IndyCar

Indycar: Veteraan Tony Kanaan vindt snelheidsrecept op chaotische derde testdag Indy 500

Veteraan Tony Kanaan vond in de No 48 Dallara Chevrolet gisteren het juiste snelheidsrecept. Op een dag waarin de temperatuur van de baan sinds afgelopen dinsdag aanmerkelijk was gestegen liet de veteraan met 225.341 mph de snelste tijd noteren. Een incident met de drie RLR-auto's en de crash van Ferrucci zorgden voor een beetje chaotische verlopen dag. VeeKay liet de snelste tijd van het team noteren.


2021 Kanaan
Tony Kanaan de snelste man op de baan tijdens de derde testdag.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Veteraan Tony Kanaan vindt snelheidsrecept op chaotische derde testdag Indy 500
Kanaan maakt dit jaar zijn 20e start op de Indianapolis Speedway en wil na zijn zege in 2013 er graag nog een tweede aan toevoegen. Tony Kanaan: "Vandaag de warmste dag van de week en het voelt goed aan. Wij hebben een aantal dingen volgens het boekje gedaan. Je probeert het weertype te controleren en wat je onder deze omstandigheden moet doen om te kwalificeren. Ik vermoed als volgende week het licht op groen gaat de temperaturen hetzelfde zullen zijn. Wij werken alleen maar aan de wedstrijd set-up." Met 222.245 km/u beleefde Conor Daly weer een sterke dag op de Speedway. De gecrashte Santino Ferrucci was gedurende lang tijd eveneens snel op de Brickyard en liet met 224.922 mph de derde tijd noteren. Met 224.285 mph was Penske-coureur Josef Newgarden de vierde snelste man op de baan.


2021 VeeKay Pitstop VeeKay bereidt zich op een plek in de "Fast Nine" voor.


Interview VeeKay, Pato O'Ward en Herta
Na afloop van de trainingen werden een aantal rijders geïnterviewd waaronder Rinus VeeKay, Pat O'Ward en Colton Herta.

Hoe was je dag vandaag?
Rinus VeeKay: " Het was een behoorlijk goede dag voor mij. Wij begonnen in kwalificatietrim en haalde er wat downforce vanaf. De auto voelde behoorlijk goed aan. Zowel met weinig downforce als in wedstrijdconfiguratie. In wedstrijdtrim leerden wij veel. Wij probeerden een aantal dingen die toch niet zo goed waren. Maar in zijn totaal beschikken wij over een competitieve auto. Moeilijk te volgen en om te passeren. Als het wat warmer wordt gaat de baan vettig worden. Ik denk wel dat we over één van de sterkste auto's in het startveld beschikken. Dit is natuurlijk wel genieten."

Vervolgens was Pat O'Ward aan de beurt.


2021 Speedway
Dit gaan we vandaag zeker niet zien. Er zal minder in groepjes gereden gaan worden.

Wat was jouw programma vandaag?
Pat O'Ward: " Net als Rinus begon ik met diverse kwalificatietrims. Helaas kan het een aantal mensen weinig schelen als je in deze modus rijdt. Ze vinden het gewoon leuk om je te passen als je er met deze modus tussenin rijdt. Ik kreeg weinig vrije rondes. Maar in mijn snelle ronde was ik niet echt tevreden over de auto. In mijn geval heb ik nu al geleerd dat een goede auto zich niet in een ideale wedstrijdversie laat vertalen. Naarmate je sneller wordt moet daaraan gewerkt worden. Morgen zal het een beetje sneller zijn. Dit is voor ons het strijdplan. Iedereen rijdt morgen in kwalificatietrim. Je zult weinig groepjes meer op de baan op de baan zien."

Interviewer: "Rinus?"
Rinus VeeKay: "Wat de kwalificatietrim betreft bij ons hetzelfde. Wij moeten een gaatje op de baan vinden. En dan komt er ineens iemand voor je. Oh no. Dit gebeurt gewoon. Morgen zal het zeker iets beter zijn. Met meer zal het zeker OK zijn. Ik denk dat we over een zeer goede auto voor de kwalificatie beschikken. "The Fast Nine" moet mogelijk zijn. Net zoals vorig jaar piekten we met de auto. Hij was beter dan wie ook. Voor dit jaar zal de marge erg klein zijn. We beschikken over een goede auto. We kunnen voordeel behalen als iemand een foutje maakt maar veel verschil zal het niet maken."


2021 Ferrucci
Santino Ferrucci hield geen nadelige gevolgen aan de crash van gisteren over maar zal mogelijk vandaag toch niet rijden.

Welkom Colton Herta. Goed gedaan vandaag. Je had niet zo'n goede ochtend?
Colton Herta: "Aan het einde hadden we het te pakken. Qua kwalificatiesnelheid kwamen we te kort. We moeten nog wat vinden. Maar op het einde van de dag reden alle auto's van het team. Wel voelde ik aan dat er nogal wat meer aan de auto gedaan kon worden. Spannend dus."

Vandaag zagen wij Ferrucci er in Turn 2 vanaf gaan. Daly refereerde eraan dat zijn auto daar een beetje last van overstuur had.
Pato O"Ward: "Ik had wel een paar momentjes maar niet in Turn 2. Zou het nog niet eens weten of het in Turn 1 of Turn 2 was. In het verkeer is het natuurlijk een beetje listig. Maar als je je achter twee of drie auto's bevindt is het wel OK. Dan voel je de eigenlijke balans van de auto aan. Maar als je 12e ligt wil je net als iedereen je auto heel houden. Nee, de auto voelt goed aan. Begrijp mij niet verkeerd.",


2021 VeeKay actie
In de tiende positie rijdt je tijdens de Indy 500 op houten banden zegt VeeKay.

Rinus VeeKay: " De eerste vier kunnen gemakkelijk van positie wisselen. Maar als je negende of tiende ligt dan rijdt je op houten banden."

Colton ben je ervan overtuigd dat de straf voor RLR voldoende is gezien wat er allemaal in de openingsronde gebeurde?
Colton Herta: "In eerste instantie zag ik Scott en Simona recht voor mij en ik dacht dat ze pitstops aan het oefenen waren. Het leek erop dat ze over snelheid beschikten. Toen verloor ik ze uit het oog en kwamen Turn 4 uit. Ze reden waarschijnlijk 150/160 mph. Maar die drie die daarvoor reden misschien 90 of 100 mph. Hopelijk kunnen we hiervan leren. Wel blij dat mijn auto in orde is, want het is mijn "Speedway-auto." De snelste die ik heb en gelukkig weinig schade."(Dat RLR vandaag 30 minuten voor Fast Friday moet missen was voor Herta wel OK. red)


2020 Colton Herta
Colton Herta was niet echt blij met het gedrag van RLR.

We zagen dat je een discussie met McLaughlin had. Heb je met de Rahal-jongens gepraat?
Colton Herta: " Ik ben naar hem toegegaan en ik heb gezegd hoe ik mij voelde. Mijn mening is niet veranderd. Blij dat dit voorbij is en dat we vooruit kunnen kijken. Op McLaughlin ben ik zeker niet kwaad want hij verontschuldigde zich maar toen wist ik al de werkelijke reden waarom iedereen zo langzaam was."

Rinus VeeKay: "Dat was "close"

Colton Herta: "Ik was kwaad. Onverantwoordelijk om zoiets zo langzaam te doen."Er werd vandaag veel in groepjes gereden. Meer dan we de laatste dagen gezien hebben. Kun je vanachter aanvallen of kun je net zoals in de laatste jaren alleen maar vanuit een toppositie in de aanval gaan?

Pat
Pato O"Ward denkt dat nu wat gemakkelijker wordt om van de achterhoede in de aanval te gaan.

Pato O'Ward: " Ik denk dat het nu wel wat beter is. De verbeteringen die vorig jaar zijn aangebracht waren positief. Met de Top 4/5 kun je waarschijnlijk toch wel een goede run hebben, als 8e, 9e of 10e ligt moet je gewoon afwachten totdat iemand iets onderneemt. Maar als niemand een foutje maakt dan zit je gewoon vast."

Colton Herta: "Ik heb hetzelfde gevoel. Als je over een goede auto beschikt dan kun je vanaf P4 waarschijnlijk wel wat doen. Zeker als iemand plotseling overstuur/onderstuur krijgt en een momentje heeft. Maar het racen gaat mooi worden behalve als ze brandstof gaan besparen. Maar als je wil passeren dan kun je vooraan rijden."


2021 Dames Pitcrew
Een volledige damescrew bij Simona de Silvestro.


Tijden Testdag 3
1 48 Tony Kanaan BRA Chip Ganassi Racing 225.341 mph
2 47 Conor Daly USA Ed Carpenter Racing 225.245
3 45 Santino Ferrucci USA Rahal Letterman Lanigan Racing 224.922
4 2 Josef Newgarden USA Team Penske 224.885
5 9 Scott Dixon NZL Chip Ganassi Racing 224.666
6 21 Rinus VeeKay NED Ed Carpenter Racing 224.409
7 6 Helio Castroneves BRA Meyer Shank Racing 224.393
8 8 Marcus Ericsson ZWE Chip Ganassi Racing 224.273
9 30 Takuma Sato JPN Rahal Letterman Lanigan Racing 224.232
10 26 Colton Herta USA Andretti Autosport 223.944
11 10 Alex Palou ESP Chip Ganassi Racing 223.679
12 28 Ryan Hunter-Reay USA Andretti Autosport 223.548
13 3 Scott McLaughlin (R) NZL Team Penske 223.491
14 5 Pato O'Ward MEX Arrow McLaren SP 223.333
15 12 Will Power AUS Team Penske 223.23
16 7 Felix Rosenqvist ZWE Arrow McLaren SP 223.199
17 60 Jack Harvey GBR Meyer Shank Racing 223.116
18 98 Marco Andretti USA Andretti Herta-Haupert w/ Marco & Curb-Agajanian 222.623
19 18 Ed Jones UAE Dale Coyne Racing w/ Vasser-Sullivan 222.604
20 20 Ed Carpenter USA Ed Carpenter Racing 222.441
21 27 Alexander Rossi USA Andrett Autosport 222.412
22 86 Juan Pablo Montoya COL Arrow McLaren SP 222.384
23 22 Simon Pagenaud FRA Team Penske 222.364
24 4 Dalton Kellett CAN A.J. Foyt Enterprises 221.926
25 25 Stefan Wilson GBR Andretti Autosport 221.804
26 15 Graham Rahal USA Rahal Letterman Lanigan Racing 221.748
27 51 Pietro Fittipaldi BRA Dale Coyne Racing w/ Rick Ware Racing 221.602
28 24 Sage Karam USA Dreyer & Reinbold Racing 221.411
29 11 Charlie Kimball USA A.J. Foyt Enterprises 221.251
30 1 JR Hildebrand USA A.J. Foyt Enterprises 221.173
31 16 Simona De Silvestro CH Paretta Autosport 220.911
32 29 James Hinchcliffe CAN Andretti Autosport 220.822
33 59 Max Chilton GBR Carlin 220.489
34 14 Sebastien Bourdais FRA A.J. Foyt Enterprises 219.876
35 75 RC Enerson USA Top Gun Racing 217.444

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet