GT

Lamborghini Super Trofeo: Gilardoni en Pulcini winnen beide races op Paul Ricard en Nederlanders pakken podiums

585970


De Lamborghini Super Trofeo Europe ging naar Zuid-Frankrijk voor twee races van vijftig minuten op Circuit Paul Ricard. Het was een rustige race op zaterdag, maar op zondag was het chaos in het gevecht om de tweede plaats. Dat gebeurde allemaal achter het Oregon Team die beide races won met Kevin Gilardoni en Leonardo Pulcini. Er was veel succes voor Nederlanders met podiums voor Glenn van Berlo (Target Racing) en Max Weering (Johan Kraan Motorsports) en een klasse zege voor Hans Fabri (Imperiale Racing).

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR

Karol Basz (VS Racing) pakte de pole positie voor de race op zaterdag. Achter hem startten Daan Pijl (Bonaldi Motorsport) en Van Berlo op plaatsen twee en drie, respectievelijk. Weering deelde de vierde rij met Maxime Oosten die samen met Milan Teekens voor Bonaldi Motorsport uitkwam. Bij de start behield Basz de leiding, terwijl Sebastian Balthasar (Leipert Motorsport) van de vijfde naar de tweede plek sprong. Van Berlo bleef derde, terwijl Pijl terugviel naar de vierde positie. Pierre Feligioni (Boutsen Ginion) raakte bijna teamgenoot Claude-Yves Gosselin en spinde in de eerste bocht. Na vijf ronden had Basz een voorsprong van meer dan zes seconden opgebouwd, omdat Balthasar druk bezig was zijn positie te verdedigen tegenover Van Berlo. Weering passeerde Kevin Rossel (GSM Racing) voor P6.

Andrzej Lewandowski, de amateur-rijder in de Pro-Am-klasse inschrijving die hij deelde met Basz, kwam als leider uit de pitstraat na de verplichte stops voor Noah Watt (Leipert Motorsport). Raúl Guzmán nam de auto van Van Berlo over en verloor twee posities aan Jonathan Cecotto (GSM Racing) en Pulcini. Erik Mayrink nam de auto van Pijl over en kwam op de zesde plek terecht voor Weering, Luis Michael Dörrbecker (VS Racing) en Teekens.

Alle Pro-klasse auto's kwamen snel dichterbij Lewandowski. Met nog tien minuten te gaan, nam Cecotto de tweede plek algemeen over van Watt. Beiden zouden een tijdstraf van vijf seconden krijgen na de race, omdat hun teamgenoten Balthasar en Rossel te vaak de track limits hadden overschreden. Twee ronden later haalde Cecotto Lewandowski in om de algemene leiding te pakken, terwijl Pulcini ook Lewandowski en Watt passeerde voor de tweede positie. Nu was het een kwestie voor Cecotto om een gat van vijf seconden op te bouwen, maar dat lukte niet.

Cecotto kwam als eerste over de streep, maar werd met Rossel als tweede geklasseerd. De overwinning ging naar Gilardoni en Pulcini. De laatste plek op het algemene podium ging naar Van Berlo en Guzmán. Weering had nog kans op een finish in de top drie, maar viel terug naar P16 met nog anderhalve ronde te gaan door mechanische problemen. Mayrink bezorgde Pijl een top vijf-finish in de Pro-klasse voor Oosten en Teekens. Lewandowski domineerde in de Pro-Am-klasse samen met Basz en eindigde als vierde algemeen. Gabriel Rindone (Leipert Motorsport) hield Raffaele Giannoni (Automobile Tricolore) achter zich in het gevecht om de zege in de Am-klasse en Fabri won in de Lamborghini Cup-klasse.


UITSLAG RACE 1

Watt mocht de tweede race van vijftig minuten aanvangen vanaf pole positie voor Pulcini, Guzmán, Cecotto en Weering. Miloš Pavlović (Bonaldi Motorsport) begon vanaf P6 als beste in de Pro-Am-klasse. Pulcini had een betere start dan Watt and pakte de leiding. Ook Pavlović en Teekens hadden een goede start en kwamen als vierde en vijfde, respectievelijk, uit de openingsronde. Weering viel terug naar P7 en Guzmán lag daarachter op de achtste positie. De safety car moest de baan opkomen na een crash voor Artur Hawryluk (GT3 Poland).

Bij de herstart reed Pulcini meteen weg van Watt, maar toen kwam het bericht door dat hij een tijdstraf van drie seconden zou krijgen voor het afsnijden van de eerste chicane. Weering haalde Josef Záruba (Mičánek Motorsport ACCR) in om een plekje te winnen. Tijdens de pit stops voor de verplichte rijderswissel raakten Dan Wells (Leipert Motorsport) en Guillem Pujeu (Oregon Team) elkaar bijna. Gilardoni nam de auto van Pulcini over en ze bleven aan de leiding voor Balthasar en Rossel. Oosten lag nu vierde voor Weering en Van Berlo. Petar Matić (Bonaldi Motorsport) verloor de Pro-Am-klasse leiding aan Bronislav Formánek (Mičánek Motorsport ACCR).

Rossel remde te laat voor de chicane op het lange rechte stuk. Oosten haalde de Deen in voor de derde positie. Ook Weering en Van Berlo gingen Rossel voorbij. Met nog acht minuten te gaan, viel Oosten Balthasar aan en hij zat aan de buitenkant van Balthasar in de eerste chicane, maar de Nederlander raakte hem en spinde. Weering moest Oosten ontwijken en verloor een plek aan Van Berlo. Vervolgens gingen Van Berlo en Weering allebei Balthasar voorbij, maar Van Berlo kwam in contact met achterblijver Feligioni, waardoor hij terugviel naar P9.

Gilardoni en Pulcini wonnen de race op zondag op Paul Ricard voor Weering. Dörrbecker en Mattia Michelotto maakten het algemene podium af. Oosten en Teekens finishten nog in de top vijf achter Cecotto en Rossel. Basz passeerde Formánek in de laatste ronde om in de Pro-Am-klasse te winnen samen met Lewandowski. Giannoni kon dit keer wel Rindone verslaan om de zege te pakken in de Am-klasse. Donovan Privitelio (Rexal FFF Racing) won in de Lamborghini Cup-klasse.

De Lamborghini Super Trofeo Europe zal 19 en 20 juni racen in de duinen van Circuit Zandvoort.

  585969
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet