VLN

Div: Manthey-Porsche wint kortste 24-uursrace Nürburgring ooit, Nederlandse winnaar Porsche-Cup-klasse (lang)

210606 Estre Finish
Kévin Estre, die het grootste aandeel in de zege had, wordt als winnaar afgevlagd

Voor de 13e maal in de 49 jaar lange historie heeft een Porsche de 24-uursrace van de Nürburgring gewonnen en voor de zevende keer was dat een 911 van Manthey. Na de onderbreking van 14,5 uur in de nacht en ochtend resteerde er nog slechts een sprintrace van 3,5 uur, maar de spannende slotfase maakte veel goed. Kévin Estre reed de Porsche als winnaar over de eindstreep, 59 ronden is een negatief record in de racegeschiedenis. Estre deelde de zege met Michael Christensen en Matteo Cairoli, Lars Kern reed na de herstart niet meer. Op acht seconden eindigde de ROWE-BMW van Marco Wittmann, Sheldon van der Linde, Martin Tomczyk en Connor de Philippi als tweede, de derde plaats was voor de GetSpeed-Mercedes van Maximilian Götz, Raffaele Marciello, Daniel Juncadella en Fabian Schiller. Best geklasseerde Nederlander was Stef Dusseldorp, die samen met zijn teamgenoten Jesse Krohn, Jens Klingmann en Alexander Sims in de Schubert-BMW als zesde eindigde. Een mooie klassezege was er voor Marco van Ramshorst, die als 40e algemeen met de 911 Cup van Huber Motorsport samen met Hans Wehrmann, Ulrich Berg en Alexander Mies de Porsche Cup-klasse SP7 won.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De beslissing in de strijd om de overwinning viel tijdens de laatste ronde pitstops. De ROWE-BMW kwam met Sheldon van der Linde als leider in de wedstrijd binnen voor brandstof en banden, waarmee Kévin Estre in de Manthey-Porsche de leiding kon overnemen. Toen ook de Fransman twee ronden later zijn laatste stop gemaakt had, kwam hij zo'n 15 seconden voor de BMW weer de baan op en kon vervolgens de overwinning naar huis rijden. Dat Estre als winnaar werd afgevlagd, was voor hem een fraaie beloning, want hij had het leeuwendeel van het werk voor zijn rekening genomen. Lars Kern, ingeschreven als de vierde rijder in de auto, kwam vandaag helemaal niet in actie. Officieel omdat hij ziek was (zo stond het zelfs in het persbericht van Porsche), officieus omdat Porsche ervoor koos om de drie snelste rijders de klus te laten klaren, net zoals vorig jaar Philipp Eng wel op de toen winnende ROWE-BMW stond ingeschreven, maar ook niet in het verhaal voorkwam.

Hoe dan ook, de overwinning voor Manthey in het jaar waarin het team zijn 25-jarig bestaan viert, is er geenszins minder waard door. Het is een fraai succes dat past bij het seizoenspatroon in de VLN/NLS-races en de kwalificatierace, waarin Porsche tot dusver ook al de sterkste factor was. De tweede plaats voor ROWE Racing betekende een mooi afscheidscadeau voor de M6 GT3, terwijl de M4 als opvolger al in de spreekwoordelijke startblokken staat. De GetSpeed-BWT-Mercedes completeerde het podium en zorgde nog voor een tastbaar resultaat voor Mercedes, nadat het Haupt Racing Team beide auto's door crashes van respectievelijk Maro Engel en Hubert Haupt zag uitvallen.

210606 24h Recap Dusseldorp
Stef Dusseldorp was op de zesde plaats in de Schubert-BMW de best geklasseerde Nederlander

Stef Dusseldorp was samen met zijn teamgentoten Jesse Krohn, Jens Klingmann en Alexander Sims in de Schubert-BMW op de zesde plaats de best geklasseerde Nederlander. Ook Yelmer Buurman eindigde in de top 10 na een goede inhaalrace van de 10Q-Mercedes, die hij deelde met Kenneth Heyer, Thomas Jäger en Dominik Baumann.

210606 24h Recap 10Q
Toch nog een top tien-klassering voor Yelmer Buurman in de 10Q-Mercedes

Indy Dontje werd met zijn teamgenoten Georg Weiss, Jochen Krumbach en Daniel Keilwitz in de WTM-Wochenspiegel-Ferrari 13e algemeen en derde in de Pro-Am-klasse. "Een goede race gehad", meldde hij. "Het heeft lang geduurd voordat we weer van start konden, maar uiteindelijk gingen we toch rijden. Ik deed de herstart, een goede stint waarin we goed naar voren gereden zijn. We begonnen op de 22e plaats en eindigden als 13e en derde in de klasse. Een goed resultaat voor het team waar we best blij mee zijn. Zonder die lekke band aan het begin had er zeker nog meer in gezeten. Maar goed, we kijken terug op een mooie race en ik hoop er volgend jaar zeker weer bij te zijn, want deze race blijft bijzonder! Ik heb er weer enorm van genoten van de sfeer en de baan. De Nordschleife blijft iets speciaals, helemaal in een Ferrari!"

210606 24 Recap Milan Dontje
Milan Dontje: "Goed teruggekomen"

Broer Milan Dontje sloot de race als 20e algemeen en als achtste in de Pro-Am-klasse af. Hij haalde samen met zijn teamgenoten in de Lionspeed by Car Collection Motorsport-Audi dus wel degelijk de finish, ondanks dat de organisatie voorafgaand aan de herstart officieel de opgave van het team bekendmaakte. "We hadden aan het begin een crash waardoor we al vijf ronden verloren", vertelde hij. "Daarna zijn we wel weer teruggekomen. Ik deed de herstart, gelukkig, want tot dan toe had ik nog maar één rondje gereden! Ik kon niet direct bij een groepje aansluiten, maar reed wel goede tijden. We hebben nog aardig wat terrein kunnen goedmaken. Op naar de volgende keer, ik heb nog NLS 4 op de kalender staan."

210505 24h Recap Ramshorst
De Huber-Porsche waarmee Marco van Ramshorst de SP7-klasse won

In SP7, de ooit riant bezette Porsche Cup-klasse, stonden er dit jaar slechts vier auto's aan de start, waarvan er twee de finish haalden. Dat resulteerde wel in een klassezege voor onze landgenoot Marco van Ramshorst. De Renault-dealer uit Nijkerk deelde de 911 GT3 Cup van het Duitse Huber Motorsport met Ulrich Berg, Alexander Mies en Hans Wehrmann. "We hebben tijdens de kwalificatierace ook al onze klasse gewonnen en zaten er in de NLS-races ook goed bij, maar je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben, dat heeft deze race ook wel weer uitgewezen", aldus Van Ramshorst. "En ook als er maar weinig auto's in de klasse zijn of aankomen, moet je zelf eerst nog wel de finish halen. Ik ben blij met dit succes, een mooi resultaat waar ik erg blij mee ben. Volgend jaar zeker graag weer!" Voor die tijd maakt Van Ramshorst echter wel eerst het NLS-seizoen af, dan weer samen met zijn vaste teamgenoot Peter Bonk.

Een soort van Nederlands succes tenslotte was er ook in de Cup 5-klasse voor de BMW M2 Racing Cup, want tenslotte is Einar Thorsen weliswaar een Noor, maar woont hij al jaren in Zoetermeer. Hij deelde de auto van Adrenalin Motorsport Team Alzner Automotive met Charles Oakes, Rudi Speick en Roland Waschkau en won samen met zijn teamgenoten de klasse met een ronde voorsprong.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet