GT

GT World Challenge Europe Endurance Cup: GPX Porsche verslaat dominante FFF Lamborghini in Paul Ricard 1000km en teleurstelling voor Breukers

1


Circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk nabij Le Castellet was zaterdagavond gastheer voor de Paul Ricard 1000km, de tweede race van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS. Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli en Marco Mapelli domineerden de eerste vijf uur en twintig minuten van de zes uur durende race in een Lamborghini van Orange1 FFF Racing Team na het behalen van hun tweede opeenvolgende pole positie. In de slotfase bleek de Porsche van Matt Campbell (GPX Racing) te snel en hij won samen met Earl Bamber en Mathieu Jaminet. AKKA ASP won met een comfortabele voorsprong in de Silver Cup met Thomas Drouet, Simon Gachet en Konstantin Tereschenko, terwijl de zege in de Pro-Am Cup werd beslist door een tijdstraf. Er waren opvallend veel lekke banden voor de Mercedes-AMG's.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR


2
Algemeen winnaars Bamber, Campbell en Jaminet met GPX Porsche


Caldarelli zette een geweldige tijd neer van 1:53.719 in de laatste van drie kwalificatiesessies om zijn Huracán GT3 op pole positie te zetten. Valentin Hasse-Clot, Nicolai Kjærgaard en Alex MacDowall (Garage 59) waren het snelste in de Silver Cup in hun Aston Martin en kwalificeerden zich als negende algemeen. Rik Breukers (Madpanda Motorsport) startte vanaf P18 algemeen en vierde in die klasse samen met Ezequiel Pérez Companc en Ricardo Sánchez, terwijl Milan Dontje (Car Collection) de race moest aanvangen vanaf de achterste rij samen met Patrick Kolb en Simon Reicher. Pole positie in de Pro-Am Cup ging naar de Ferrari van Eddie Cheever III, Chris Froggatt en Jonathan Hui (Sky Tempesta Racing).

  3
Silver Cup winnaars Drouet, Gachet en Tereschenko met AKKA ASP Mercedes-AMG


De zes-uurs race begon met Bortolotti aan de leiding voor Davide Rigon (Iron Lynx), Vincent Abril (HRT), Jules Gounon (AKKA ASP) en David Pittard (Walkenhorst Motorsport). In Virage du Camp kwamen Brendan Iribe (Inception Racing), Giorgio Roda (Kessel Racing) en Karim Ojjeh (Boutsen Ginion) met elkaar in aanraking, waar Roda uiteindelijk een drive-through penalty voor kreeg. Breukers had een goede start en vocht om de dertiende plek algemeen, toen de Nederlander met hoge snelheid spinde in de Signes-bocht na het 1,8-kilometerlange rechte stuk die zonder chicane werd gedaan. Hij viel terug naar P35, maar gelukkig kon iedereen hem ontwijken. Benjamin Hites (Rinaldi Racing) moest zijn Ferrari in de garage parkeren na de openingsronde, vanwege schade na contact met Frank Bird (Team WRT) die "als een gek terugkwam op de baan", zoals de Chileen uitlegde. Paul Petit (Toksport) kreeg de eerste van veel lekke banden voor Mercedes-AMG's.

Breukers was bezig met een opmars terug naar voren. In het gevecht om P27 algemeen werd hij geraakt door Leo Machitski (Barwell Motorsport). De Rus spinde in de Beausset-bocht. Jordan Love (SPS automotive performance) en Bird konden hem niet ontwijken en crashten tegen de Lamborghini. Louis Machiels (AF Corse) reed op zijn beurt achterop de Mercedes-AMG van Love. Alle vier vielen uit, terwijl Breukers zonder schade verder kon. De stewards vonden wel dat de Nederlander verantwoordelijk was voor het contact met Machitski, wat hem uiteindelijk een stop-en-go-penalty opleverde van dertig seconden. Abril lag derde, maar kwam op een ronde achterstand na een lekke band.

De tweede Ferrari van AF Corse werd de volgende uitvaller na een crash voor Duncan Cameron in Signes. De Bentley van CMR viel uit met mechanische problemen, terwijl Óscar Tunjo (Toksport) binnenkwam om nog een lekke band te laten vervangen. Hui kreeg een drive-through penalty, nadat zijn teamgenoot Froggatt bij de start de eerste chicane had afgesneden en daarbij posities had gewonnen. Phil Keen (Orange1 FFF Racing Team) kreeg op die manier de leiding in de Pro-Am Cup in zijn schoot geworpen, nadat hij Alexander West (Garage 59) had ingehaald. Patryk Krupiński (JP Motorsport) spinde in bocht zes met een lekke rechterachterband. Mikaël Grenier (Winward Racing) en wederom Tunjo liepen ook lekke banden op.

Na twee uur had Mapelli een gat van bijna tien seconden opgebouwd naar Martin Tomczyk (Walkenhorst Motorsport) die teamgenoot Pittard inhaalde voor de tweede plek. Tereschenko ging voorbij aan MacDowall om de leiding in de Silver Cup over te nemen. Benjamin Goethe (Team WRT) kreeg een drive-through penalty, nadat hij Alexandre Cougnaud (Saintéloc Racing) in de rondte had getikt in Virage du Pont. Thomas Neubauer nam de BMW van Pittard over en verloor twee posities. Jaminet haalde Callum Ilott (Iron Lynx) en Marco Wittmann (Walkenhorst Motorsport) in om op P2 terecht te komen. Konsta Lappalainen (Emil Frey Racing) nam de Lamborghini over van Jack Aitken die op dat moment de snelste ronde van de race in handen had, en de Fin lag op de zevende positie, maar hij moest uiteindelijk opgeven met remproblemen.

Bortolotti zat weer achter het stuur van de Lamborghini die al sinds de start van de race niet de leiding uit handen had gegeven. Direct voor hem raakten Jens Liebhauser (Boutsen Ginion) en Florian Scholze (GetSpeed) elkaar en spinden in de Beausset-bocht. Jaminet begon het gat naar Bortolotti te verkleinen naar minder dan zes seconden met nog twee uur te gaan, voordat de enige Full Course Yellow-periode van de race werd veroorzaakt door Olivier Grotz. In de felgele Mercedes-AMG van GetSpeed, waarin ook Scholze eerder een lekke band had opgelopen, spinde hij in de Signes-bocht en de Luxemburger kon zijn weg niet meer vervolgen.

Caldarelli nam de auto over van Bortolotti en behield de leiding na de herstart voor Sheldon van der Linde (Walkenhorst Motorsport), Campbell, Antonio Fuoco (Iron Lynx) en Dries Vanthoor (Team WRT). Drouet zat nu achter het stuur van Tereschenko's Mercedes-AMG op P1 in de Silver Cup. De Fransman lag twaalfde algemeen en was de laatste coureur in de ronde van de leider. Ook Keen hield nog steeds vast aan zijn leiding in de Pro-Am Cup. Campbell haalde Van der Linde in met nog iets meer dan een uur te gaan en hij begon het gat naar Mapelli te dichten na de laatste geplande stops. Ook Fuoco ging Van der Linde voorbij, maar dat ging niet zonder contact. De schade aan de Ferrari kon met ducttape snel gefikst worden, maar de BMW verloor veel tijd in de laatste pit stop. Keen spinde ondertussen Dontje in de rondte in Virage du Camp en Winward Racing moest voor Philip Ellis voor de tweede keer een lekke band vervangen.

  4
Pro-Am winnaars Cheever, Froggatt en Hui met Tempesta Ferrari.


Met nog veertig minuten te gaan, kon Campbell met behulp van een goede slipstream op het lange rechte stuk van Mistral voorbij aan Mapelli, maar de laatstgenoemde vocht hard terug in de Beausset-bocht. De twee raakten elkaar, waardoor Fuoco dichterbij kon komen en zich in het gevecht kon mengen. Een ronde later probeerde Campbell weer buitenom Mapelli te gaan en dit keer lukte het. De Lamborghini van Orange1 FFF Racing Team lag vijf uur en twintig minuten onbetwist aan de leiding, totdat deze voorbij werd gestoken door de Porsche van GPX Racing. Ook Fuoco passeerde Mapelli en in de allerlaatste ronde wist ook Vanthoor hem in te halen.

  7 Bamber, Campbell en Jaminet vieren overwinning.

Bamber, Campbell en Jaminet wonnen op Circuit Paul Ricard. Fuoco kwam als tweede over de streep, maar de Italiaan kreeg een tijdstraf van tien seconden, omdat teveel mensen aan de Ferrari hadden gewerkt om de schade te reparen, waardoor hij samen met Ilott en Rigon als vijfde werd geklasseerd. Vanthoor schoof op naar P2 samen met Kelvin van der Linde en Charles Weerts en Mapelli finishte toch nog op het podium met Bortolotti en Caldarelli. De andere Ferrari van Iron Lynx werd vierde met Côme Ledogar, Nicklas Nielsen en Alessandro Pier Guidi.
 
5 Nederlander Milan Dontje

De Silver Cup werd gewonnen door Drouet, Gachet en Tereschenko. Breukers werd achtste in de klasse en P24 algemeen met Pérez Companc en Sánchez, terwijl Dontje het laatste puntje in de klasse scoorde samen met Kolb en Reicher. Cheever, Froggatt en Hui finishten slechts een tiende van een seconde achter Hiroshi Hamaguchi die voor de laatste stint de Lamborghini van Keen had overgenomen, maar de Japanner kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor het contact dat Keen met Dontje had. De overwinning in de Pro-Am Cup ging dus naar het trio in de Ferrari van Sky Tempesta Racing.
Rik Breukers


5
Nederlander Rik Breukers

"Helaas is de race niet gegaan zoals we hadden gewild. Na een goede start werd ik in bocht 10 aangetikt, waardoor we weer van achteraan moesten beginnen. De banden waren gelukkig nog goed en ik heb een hele mooie stint kunnen rijden terug naar P4 in de klasse. Later in de race hebben we een stop-en-go van dertig seconden gekregen, hiermee was voor ons de race verloren. We zaten niet meer in de lead lap en beter dan een achtste plek in de klasse zat er niet meer in..."
Ondanks dat ze geen punten scoorden op Monza, liggen Bamber, Campbell en Jaminet toch eerste in het Endurance Cup-kampioenschap met twee punten voorsprong op Bachler, Cairoli en Engelhart (Dinamic Motorsport), de winnaars van de seizoensopener. Het volgende raceweekend van de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS zal de Sprint Cup-ronde zijn op Circuit Zandvoort op 19 en 20 juni.
   
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet