Formule 1

Formule 1: Verstappen domineert in Monaco en slaat grote slag

Verstappen podium

Max Verstappen heeft probleemloos en fluitend de GP van Monaco gewonnen. De moeilijkste klus hoefde hij niet eens zelf uit te voeren: Charles Leclerc kon niet starten omdat zijn Ferrari toch te zwaar beschadigd was na zijn crash in de kwalificatie. Dus mocht Verstappen als leider starten, en hij zette in de race geen stap verkeerd. Het feest werd voor Verstappen nog groter, door de moeizame middag van Lewis Hamilton. Hij startte als zesde, probeerde met een undercut een plek te winnen, maar ontdekte toen dat de overcut vandaag sneller was en zag Vettel en Perez voor zijn neus terugkomen. De wereldkampioen won nog wel een plek toen teamgenoot Bottas uitviel omdat de voorband niet van zijn auto ging en pakte na een late stop nog een puntje voor de snelste raceronde. Maar dat was niet genoeg om Verstappen van de eerste plek in het kampioenschap te houden – voor het eerst in Max zijn carrière. Ook voor het eerst in zijn carrière: op het podium in Monaco. Dat geldt ook voor Sainz en Norris, die Verstappen vergezelden.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: teams

Dure les Leclerc
De complottheorieën na de kwalificatie dat Leclerc zijn auto met opzet in de muur parkeerde, gingen snel in de prullenbak. Als je zo'n truc wilt uithalen, zet je de auto ergens stil zonder grote schade. Vraag maar aan Schumacher of Rosberg. Leclerc zette zijn auto echter op volle vaart in de muur, met veel schade als gevolg. De voorwielophanging kan wel gerepareerd worden, maar de grootste zorgen zijn over de versnellingsbak. In eerste instantie lijkt Leclerc met de schrik vrij te zijn gekomen, als Ferrari meldt dat er geen schade aan de bak is gevonden. Maar als hij voor het eerst de pits uitrijdt, blijkt het tegendeel waar. "No, no, no. The box guys ...", jammert Leclerc. Hij draait de pits in, de monteurs gaan hard aan het werk om op zijn minst nog vanuit de pitstraat te kunnen starten. Maar die hoop vervliegt ook. Het probleem blijkt de aandrijfas te zijn en er is geen tijd om die te repareren. Heeft Ferrari gisteren niet goed genoeg gekeken? Waren ze zo gefixeerd op de versnellingsbak dat ze de schade aan de aandrijfas hebben gemist? Of gokten ze dat het goed zou komen en krijgen ze nu het deksel op de neus? Als ze de versnellingsbak hadden vervangen, had dat een gridstraf opgeleverd, maar had hij wel kunnen starten. Maar een gok in Monaco – dat past ook wel weer. Hoe dan ook, het is een dure les voor rijder en team.

image.jpeg

Max Verstappen schuift hierdoor niet door naar poleposition. Iedereen blijft op zijn eigen plaats, alleen de pole is leeg. Verstappen staat dus alleen op de voorste startrij en Bottas heeft vanaf p3, vanaf de racelijn vrij zicht en iets meer grip. De Fin lijkt dan ook iets beter van zijn plek te komen, maar op de smalle straatjes gooit Verstappen direct het gat dicht. Het stukje naar de eerste bocht is zo kort, dat Bottas niets kan uitrichten. De Fin verremt zich licht, maar sluit netjes aan. Dat doen Sainz, Norris, Gasly en Hamilton daarachter ook.

Bottas van aanval naar verdediging
De eerste 20 ronden staan in het teken van het sparen van banden. Verstappen bouwt langzaam het tempo op, en Bottas en Sainz doen hetzelfde. "Ik ben wel blij met deze banden", meldt de leider. Met het oog op de tijdenlijst wordt voorzichtig gekeken waar een mooi gat kan ontstaan voor een pitstop – tussen Hamilton en Vettel bijvoorbeeld. Perez speelt achter Vettel weer geen rol. Bij Mercedes onderzoekt men intussen voorzichtig waar een undercut mogelijk zou zijn, maar dan moet Bottas wel in de buurt van Verstappen blijven. Dat wordt steeds moeilijker, als zijn linkervoorband minder wordt en het gat langzaam oploopt richting 3 seconden.

Sterker nog, in plaats van aanvallen, moet Bottas stilaan meer aan verdedigen gaan denken. In de openingsfase liet Sainz een wat groter gat vallen, en de verwachting was dat hij zijn banden meer spaart. Dat blijkt na die 20 ronden, want waar Bottas' achterstand oploopt tot 5 seconden, dicht Sainz het gat. Nu is het Ferrari dat naar de undercut kijkt, helemaal als Sainz meldt dat hij veel sneller kan.

sainz

Hoe gaat het met Hamilton?

Voor Verstappen is het ook wel interessant hoe het met Lewis Hamilton gaat. Bij de huidige stand (zesde) zou Verstappen de leiding in het kampioenschap overnemen. Maar de race is nog lang en Hamilton zit vlak achter Gasly. Ook daar is het wachten wie het eerst knippert voor de pitstop.

Dat is Hamilton. Hij stopt na 29 ronden voor een setje hards en komt in een mooi gat, achter Perez en voor Giovinazzi, terug. Alpha Tauri reageert meteen, en haalt Gasly binnen. Hamiltons outlap was snel, maar niet snel genoeg. Hij ziet Gasly vlak voor zijn neus weer op de baan komen. "Hoe kan ik achter hem terechtkomen!?" verzucht de wereldkampioen. Het antwoord is simpel: Gasly's inlap was beter dan Hamiltons outlap. Blijkbaar moet je hier niet de undercut hebben, maar de overcut.

Vettel

Hamilton nog bozer na heldendaad Vettel
Die laatste stelling bewijst Sebastian Vettel, die nog een ronde later start dan Gasly en daar rijkelijk voor wordt beloond. Vettel komt voor Hamilton de pits uit en precies naast Gasly. Vettel zet brutaal de aanval in, buitenom in Massanet, en wint dat gevecht. Vettel wint twee plekken, Hamilton verliest er een. En daarover is hij behoorlijk boos, zo horen we over de radio.

Bottas heeft weer eens pech
Valtteri Bottas wacht niet tot Carlos Sainz hem aanvalt met de undercut, en komt direct binnen. Het lijkt een verstandige keuze, maar Bottas zit niet voor het eerst in zijn carrière in de hoek waar de klappen vallen. Het rechtervoorwiel komt niet los en Bottas verliest kostbare tijd. Sterker nog, het team slaagt er helemaal niet meer in om die band eraf te halen en Bottas kan niet verder. Het geluk lacht hem ook nooit toe.

Verstappen en Sainz veilig
Na het drama van Bottas, kan Sainz een veilige pitstop maken. Verstappen perst nog even het uiterste uit zijn softs, en maakt ook een veilige stop. Zijn voorsprong op Sainz is 6 seconden. Norris, tegelijk met Gasly gestopt, zit daar weer 6 seconden achter.

Perez

Eindelijk helpt Perez Verstappen
Nu iedereen weet dat de overcut hier de betere strategie is, zijn de ogen gericht op Sergio Perez. Die zat al die tijd vast achter Vettel, maar heeft in die periode wijs op zijn banden gelet. Nu hij vrij baan heeft, is hij ontketend. Hij rijdt een paar ronden langer door dan de rest, en slaat daarin zijn slag. Red Bull levert weer een bliksempitstop af en Perez komt als vierde de baan op. Voor Vettel – en belangrijker voor het team – voor Hamilton. Dit zijn precies de momenten, waarop het tegenzit bij Hamilton, dat Verstappen een sterke teamgenoot nodig heeft.

Verstappen cruist
Max Verstappen heeft geen enkele druk van achteren, en kan het dus heel rustig aandoen. Hij kan al bijna halverwege de tunnel en start/finish beginnen met remmen, zo rustig doet hij het aan. Voor de banden hoeft het niet eens zo nodig, want deze hards zijn sterk genoeg om deze stint fluitend uit te rijden. Terwijl Verstappen met zijn team bezig is of zijn motor wel optimaal loopt en hoe het met de brandstof gaat, besluit Sainz het tempo wat op te schroeven. "Laten we hem eens onder druk zetten. Wie weet ...", zegt de Spanjaard. De poging strandt al snel; na een paar rondjes merkt Sainz al dat zijn banden dit niet aan kunnen, dus staakt hij de strijd nog voordat die begonnen was.

Ricciardo

Ricciardo lijdt pijn
Terwijl Lando Norris weer op weg lijkt naar een podiumplek – al noemt hij zijn auto in deze stint onbestuurbaar – rijdt Ricciardo een pijnlijke race. Op de straten waar hij al zo vaak uitblonk, noem hem een Monaco-specialist, wordt hij op een rondje gezet door zijn teamgenoot. De meeste team-switchers begonnen het seizoen moeizaam, maar waar Sainz op weg lijkt naar een prachtige p2 en Vettel naar een fantastische p5, lijdt Ricciardo pijn op p12, achter twee Alfa Romeo's. Hij komt maar niet op één lijn met deze bolide en dat zal knagen.

Achter hem rijdt overigens iemand in hetzelfde schuitje: Alonso rijdt ver achter de McLaren, terwijl Ocon in de punten rijdt.

Kan (en mag) Perez nog iets?
Perez is ook nog niet helemaal uit de verf gekomen in de Red Bull, maar laat vandaag tekenen van herstel zien. Hij heeft de snelste raceronde in handen, en dicht het gat naar de worstelende Norris. Het gat dichten is 1, aanvallen is normaal gesproken 2, maar op dit circuit meer 3, 4 of 5. Bovendien is het voor Red Bull eigenlijk wel prima zo. Het slechtste wat kan gebeuren is dat Perez en Norris schade rijden en Hamilton één of twee plekken wint. Een teamorder "Blijf er maar even lekker achter jongen", zou niet eens zo gek zijn. Dat Norris zijn volle concentratie nodig heeft, weet hij zelf ook. "Laat me nu maar even met rust", zegt hij 15 ronden voor het eind.

Hamilton gaat voor snelste rondje
Lewis Hamilton is weer wat gekalmeerd van zijn gezeur in de fase dat het tegenzat en heeft nu ruimte om met de snelste ronde een extra puntje te scoren. Hij heeft achter hem voldoende ruimte om een extra stop te maken voor een nieuw setje softs. Precies tegelijk informeert Verstappen wat de snelste raceronde is. "Hamilton heeft net nieuwe softs gehaald, vergeet die snelste ronde vandaag Max", krijgt hij te horen. Een foutje in de slotfase als leider kan duur zijn hier. Vraag maar aan Ayrton Senna. Hamilton slaagt in zijn opzet en rijdt de snelste raceronde.

Verstappen grijpt de macht
Dat foutje maakt Verstappen niet; hij zet vandaag geen stap verkeerd. De overwinning geeft hem een paar unicums. Nog nooit eerder mocht Verstappen in Monaco naar het podium. Zijn gemiddelde snelheid van 157,833 km/h is de snelste ooit in deze GP – het helpt natuurlijk dat er vandaag geen safetycar was. Voor het eerst in zijn carrière gaat Verstappen aan de leiding in het kampioenschap – hij is de 64e coureur die dit doet. Red Bull leidt nu ook het constructeurskampioenschap. Het is voor het eerst sinds Duitsland 2018 dat Mercedes geen kampioenschappen leidt, voor Honda is het voor het eerst sinds Senna en McLaren in 1991 dat ze een kampioenschap leiden.

Verstappen vangrail

En hoewel Verstappen vooraf koeltjes zei dat een zege in Monaco net zoveel punten opleverde dat op elk ander circuit, laat hij na afloop toch blijken dat Monaco iets specialer is. "Het is heel speciaal om hier te winnen. Als kind herinner ik me al dat ik deze race op tv zag. Dit is de race die je wilt winnen. Voor mij is het zelfs de eerste keer op het podium hier. Het moeilijkste vandaag om de focus te behouden; het zijn veel rondjes hier. Het was belangrijk om de banden goed te houden en een goed moment te vinden om te stoppen. Dat werd ons makkelijker gemaakt toen de rest eerder stopte. Ik ben trots, maar kijk ook alweer vooruit. Het seizoen is nog lang."

Redemptie voor Sainz
Carlos Sainz was gisteren misschien nog wel het zwaarst teleurgesteld na de crash van zijn teamgenoot. Hij had het gevoel voor pole en de overwinning te kunnen vechten. De tweede plek is een pleister op de wonde, en het siert zijn teamgenoot Leclerc dat hij bij de finish nog aanwezig is om Sainz te feliciteren. "Voor dit weekend had ik getekend voor de tweede plek, maar na gisteren was ik erg gefrustreerd. Dat maakt deze tweede plaats nog wel iets minder zoet dan had gekund, maar ik ben wel trots op wat we met het team hebben bereikt. De start was goed, de stop was goed, en ik voelde me erg goed in deze auto. Als je weet dat je teamgenoot uit de race is, verhoogt dat de druk iets om het team te belonen. Zij hebben dit podium echt verdiend."

Norris

Nog een podiumdebutant
Alle drie de podiumklanten staan voor het eerst naast Prins Albert. De glimlach van Norris is de grootste van de drie. "Ik weet niet wat ik moet zeggen. Dit had ik echt niet verwacht. Het is altijd een droom geweest om hier op het podium te staan. Het is extra speciaal. Met een beetje geluk, een goede race en een goede auto is het toch gelukt. Dit koester ik."

Sergio Perez toonde vandaag weer wat tekenen van herstel, en deed wat van hem verwacht werd: voor Hamilton finishen en belangrijke punten afsnoepen. Nog grotere tekenen van herstel toonde Vettel, met een knappe vijfde plek. Met teamgenoot Stroll op p8, was het een grote dag voor Aston Martin. Gasly zal ook tevreden zijn met p6, en met het feit dat hij Lewis Hamilton achter zich wist te houden.

Voor Mercedes was het een dramatische race. Bottas deed niets fout, maar werd ernstig in de steek gelaten door een wielmoer. Lewis Hamilton startte teleurstellend als zesde, maar finishte ondanks het cadeautje van Bottas als zevende, na een slechte pitstopstrategie. Er zullen harde woorden vallen binnen het team, dat ongetwijfeld sterk terug zal slaan.

Ocon

Negende eindigt Esteban Ocon, die teamgenoot Alonso weer het nakijken geeft. Het laatste punt is een verdiende beloning voor Antonio Giovinazzi, die het hele weekend al sterk presteerde.

Uitslag GP Monaco
1. Max Verstappen, 78 ronden
2. Carlos Sainz, op 8.968
3. Lando Norris, op 19.427
4. Sergio Perez, op 20.490
5. Sebastian Vettel, op 52.591
6. Pierre Gasly, op 53.896
7. Lewis Hamilton, op 1:08.231
8. Lance Stroll, op 1 ronde
9. Esteban Ocon, op 1 ronde
10. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde

11. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
12. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
13. Fernando Alonso, op 1 ronde
14. George Russell, op 1 ronde
15. Nicholas Latifi, op 1 ronde
16. Yuki Tsunoda, op 1 ronde
17. Nikita Mazepin, op 3 ronden
18. Mick Schumacher, op 3 ronden

Valtteri Bottas
Charles Leclerc
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet