Sportscars

Sportscars: WRT wint opnieuw, podiumplaatsen De Vries en Alders op Red Bull Ring

210516 ELMS Race
In de regen eindigde WRT voor G-Drive

De aangekondigde regen kwam inderdaad halverwege de vier-uursrace van de European Le Mans Series op de Red Bull Ring, waardoor de strategie van de teams een wezenlijke rol speelde. Na het succes bij de seizoensstart in Barcelona won het Belgische WRT met rijders Robert Kubica, Louis Déletraz en Yfei Ye voor de tweede maal op rij. Het G-Drive-team bezette met de beide Aurus 01's de twee overige podiumplaatsen, met Roman Rusinov, Franco Colapinto en Nyck de Vries als tweede en John Falb, Rui Andrade en Roberto Merhi als derde. In LMP3 was de winst voor Cool Racing met het trio Maulini/Bell/Krütten, terwijl er evenals in LMP2 ook hier een Nederlander als tweede eindigde, te weten Joey Alders, samen met Andrea Dromedari en Cem Bolukbasi in de Ligier van Eurointernational. De GTE-winst was voor de AF Corse-Ferrari van Alessio Rovera, Emmanuel Collard en François Perodo, die een 'clean sweep' van het podium voor Ferrari-teams aanvoerden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ELMS/Jakob Ebrey Photography, PR

De beslissing in de strijd om de overwinning viel in de laatste 20 minuten, toen Deletraz Colapinto passeerde en daarmee de leiding overnam, die de WRT-rijder vervolgens niet meer afstond. Eerder had WRT gepokerd bij de bandenkeuze door Kubica in het derde uur te laten wisselen naar regenbanden, terwijl De Vries in de G-Drive-Aurus aanvankelijk met intermediates reed, maar vervolgens nog een keer naar binnen moest, omdat de regen sterker werd. Dat betekende tevens dat G-Drive nog een extra tankstop zou moeten maken om het einde te halen, terwijl WRT's reguliere stop met wissel naar intermediates de laatste was. Vervolgens streden Deletraz en Colapinto verbeten om de leiding, een duel dat Déletraz in zijn voordeel besliste.

210516 ELMS Race start
Start van de wedstrijd, toen het nog droog was

Voor Job van Uitert en zijn teamgenoten in de nummer 32-United-Oreca leek er ook succes in het verschiet te liggen, want de auto voerde in de beginfase het veld aan. Van Uitert werd echter slachtoffer van de omstandigheden toen hij van de baan gleed. "We lagen er goed voor totdat de regenbui kwam", verklaarde hij. "Wij gingen op intermediates, een paar teams kozen voor 'full wets' en onze keus was duidelijk niet de juiste... In bocht 7 was het alsof daar een heel zwembad lag! Ik ging rechtdoor, samen met nog zes, zeven andere auto's die ook op intermediates stonden, maar ik was de enige die echt de muur in ging en vast bleef staan. We hebben zo'n 20 minuten verloren voor reparatie. De 'pace' was daarna wel goed, maar ja, daar heb je niet zoveel meer aan, helaas. Nu op naar de volgende race, dan zien we het daar wel weer."

In de LMP3-klasse werd de strijd om de overwinning pas in de slotfase beslist. Joey Alders kwam nog heel dichtbij, maar Matt Bell had in de Cool Racing-Ligier nog net voldoende over om met een verschil van 0,117 seconden de klassezege binnen te halen. Bell deelde het succes met Niklas Krütten en Nicolas Maulini. Voor Alders, die in de Eurointernational-Ligier samen reed met Andrea Dromedari en Cem Bolukbasi, was de tweede plaats ook een prima resultaat bij zijn allereerste lange-afstandsrace. "De condities maakten het lastig", vertelde hij. "Ik reed het laatste uur en begon met regenbanden, maar de baan droogde op, dus het was een kwestie van de banden in leven te houden, maar toen het in de slotfase weer wat meer begon te regenen, kon ik weer wat naar voren rijden. Uiteindelijk kwamen we dus maar één tiende tekort. Met een ronde langer hadden we kunnen winnen, maar ik ben zeker tevreden met dit resultaat en kijk nu uit naar Paul Ricard." De derde plaats in de klasse was voor het Franse Graff-team, gevolgd door de beide Ligiers van Inter Europol Competition.

Max Koebolt en zijn teamgenoten werden met de Ligier van Nielsen Racing tiende in de klasse. "Een moeilijke race, zeker met al die regen", aldus Koebolt. "Wel vijf plaatsen gewonnen ten opzichte van onze startpositie, maar toch niet helemaal wat we wilden. We hebben aan het begin wat tijd verloren toen we vast zaten achter een GT-auto. Toen kwam de regen. Ik het laatste uur gereden, heel lastig met regenbanden op een opdrogende baan. De 'pace' zat er wel in, maar ik hoop dat op Paul Ricard de race beter gaat!"

210516 ELMS GtE
Ferrari bezette de volledige top drie in GTE, met hier de winnende 488 van AF Corse

In GTE wonnen Alessio Rovera, Emmanuel Collard en François Perrodo in de AF Corse-Ferrari, voor hun merkgenoten Cameron/Griffin/Perel namens Spirit of Race en Cressoni/Mastronardi/Molina namens Iron Lynx.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet