IndyCar

Indycar: Vierde Indy 500 zege voor Helio Castroneves. VeeKay 8e

Met ruim 135.000 betalende bezoekers (40% van de totale capaciteit) ging de 105e editie van de Indy 500 onder schitterende weersomstandigheden van start.Vanwege de lage temperaturen vandaag verwachtte Scott Dixon voorafgaande aan de wedstrijd dat het aantal zegekandidaten melk te gaan drinken weleens zou kunnen verdrievoudigen. Dit bleek achteraf nogal mee te vallen. De kansen van Dixon zelf werden al kort na aanvang door een slechte pitstop geminimaliseerd. De ECR-Dallara Chevrolets van Veekay en Daly waren in de openingsfase een grote factor. Een afgebroken wiel van Graham Rahal halverwege beïnvloedde Daly's wedstrijd duidelijk. VeeKay werd bij zijn laatste stop door Hunter Reay in de pitlane opgehouden. Het kostte hem een Top 4 klassering. De wedstrijd ontaardde in een adembenemende slotfase tussen Castroneves, Palou en O'Ward. De 105e editie was tevens de snelste ooit met maar liefst 30 geklasseerde auto's.

2021 Dixon Start 2
Start van een boeiende editie van de Indy 500.


Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

2021 Arie

Ererondje van Arie voorafgaande aan de wedstrijd.

Vierde Indy 500 zege voor Helio Castroneves. VeeKay 8e
De 105e editie van de Indy 500 ontaardde in een spelletje van tactiek en strategie. De ECR-Dallara Chevrolets bevonden zich constant in de kopgroep, reden lange tijd aan de leiding maar Helio Castroneves begon zich gedurende de wedstrijd als een factor te ontwikkelen. Het leidde tot een adembenemende slotfase tussen Palou en Castroneves. Twee ronden voor het einde ging Castroneves aan Palou voorbij en reed in het verkeer. Als er één man de overwinning in de Indy 500 verdiende dan was het wel de immens populaire Helio Castroneves die een uitstekende wedstrijd reed en in de slotfase voor een zinderend duel met Ganassi-coureur Alex Palou zorgde. Gedurende de gehele wedstrijd bevond Castroneves zich in de kopgroep. Alleen het verkeer in de slotronde bezorgde Castroneves enkele benauwde momenten. Van de 33 gestarte auto's reden 30 deelnemers de wedstrijd uit. Een absoluut record.


2021 Start 1 De start vanaf een ander standpunt gezien.

De wedstrijd
Dixon nam direct de leiding maar werd direct door Colton Herta gepasseerd. Vervolgens ging VeeKay aan Herta voorbij. Beide Youngsters direct aan de leiding. Penske-coureur Will Power ging in de opwarmronde nog even naar binnen en kon zonder problemen achteraan sluiten. Vervolgens had de Australiër na vijf ronden al acht posities goed gemaakt. Na 10 ronden bedroeg de volgorde VeeKay, Herta, Dixon, Carpenter, Kanaan, Castroneves, Ryan Hunter Reay, Palou, Ericsson en Rossi. De beide Speedway-rookies Scott McLaughlin en Pietro Fittipaldi bevonden zich in 16e/17e positie. In de 32e kwam VeeKay voor zijn allereerste stop naar binnen. Daarna volgden Carpenter, Hunter Reay en Dixon.

Slechte pitstops
De pitstoprange begon met een slechte stop van Ed Carpenter die zelf zijn motor liet afslaan maar er was nog meer drama aan het begin van de pitlane toen Stefan Wilson achterstevoren de pitlane binnenknalde. Een afgebroken rechtervoorwielophanging betekende het einde voor Wilson. Polesitter Dixon was slachtoffer van deze situatie en moest noodgedwongen in de gesloten pitlane naar binnen omdat hij op de laatste druppel ethanol reed. Dixon verloor één ronde en viel naar de 32e plek terug. Bij Alexander Rossi deden zich vervolgens dezelfde problemen voor. Beide rijders konden aan de staart van het veld weer aansluiten. VeeKay bevond zich na zijn eerste stop terug in tweede positie achter Colton Herta. Vanaf de achterste startrij bevond Will Power zich inmiddels in 17e positie.


2021 Rahal
De crash van Rahal had heel slecht kunnen aflopen.

Na de herstart reed Herta kortstondig aan de leiding maar vervolgens zorgden Helio Castroneves, VeeKay en Conor Daly voor het nodige spektakel. Daarna nam Daly de kop van VeeKay en Herta over. Daly reed voor de eerste maal in zijn carriere op de Speedway aan de leiding. In de 56e ronde verwees Helio Castroneves Colton Herta terug naar de derde plek. Een kleine tussenbalans leerde dat Daly maar liefst 16 posities had goedgemaakt, McLaughlin 8, De Silvestro 14 en Power 10...De stand in de 60e ronde bedroeg Daly, VeeKay, Castroneves, Herta, Palou, O'Ward, Sato, Ryan Hunter Reay, McLaughlin, Rahal. Rossi beleefde even een klein momentje met Dalton Kellett en was bijna de controle kwijt.

Tweede pitstopcyclus
VeeKay kwam in de 69e ronde als eerste voor zijn tweede stop naar binnen. Kort daarachter volgde zijn teamgenoot Conor Daly. Dit bracht oud-winnaar Helio Castroneves voor de eerste maal aan de leiding. Kort na het begin van de tweede pitstopcyclus ging Herta aan Castroneves voorbij. Na de tweede pitstopcyclus bedroeg de volgorde VeeKay, Daly, O'Ward, Herta, Hunter Reay, Palou, Castroneves, Rahal, Sato en Newgarden die na 87 ronden de aansluiting bij de Top 10 gevonden heeft. De ECR-Dallara Chevrolets bevestigden ook in het tweede wedstrijdgedeelte hun sterkte. In de 90e ronde bevonden zich er nog 32 auto's in de wedstrijd. Tot aan dit moment telde de Indycar-organisatie al 166 inhaalmanoeuvres en positiewisselingen op de baan. Het verschil tussen de Top 12 bedroeg slechts 3.8 secs.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet