TCR Series

WTCR: Jean-Karl Vernay bezorgt Hyundai eerste zege voor nieuwe Elantra

210605 WTCR R2 Vernay
Winst voor Jean-Karl Vernay op de Nürburgring

Dat de nieuwe Hyudai Elantra snel is, tekende zich in de trainingen al af en werd bevestigd tijdens de tweede race van de FIA WTCR, waarin Jean Karl Vernay voor de eerste overwinning van de auto zorgde. Zijn Duitse teamgenoot Luca Engstler mocht niet voor zijn eigen kansen gaan en moest genoegen nemen met de tweede plaats, Nestor Girolami eindigde op de derde plaats. Tom Coronel, de enige Nederlander in het veld, reed een tijdlang op de zevende positie, maar verloor door een excursie naast de baan wat terrein en kwam uiteindelijk als elfde over de eindstreep.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCR

Drama voor Estban Guerrieri, oorspronkelijk derde op de grid: bij de start van de formatieronde springt de motor van zijn Honda niet aan en zo moet de Argentijn lijdzaam toezien hoe de andere rijders vertrekken. Zijn Honda wordt vervolgens van de grid geduwd, hij kan vanuit de pitstraat starten. Bij de start komt Vernay het beste weg en pakt de leiding, pole-sitter Girolami strijdt met Engstler om de tweede plaats, maar trekt ook daarbij aan het kortste eind. Achterin komen Azcona en Michelisz in de eerste bocht met elkaar in botsing, voor beide is de race ten einde. Coronel heeft een goede start en is zevende. Vernay leidt bij het opgaan van de Nordschleife voor Engstler, Girolami, Urrutia, Muller, Tassi, Coronel, Berthon en Magnus.

Vernay en Engstler slaan al op de eerste helft van de Nordschleife samen een flink gat. Op de Döttinger Höhe passeert Berthon Coronel, Tassi en Muller strijden om de vijfd plaats met voordeel voor de Hongaar. Vervisch wordt door Monteiro van de baan gedrukt en raakt met 200 plus in het gras op het rechte stuk bij Antoniusbuche. Hij kan een crash vermijden, maar valt kort daarna uit met een verstopte radiateur. Vernay en Engstler krijgen via de boordradio de instructie om het gat naar Girolami verder te vergroten, wat ze direct doen. Girolami, die op de derde plaats rijdt, wordt in de gaten gehouden door de wedstrijdleiding vanwege 'driving standards': meerdere malen wisselen van richting na de start. Bij Adenauer Forst gaat het mis voor Tom Coronel, die aan de linker kant van de baan in de grindbak raakt, maar contact met de vangrails kan vermijden. Het kost hem uiteraard wel een paar plaatsen: hij is elfde.

Bij het ingaan van de laatste ronde blijft de volgorde vooraan vooralsnog ongewijzigd met Vernay voor Engstler, dan op behoorlijke afstand Girolami, Tassi, Urrutia, Muller, Berthon en Monteiro. Bij Galgenkopf positioneert Engstler zijn auto mooi achtzer die van Vernay. Engstler plaatst eenmaal een aanval, maar laat zich, ongetwijfeld op aanwijzing van zijn team, dan toch weer terugvallen achter Vernay, die vervolgens de eerste overwinning voor de nieuwe Hyundai Elantra naar huis rijdt. Engstler completeert als tweede het dubbele succes. Girolami wordt derde, voor Tassi, Urrutia, Berthon, Muller, Monteiro, Magnus, Ehrlacher en Coronel.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet