GT

GT nieuws: Igoe/Keen domineren British GT seizoensopener op Brands Hatch en Audi wint in Italiaans GT ondanks clash met teamgenoot

igoe keen 2021 brands hatch jakobebrey


Met een twee-uurs race op Brands Hatch ging afgelopen zondag het British GT Championship van start. Michael Igoe en Phil Keen (WPI Motorsport) pakten vroeg de leiding en gaven die niet meer uit handen. De overwinning in de GT4-categorie leek te gaan naar Charlie Robertson en Mark Sansom (Assetto Motorsport) in de debuutrace van de Ginetta G56, maar zij kregen een lekke band net voor de finish. Op dezelfde dag werd ook de eerste race van het Italiaanse GT Endurance-kampioenschap verreden. Er was contact tussen twee teamgenoten van Audi Sport Italia, maar Riccardo Agostini, Mattia Drudi en Lorenzo Ferrari herpakten zich om zege te vieren in Pergusa.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: SRO en ACI Sport


British GT Championship

Tweevoudig kampioen Andrew Howard (Beechdean AMR) is teruggekeerd in het British GT Championship met zijn eigen team en met Jonny Adam. Hij startte vanaf pole positie en deelde de voorste rij met Igoe. De amateur-rijders van de Pro-Am-klasse en Silver-Am-klasse zouden het eerste uur doen, voordat de pro-rijders instapten. Er was dreiging van regen en er kwamen steeds kleine buitjes over Brands Hatch, maar het zou droog blijven tijdens de race.

In de opwarmronde crashte Morgan Tillbrook (Enduro Motorsport) zijn McLaren en Alain Valente (Team Rocket RJN) viel uit met mechanische problemen. Omdat de race al later gestart was dan gepland door incidenten in de support races en omdat Tillbrooks auto moest worden weggetakeld, werd de klok gestart en was de race officieel begonnen achter de safety car.
Howard behield de leiding, toen de safety car naar binnenging, voor Igoe, Leo Machitski (Barwell Motorsport), Kelvin Fletcher (JRM Racing) en Adam Balon (Barwell Motorsport). Richard Neary (Team Abba Racing) lag eerste in de Silver-Am-klasse en ging van start als zesde algemeen. Na slechts twee ronden ging Igoe de Aston Martin van Howard voorbij om de eerste plek over te nemen, voordat de safety car wederom de baan op moest komen. De Supra van John Ferguson (Toyota Gazoo Racing UK) stond vast in de grindbak in de Hawthorns-bocht na contact met Chris Salkeld (Century Motorsport) in het gevecht om P2 in de Pro-Am-klasse bij de GT4's. In die categorie ging Will Burns (Century Motorsport) aan de leiding voor de Ford Mustang van Will Moore (Academy Motorsport). Beiden kwamen uit in de Silver Cup-klasse.

Balon was een plek kwijtgeraakt aan Neary en na de herstart verloor hij ook P6 algemeen aan James Cottingham (Ram Racing) die op zijn beurt de grindbak opzocht in de Surtees-bocht en vervolgens nogmaals Balons Lamborghini moest inhalen. Nadat Neary de Bentley van Fletcher passeerde voor de vierde plek algemeen bij Paddock Hill Bend, probeerde Cottingham hetzelfde bij Balon. De twee raakten elkaar en stonden vast in de grindbak. Cottinghams race kwam ten einde, terwijl Balon zijn weg kon vervolgen na hulp van de marshals.

Igoe hield vast aan de eerste plek bij de herstart, terwijl Howard wederom zijn banden niet goed op temperatuur kreeg. Machitski ging hem voorbij voor de tweede positie. Ook Neary probeerde de Aston Martin voorbij te gaan, maar hij pushte te hard, ging wijd bij het uitkomen van de Stirlings-bocht en verloor P4 algemeen aan Fletcher. Moore viel uit met schade aan de voorkant, toen hij nog steeds tweede lag in de GT4-categorie, na contact met de GT3-McLaren van Stewart Proctor (Balfe Motorsport).

  rneary sneary 2021 brands hatch jakobebrey

Het gehele GT3-veld kwam tegelijk binnen voor de verplichte rijderswissel. Phil Keen (WPI Motorsport) kwam als eerste naar buiten voor Adam, Yelmer Buurman (Ram Racing), Dennis Lind (Barwell Motorsport) en Silver-Am-klasse leider Sam Neary (Team Abba Racing). In de GT4-categorie namen Pro-Am-klasse auto's de eerste twee plekken in met de gloednieuwe Ginetta G56 van Charlie Robertson (Assetto Motorsport) aan de leiding voor Andrew Gordon-Colebrooke (Century Motorsport). De andere BMW van het laatstgenoemde team werd overgenomen door Gus Burton en viel terug van de eerste naar de derde plek in de categorie, maar al gauw wist Burton teamgenoot Gordon-Colebrooke weer voorbij te gaan.

Lind maakte slim gebruik van het feit dat Buurman werd opgehouden door de GT4-McLaren van Harry Hayek (Team Rocket RJN) en hij passeerde de Nederlander aan de binnenkant van de Westfield-bocht. De Deen lag nu derde en ging op jacht naar Adam. Keen won de seizoensopener op Brands Hatch samen met Igoe. Adam en Howard finishten tweede, terwijl Lind een halve seconde daarachter over de streep kwam en moest genoegen nemen met P3 samen met Machitski.


burns burton 2021 brands hatch jakobebrey


In de GT4-categorie was er drama voor Assetto Motorsport in de laatste minuten. Robertson kreeg een lekke band en moest de leiding afstaan aan Burton die vervolgens won samen met Burns.


gordoncolebrooke salkeld 2021 brands hatch jakobebrey


Naast dat Century Motorsport won in de Silver Cup-klasse met Burns en Burton, pakten ze ook de zege in de Pro-Am-klasse met Gordon-Colebrooke en Salkeld én het was een 1-2 resultaat algemeen in de GT4-categorie voor dat team. Jordan Collard en James Kell (Team Rocket RJN) maakten daar het podium af voor de Ginetta van Robertson en Mark Sansom.
Op 27 juni zal de volgende race van het British GT Championship plaatsvinden met het langste evenement van het seizoen: de drie-uurs Silverstone 500.


UITSLAG

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet