Formule 1

Formule 1: Leclerc op pole en in de muur, Verstappen morgen op pole?

Leclerc

Charles Leclerc heeft op zijn thuisstraten de poleposition gescoord. De vraag is echter of hij daar morgen ook mag starten. De Monegask versloeg Verstappen bij de eerste poging in Q3, maar deed bij zijn tweede poging een Schumachertje. Leclerc zette zijn Ferrari in de muur – op het moment dat Verstappen onder de tijd van Leclerc zat – en maakte in één klap een einde aan de kwalificatie. Het oogde niet als een bewussie en de uitvoering liet wel wat te wensen over. Leclerc beschadigde zijn Ferrari namelijk flink, dus de kans is aanwezig dat hij morgen een gridstraf krijgt vanwege de reparaties aan bijvoorbeeld de versnellingsbak. Voor Verstappen is p2 ook geen straf, vooral niet omdat Hamilton niet verder kwam dan p7, achter Bottas, Sainz, Norris en Gasly. Vooral in Monaco waar inhalen schier onmogelijk is, kan Verstappen waardevolle punten goedmaken van zijn 14 punten achterstand. En voor de Formule 1 in het algemeen is het goed dat er weer meerdere teams meestrijden om pole.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Ferrari

Groen baantje
Met de trainingen alweer twee dagen geleden, een regenachtige nacht en geen bijzonder vol ochtendprogramma, is de baan bij aanvang van de kwalificatie nog behoorlijk groen. Het levert in Q1 veel drukte op, met 19 auto's op het korte, smalle stratencircuit. Geen 20? Nee, Mick Schumacher zette zijn auto in de ochtendtraining in de muur bij Casino Square. De flinke schade aan de linkerachterkant kon niet op tijd worden gerepareerd om deel te nemen aan de kwalificatie, dus de jonge Duitser start morgen sowieso achteraan. Veel verschil zal het niet maken.

Zijn teamgenoot Mazepin kan namelijk wel deelnemen, maar start morgen toch gewoon naast Schumacher. Voor hem is het spannend wie Q2 haalt. Tsunoda, Alonso en Latifi moeten zich verbeteren, Giovinazzi en Ocon staan onder druk. Beide rijden zich veilig, dat duwt Vettel naar p15. Tsunoda verbetert zijn tijd, maar mist 0.018 om Vettel te verslaan. Alonso lukt het ook niet; hij springt alleen boven Latifi.

Niemand veilig
De tijden in Q2 zitten zo dicht bij elkaar, dat het hele veld in de slotfase de baan op gaat. De druk ligt op Russel, Räikkönen, Ocon, Stroll en Giovinazzi, die respectievelijk de plekken 15 tot 11 bezetten. Ricciardo, Gasly en Vettel staan net boven de streep.

Iedereen verbetert zijn tijd wel, maar er is er maar één die de sprong naar de toptien maakt: Antonio Giovinazzi. Slachtoffer is Daniel Ricciardo, die met zijn teamgenoot op p5 de sessie als twaalfde eindigt.

Mooi succesje, naast dat van Giovinazzi, is er voor Vettel, die de toptien haalt.

Veel te winnen (en verliezen)
Als Q2 een voorbode is, dan gaat de strijd om pole tussen vier teams. Leclerc was in Q2 het snelste, 0.053 voor Verstappen en 0.098 voor Bottas. Teamgenoten Sainz, Perez en Hamilton lieten iets meer liggen, maar volgden allemaal binnen een halve seconde. En ook Lando Norris wist zich in het gevecht te mengen. Het maakt de strijd om pole extra spannend; er valt voor Verstappen veel te winnen als Hamilton zo blijft tegenvallen. Maar de wereldkampioen steeg al zo vaak boven zichzelf uit.

Verstappen weet wat hij moet doen, en wacht niet tot hij in de drukte komt. Hij gaat als eerste van start voor zijn snelste ronde. De benchmark die hij neerzet is 1:10.576. Bottas bijt zich erop stuk: 0.060. Leclerc niet, hij is 0.230 sneller. Sainz laat het in de laatste sector liggen en eindigt 0.035 achter Verstappen. Bottas komt direct nog een keer en nestelt zich tussen Verstappen en Sainz. Hamilton komt niet verder dan p7, achter Norris en Gasly, Perez staat slechts op p9.

Verstappen zal voor zijn tweede sector dus uit een ander vaatje moeten tappen, wil hij morgen niet tegen de achterkant van de Ferrari aankijken. Hij pakt de koe weer bij de horens en gaat als eerste buiten. Liever vrij baan dan een iets warmere.

Sector 1 is niet fantastisch, sector 2 is ook rommelig. Hij breekt het rondje af, en heeft benzine genoeg voor een extra poging. Daarvoor moet hij nog eerst een rondje rijden om zijn accu weer op te laden.

In de tussentijd ziet hij dat Hamilton bij zijn herkansing de vangrails raakt. Hij kan wel door, maar dat rondje is hem ook niet.

Schumachertje van Leclerc?
Verstappens eerste sector is nu wel paars, die van Bottas eveneens. Maar Leclerc maakt in één klap een einde aan de sessie. Hij raakt in de chicane de vangrails aan de binnenkant en schiet rechtdoor de muur in. Het levert hem de pole op, en dat riekt naar een ouderwets Schumachertje van de Ferrari. De vraag is echter of hij vanaf pole moet starten. Afhankelijk van hoeveel onderdelen er aan de Ferrari vervangen moeten worden, kan hij zomaar een gridstraf krijgen, of zelfs vanuit de pits moeten starten.

Leclerc blij
Ondanks de crash komt Leclerc stralend terug in de pits. Op pole bij zijn thuisrace, en de Ferrari die na een moeilijk jaar eindelijk weer om de prijzen meedoet. "Het is jammer om in de muur te eindigen, maar ik ben wel erg blij met deze pole. Mijn rondje was erg goed. De eerste bocht was niet geweldig, maar de tweede en derde sector waren perfect. Morgen moet het gebeuren, maar tot dusver heb ik hier niet bijster veel geluk gehad."

Verstappen ziet de kansen
Max Verstappen leek op weg naar de pole, maar had pech met de rode vlag. "De rode vlag was ongelukkig. Ik bouwde echt op naar die laatste ronde. Bij de laatste run wilden we bij de eerste ronde ook niet meteen een tijd neerzetten. Alles ging volgens plan, maar die rode vlag verpestte dat. Maar al met al ben ik wel tevreden – we zijn goed teruggekomen van donderdag."

Uitslag kwalificatie GP Monaco
1. Charles Leclerc, 1:10.346
2. Max Verstappen, op 0.230
3. Valtteri Bottas, op 0.255
4. Carlos Sainz, op 0.265
5. Lando Norris, op 0.274
6. Pierre Gasly, op 0.554
7. Lewis Hamilton, op 0.749
8. Sebastian Vettel, op 1.073
9. Sergio Perez, op 1.227
10. Antonio Giovinazzi, op 1.433

11. Esteban Ocon, 1:11.486
12. Daniel Ricciardo, 1:11.598
13. Lance Stroll, 1:11.600
14. Kimi Räikkönen, 1:11.642
15. George Russell, 1:11.830

16. Yuki Tsunoda, 1:12.096
17. Fernando Alonso, 1:12.205
18. Nicholas Latifi, 1:12.366
19. Nikita Mazepin, 1:12.958
Mick Schumacher, geen tijd
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet