teamgenoot werd geëlimineerd", aldus Alders. "Die werd opeens gepromoveerd van brons naar zilver, dus we moesten op het laatste moment nog een brons-rijder vanuit Italië bellen die zonder voorbereiding de auto in sprong. De andere teamgenoot verloor zes seconden per ronde, dus toen die zijn stint gedaan had, lagen we anderhalve ronde achter. Ik heb het laatste uur gereden, had wel vrij goede rondetijden, maar het was met zo'n achterstand een beetje trekken aan een dood paard. We hopen op betere kansen in Monza."

210606 ELMS Duqueine
Winst in LMP3 voor de DKR-Duqueine van Hörr/Dayraut

Dat geldt ook voor Max Koebolt, die in de Nielsen-Ligier als twaalfde in de klasse afsloot. "Een teleurstellende race", gaf hij toe. "Het begon nog wel redelijk goed, na de eerste twee uur lagen we rond de zesde, zevende plaats. Dat was best mooi, want we kwamen vanaf P14 nadat de kwalificatie niet helemaal was gegaan zoals we wilden. In de race hadden we geen fouten, geen grote problemen, totdat er tijdens mijn stint een 'full course yellow' kwam en er iemand achter mij zat te slapen en vol bij mij achterop knalde. Daardoor hadden we best wat schade, we moesten binnenkomen voor een nieuwe band en reparaties en daarmee verloren we veel tijd. Zo zijn we twaalfde geworden, niet echt een fijne plek om te eindigden als je bedenkt wat het had kunnen zijn..."

In de GTE-klasse was het volledige podium voor Ferrari, aangevoerd door Rino Mastronardi,Matteo Cressoni en Miguel Molina in de Iron Lynx-488, die voor de tweede maal dit seizoen na Barcelona de klasse wonnen. De tweede plaats was voor Spirit of Race met Duncan Cameron, Matt Griffin en David Perel, gevolgd door de AF Corse-Ferrari van Emannuel Collard, Alessio Rovera en François Perrodo.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet