Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Scott Dixon sluit Carburation Day als snelste af. VeeKay vol zelfvertrouwen

Carburation Day is traditioneel de laatste dag op de Brickyard waarin de rijders en teams de laatste veranderingen aan de auto's mogen aanbrengen Vanwege regen startte Carburation Day met iets meer dan een uur vertraging. De Andretti Autosport-crew van Alexander Rossi zorgde direct bij aanvang voor het allereerste incident. Met een gemiddelde van 228.323 mph.sloot Dixon Carburation Day af.

2021 Dixon

Scott Dixon gedurende de gehele meimaand dus de snelste man op de Speedway.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Scott Dixon sluit Carburation Day als snelste af. VeeKay vol zelfvertrouwen
Scott Dixon was op Carburation Day met een gemiddelde van 228.323 mph. de snelste man op de baan. ECR-coureur Conor Daly liet in het laatste uur een vierde tijd noteren en lijkt komende zondag in de wedstrijd eveneens een rol te gaan spelen.


2021 Carburation Day 1 Vanwege de regen ging Carburation Day wat later van start.

De kwalificatie-snelheden zaten er voor VeeKay en Carpenter niet in maar beiden waren vol zelfvertrouwen. VeeKay maakte zich totaal geen zorgen. Zeker omdat hij gedurende de sessie lange tijd in het verkeer vooraan reed. Op Daly na hebben VeeKay en Carpenter tijdens de laatste sessie duidelijk een beetje verstoppertje gespeeld m.a.w. "sandbagging" zoals de Engelsen dit soort situaties zo mooi weten te omschrijven. Carburation Day is de allerlaatste mogelijkheid voor de rijders en teams om de laatste veranderingen en afstellingen aan de auto's te verrichten.

De sessie begon met een enorme blunder van Andretti Autosport doordat Rossi's crew de brandstofslang liet aanstaan. Het resultaat was een plas ethanol op het beton en een straf voor Alexander Rossi die vijf minuten later aan Carburation Day mocht beginnen. Rossi sloot Carburation Day als 13e af, maar beklaagde er zich wel over dat hij aan het begin van de sessie over slechte auto beschikte.

2021 Rossi Pitbox
Puinhoop bij Andretti Autosport aan het begin van de sessie.

Het zat de oud Indy 500 winnaar uit 2016 niet echt mee want vervolgens stond hij al meer dan een uur lang met een technisch probleem in de pitlane. De eerste 30 minuten bestaan op Carburation Day uit een standaard training. In de laatste 90 minuten gaat pitlane traditioneel open voor het oefenen van pitstops.

In het verleden werden de carburateurs achter gesloten deuren afgesteld. Pas in het midden van de vijftiger jaren was het publiek op deze dag welkom. Overigens beschikken de Indycars sinds 1963 al niet meer over carburateurs. Tussen 1969 en 2005 vond de Carburation Day-traditie op donderdag plaats. Sindsdien verhuisde deze dag naar de vrijdag.Direct bij aanvang van Carburation Day waren de ECR- Dallara Chevrolets van Conor Daly en Ed Carpenter toonaangevend met 223.513 mph en 223.404 mph.

Get Out
Je krijgt dus terug van wat je erin gooit.

Daarna namen de Ganassi en Penske-auto's deze rol over met Scott Dixon's naam bovenaan de timesheets. Dixon, Pagenaud, McLaughlin, Kanaan, Pagenaud, Castroneves bepaalden na een half uurtje het tempo. Marco Andretti moest kort voor een klein electronisch probleem naar binnen. Mocht Andretti dit jaar de Indy 500 winnen dan zet hij direct een streep onder zijn carrière op de Speedway zo liet hij in de lokale media weten.

Vanwege het niet afzetten van de motor tijdens een tankstop kreeg Ganassi-coureur Marcus Ericsson een tijdstraf van tien minuten opgelegd. Na ruim een uur kwam Dixon voor zijn vijfde en laatste stop naar binnen. De zesvoudige Indycar-kampioen was duidelijk tevreden over de set-up en wilde zijn auto sparen en ook geen risico meer nemen. "Er wordt daar teveel geracet" aldus Dixon die bovendien over 3 km. meer topsnelheid dan de concurrentie beschikte.Overigens was de stand qua teams Ganassi-Penske-Penske-Penske-Ganassi-Penske.Met nog ruim 41 minuten te gaan was er een bijna incidentje tussen Simon Pagenaud en Ed Carpenter. Ruim 10 minuten later doorbrak Conor Daly de Powerhouses van Penske en Ganassi met een voorlopige derde tijd.

2021 Carb Day 2
Hier is in ieder geval voldoende social distance.

De ECR-rijder liet een tijd van 226.399 mph. noteren. Kort daarna leek ook Dalton Kellett(A.J.Foyt Racing) tevreden over zijn auto en de set-up tevreden te zijn en hield er eveneens mee op. De Top 30 tijden waren overigens al sneller dan die tijdens de wedstrijd van 2020. Met nog 12 minuten te gaan was er bijna een incidentje tussen Conor Daly en Santino Ferrucci. De ECR-rijder was niet blij met zijn landgenoot. 10 minuten voor het einde werd de sessie vanwege regen definitief afgebroken.Het team van Ganassi prijkte afgelopen maand bij elke trainings- en kwalificatiesessie bovenaan de timesheets Uit de tijden kan niet al teveel afgelezen worden. Wel dat iedereen sneller was dan vorig jaar.


2021 VeeKay
Tijden niet echt van belang. VeeKay vol zelfvertrouwen.

Tijden Carburation Day
1 - Scott Dixon (Dallara-Honda) - Ganassi - 228.323 mph (367.450 kmh)
2 - Simon Pagenaud (Dallara-Chevy) - Penske - 227.157
3 - Josef Newgarden (Dallara-Chevy) - Penske - 226.856
4 - Conor Daly (Dallara-Chevy) - ECR - 226.399
5 - Marco Andretti (Dallara-Honda) - Andretti - 226.396
6 - Will Power (Dallara-Chevy) - Penske - 226.223
7 - Scott McLaughlin (Dallara-Chevy) - Penske - 226.192
8 - Tony Kanaan (Dallara-Honda) - Ganassi - 225.929
9 - Takuma Sato (Dallara-Honda) - RLL - 225.701
10 - Sage Karam (Dallara-Chevy) - DRR - 225.542
11 - Pato O'Ward (Dallara-Chevy) - AMSP - 225.511
12 - Max Chilton (Dallara-Chevy) - Carlin - 225.348
13 - Alexander Rossi (Dallara-Honda) - Andretti - 225.324
14 - Sebastien Bourdais (Dallara-Chevy) - Foyt - 225.163
15 - Helio Castroneves (Dallara-Honda) - Shank - 225.161
16 - Juan Pablo Montoya (Dallara-Chevy) - AMSP - 225.149
17 - JR Hildebrang (Dallara-Chevy) - Foyt - 224.945
18 - Ed Jones (Dallara-Honda) - Coyne - 224.910
19 - Graham Rahal (Dallara-Honda) - RLL - 224.872
20 - Ryan Hunter-Reay (Dallara-Honda) - Andretti - 224.719
21 - James Hinchcliffe (Dallara-Honda) - Andretti - 224.546
22 - Alex Palou (Dallara-Honda) - Ganassi - 224.500
23 - Marcus Ericsson (Dallara-Honda) - Ganassi - 224.468
24 - Felix Rosenqvist (Dallara-Chevy) - AMSP - 224.428
25 - Dalton Kellett (Dallara-Chevy) - Foyt - 224.051
26 - Stefan Wilson (Dallara-Honda) - Andretti - 224.047
27 - Santino Ferrucci (Dallara-Honda) - Rahal - 223.884
28 - Colton Herta (Dallara-Honda) - Andretti - 223.670
29 - Jack Harvey (Dallara-Honda) - Shank - 223.664
30 - Ed Carpenter (Dallara-Chevy) - ECR - 223.654
31 - Rinus VeeKay (Dallara-Chevy) - ECR - 223.068
32 - Simona De Silvestro (Dallara-Chevy) - Penske - 223.023
33 - Pietro Fittipaldi (Dallara-Honda) - Coyne - 222.173‍
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet