GT

GT World Challenge Europe Sprint Cup: Engel en Stolz overleven twee late herstarts voor winst vanaf pole in Race 2 op Magny-Cours

engel stolz 2021 magny cours patrick hecq

In tegenstelling tot de race op zaterdag, werd de race op zondag van de Fanatec GT World Challenge Europe Sprint Cup powered by AWS verreden onder daglicht. Maro Engel en Luca Stolz (Toksport WRT) wonnen de race op Magny-Cours voor Dries Vanthoor en Charles Weerts (Team WRT) na een geweldige inhaalactie van de laatstgenoemde net voor de finish. Zeges in de Silver Cup en de Pro-Am Cup gingen naar de teams van AKKA ASP en Barwell Motorsport, respectievelijk. Rik Breukers eindigde niet op het podium in Race 2, maar de Nederlander gaat samen met Madpanda Motorsport met veel vertrouwen verder het seizoen in.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR

Maro Engel pakte pole positie voor Race 2 in de kwalificatiesessie op de zondagochtend. De Duitser werd geholpen door rode vlaggen met nog minder dan een minuut te gaan. Stéphane Richelmi spinde bij het opkomen van het rechte stuk, terwijl Pierre-Alexandre Jean, de teamgenoot van de Monegask, paarse tijden neerzette in de eerste twee sectoren in de andere Bentley van CMR. Jean kon zijn geweldige ronde niet afmaken en moest genoegen nemen met zevende plek op de grid. De #163 Lamborghini van Emil Frey Racing stond wederom op de voorste rij met dank aan Albert Costa. Ben Barnicoat (JOTA) deelde de tweede rij met Dries Vanthoor, de winnaar van de nachtrace op zaterdag. Alex Fontana (Emil Frey Racing) en Jonny Adam (Garage 59) kwalificeerden zich als beste van de Silver Cup en de Pro-Am Cup met de vijfde en twaalfde plek algemeen, respectievelijk. Rik Breukers startte vanaf positie vijftien.

  start r2 2021 magny cours patrick hecq

Engel kwam goed weg, toen de lichten uitgingen en bleef aan de leiding voor Costa, Barnicoat en Vanthoor. Jack Aitken (Emil Frey Racing) en Jules Gounon (AKKA ASP) gingen allebei wijd door de Estoril-bocht en verloren een aantal plekken. De top vier zat binnen drie seconden en Raffaele Marciello (AKKA ASP) voegde zich bij het gevecht om de leiding. Terwijl Barnicoat buitenom Costa ging in de Chateaux d'Eau-bocht, verloor Costa plotseling de controle over zijn Lamborghini. De Spanjaard spinde met een lekke linker achterband en iedereen achter Engel schoof een plek op. Breukers was inmiddels teruggevallen naar de achttiende plek.

Aitken zette de snelste rondetijd neer in de eerste helft van de race, voordat de pitstraat openging voor de verplichte stops. Luca Stolz nam de Mercedes-AMG van Engel over en in zijn eerste rondje verbeterde hij meteen de tijd van Aitken. Naast Toksport WRT had ook AKKA ASP een goede pit stop en dat bracht Marciello's teamgenoot Timur Boguslavskiy op de tweede plek achter Stolz en voor Vanthoors teamgenoot Charles Weerts. De McLaren van JOTA viel terug naar P4 met nu Ollie Wilkinson achter het stuur. Na de pit stops crashte Benjamin Goethe (Team WRT) bij het uitkomen van de Nürburgring-chicane en dat zorgde voor de eerste Safety Car-periode. Fontana's teamgenoot Arthur Rougier had de leiding in de Silver Cup opgegeven aan Konstantin Tereschenko (AKKA ASP), terwijl Miguel Ramos (Barwell Motorsport) was opgeschoven naar de vijftiende plek algemeen en de Portugees lag nu aan de leiding van de Pro-Am Cup.

Meteen na de herstart was er contact tussen Tuomas Tujula (Garage 59) en Petru Răzvan Umbrărescu (AKKA ASP). De Fin en Roemeen vielen uit en dat zorgde voor de tweede Safety Car-periode. Stolz bleef op de eerste plek bij de herstart die volgde, terwijl Ulysse De Pauw (CMR) Tereschenko onder druk zette in het gevecht om de zege in de Silver Cup. In de laatste ronde remde Weerts laat en keek aan de binnenkant van Boguslavskiy bij de Adelaide-haarspeldbocht. De Rus drukte de Audi op het gras, maar moest de tweede plek opgeven. Stolz kon door alle gevechten achter hem wegrijden en won samen met Engel.


pla tereschenko 2021 magny cours dirk bogaerts


Tereschenko hield De Pauw achter zich en werd dus als beste geklasseerd in de Silver Cup samen met Jim Pla. Ramos finishte minder dan vier tiende van een seconde voor Valentin Pierburg (SPS automotive performance) voor de zege in de Pro-Am Cup samen met Henrique Chaves. Ezequiel Pérez Companc, de teamgenoot van Breukers, kwam over de streep in P13 algemeen.


chaves ramos 2021 magny cours patrick hecq

UITSLAG Race 2

De GT World Challenge Europe blijft in Frankrijk. De volgende race is voor de Endurance Cup met de 1000-kilometer race op Circuit Paul Ricard nabij Le Castellet.


breukers perezcompanc 2021 magny cours patrick hecq


Rik Breukers:

"Vanochtend hadden we de kwalificatie voor de tweede race. We misten een enorme hoeveelheid grip aan de voorkant, waardoor we heel veel onderstuur hadden en het lukte gewoon niet om met die auto een rondje te rijden. Ik probeerde het maximale eruit te halen en meer zat er eigenlijk niet in. We stonden vijfde in de klasse. Toen bij de start heb ik een Audi moeten ontwijken, waardoor ik twee plekken kwijtraakte, maar die zaten in een andere klasse, dus we bleven eigenlijk P5. Uiteindelijk ook binnengekomen op P5 en toen heeft mijn teamgenoot het overgenomen. Hij heeft een plek kunnen winnen en zo zijn we vierde gefinisht. Dus om eerlijk te zijn, was het niet een hele spannende race, maar we zijn wel blij dat we natuurlijk gewoon zijn gefinisht, punten hebben gepakt en ik denk dat het over het algemeen een erg goed weekend is geweest hier [op Magny-Cours] en op de volgende circuits verwachten we alleen nog maar sterker te zijn. Dat komt vooral, omdat veel van de andere teams hier al eerder hebben getest deze week en wij pas voor het eerst de baan op gingen op vrijdag en dan mis je toch echt wel data en rondjes en gevoel op de baan met de auto. Dus vandaar dat wij denken dat we met de volgende rondes nog sterker zullen zijn en hopelijk voor de winst kunnen gaan en ook voor de eerste plek in het kampioenschap uiteraard."
   
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet