Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Analyse Indy 500 2021

Met 135.000 bezoekers en diverse festiviteiten heeft de 105e editie van de Indy 500 velen een herwonnen gevoel van vrijheid gegeven. Een schitterende wedstrijd met een verdiende winnaar waarin het team van Ed Carpenter in de eerste helft de hoofdrol speelde maar de hoofdprijs ging voor de eerste maal naar het team van Mayer Shank Racing dat Helio Castroneves zijn vierde zege op de Speedway bezorgde.


2021 Winnaar Helio
Helio Castroneves, een levende legende op de Speedway. Volgend jaar gaat hij voor de vijfde zege. Mocht hij daarin slagen dat zou hem inderdaad legendarisch maken.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

2021 Lint autos
Een prachtige zondagmiddag op de Speedway.

Analyse Indy 500 2021
Eén van de beste en snelste Indy 500 edities van de laatste jaren met een absoluut terechte winnaar die zich in de tweede helft van de wedstrijd zichtbaar begon te profileren. Een prachtig Top 10 resultaat voor Rinus VeeKay die bij de bookmakers hoog genoteerd stond maar de Speedway heeft zo zijn eigen wetten. Vergeet niet dat Arie Luyendijk pas bij zijn vijfde poging de Indy 500 voor de eerste maal op zijn naam wist te schrijven en dat de viervoudige winnaar op zijn 46e nog hoogst competitief is. Wel harkte Rinus even voor zijn team meet dan U$ 300.000 prijzengeld bij elkaar.Deze wedstrijd was een schitterende confrontatie tussen de jongere en oudere generatie en het niveau van de rijders mag bijzonder hoog genoemd worden. Zeker omdat er zich met uitzondering van het Rahal's afgebroken wiel geen crashes/incidenten op de baan voordeden. Alle drie de incidenten waren pitlane gerelateerd,

2021 Rinus Koploper Rinus reed in de beginfase ruim dertig ronden op kop. Van een slechte pitstop was nog niet eens sprake wel van een ongelukkig getimed pitlane incident met RHR.

Ed Carpenter Racing
De verwachtingen waren bij Ed Carpenter Racing hoog gespannen maar de Speedway heeft altijd zijn eigen wetten. Wel heeft het team van ECR bewezen dat men dit jaar niet voor de powerhouses van Ganassi en Penske onder hoefde te doen. Uiteindelijk was het teambaas Ed Carpenter zelf die op Memorial Day het beste resultaat voor het team behaalde. Carpenter reed zelf wel in de kopgroep maar niet aan de leiding, dit mocht hij zijn luitenants Rinus VeeKay en Conor Daly overlaten.

Beiden reden in de eerste wedstrijdhelft maar liefst 72 ronden aan de leiding. Daly in totaal 40 en VeeKay 32. In de laatste negen jaar behaalde teameigenaar Ed Carpenter maar liefst zesmaal een Top 10 resultaat in de einduitslag en kon 2021 met een vijfde plek daaraan toevoegen. Bij de eerste stop liet Carpenter zijn motor afslaan waardoor hij van P4 naar P28 terugviel. Een uitgekiende strategie bracht Carpenter weer terug in dezelfde ronde waardoor de ovalspecialist weer een sterk resultaat op zijn CV mocht bijschrijven.

2021 Daly 1
Conor Daly beschikte zeker over de tools om de Indy 500 te winnen. Had beter verdiend.

VeeKay reed zich bij zijn allerlaatste stop in de pitlane vast op een wel erg trage Ryan Hunter Reay. Dit oponthoud kostte de Nederlander een Top 4 klassering. Meer dan een achtste plek zat er niet in. Wel wist Rinus in de slotfase nog zes posities goed te maken. In zes races dit seizoen behaalde de Nederlander vijf Top 10 resultaten. Conor Daly werd het slachtoffer van Rahal's afgebroken wiel dat zijn auto vol raakte. De Amerikaan kon de wedstrijd gewoon voortzetten maar de schade beïnvloedde de rest van zijn wedstrijd waardoor er niet meer dan een 14e plek inzat.

Rinus VeeKay: "Het voelde erg goed aan om de eerste dertig ronden aan de leiding te rijden. En ik ben er tevreden over. Ik wilde ook wat brandstof besparen en werkte met Conor samen. De laatste caution viel niet onze kant uit en Vrouwe Fortuna was niet aan mijn kant maar er zijn dit seizoen nog veel races te gaan en er komen nog meer Indy 500's.

Ed Carpenter: " De auto was gewoon goed maar ik maakte aan het begin een rookie fout. Een Top 5 resultaat is niet slecht maar het doet wel pijn om deze wedstrijd verloren te hebben en een ander te zien winnen. Ik ben blij voor Castroneves maar hij is ouder dan mij maar ik blijf terugkomen en achter dit ding(de beker red.) aanjagen."

Conor Daly: "We hebben niet gewonnen omdat de voorvleugel beschadigd was. Nadat Graham Rahal crashte kwam er een gigantisch wiel uit de lucht vliegen en daar had ik wel geluk mee gehad. En toen moest ik ervoor gaan werken De auto kreeg last van onderstuur maar het was mooi om in de eerste helft op kop gelegen te hebben. Wij hebben bewezen dat we erbij horen en waar we toe in staat zijn. Alles was perfect totdat je een vliegend wiel tegenkomt. Dat is zwaar."

RInus 2
Het handelsmerk van Rinus voor de komende jaren. Gaan we nog veel zien.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet